handdator

Visa fullständig version : race tuner/ power commander HELP



jesper
2011-05-22, 10:45
hejsan har en racetuner installerad på min vrod-04,eller det står så i papprerna,hur kan man veta det,den har väl ingen extra enhet som man kopplar in likt powercommandern? kopplar man inte sladdar o programmerar,sen tar bort ?
Mc´n är ett återtag så jag har inga mappningsprogram eller kablar till att ställa om den,har ett supertrapp system med en powercommander liggande som jag e sugen på att slänga på,hur gör jag? dvs allt kommer väl att krocka med race tunern inställningarna?
hjälp vore underbart tackar!

admin
2011-05-22, 11:49
Hej och välkommen hit Jesper.

I korta drag:
1. RaceTuner är H-D´s egna system och mycket bra MEN du kan inte mappa själv. Måste göras av H-D.
(Kan ev göras själv men inte så lätt som PC III / V)
2. PC III kan du däremot koppla in via USB på dator och mappa själv.
3. Du kör INTE dessa två samtidigt.
4. Har du PC III och annat blås liggande, är det bara att byta och testa, RaceTunern "kommer ihåg" de inställningar du har idag. Mappar och instruktioner för din PC III och 5 hämtar du på dynojets hemsida. www.dynojet.com

Ett kärt ämne du kan läsa mer om här: http://harleyforum.se/showthread.php?129-Dynojet-power-Commander-eller-Screamin-Eagle-Super-Tuner&highlight=power+commander

PS: Har inte full koll på var RaceTuners sitter på V-Rod men bör vara runt batteriboxen och kan se ut ungefär såhär:

http://www.vrider.lt/wp-content/uploads/2008/12/se-pro-super-tuner.jpg

Janne
2011-05-22, 17:57
Njae admin, vill minnas att jag läst i Big Twin att man visst kan mappa själv med HD:s racetuner. Förutsatt att man har en pc samt inte minst kunskapen. Programvaran finns ju med på cd som man får med, åtminstone var det så på min 08.

Sen om man BÖR ge sig på det själv är ju en annan sak.

admin
2011-05-23, 00:02
Du kan ha rätt Janne, har bara för mig att kabeln och just programvaran för att utföra detta är svår att få tag i (även dyr). Trodde bara själv mappen till just "din" hoj låg på själva cd-skivan. Vi får se om någon annan vet säkert... jag är osäker. :)

Janne
2011-05-23, 07:39
Nu är jag nog elak igen admin ;)

Men, datakabeln är ju en vanlig datakabel (kan inte namnet men känner igen kontakten), åtminstone på den vanliga racetunern som jag har. På supertunern som du visar på bilden ser det ut att vara en USB-kontakt och även den kabeln är vanlig.

Roade mig annars nu med att för första gången stoppa in cd-skivan i min dator. Tänker inte installera den på min dator men kom så långt att jag ser att man kan installera bl.a. Data Mode och Tuning Mode så jag är rätt säker på att all programvara man behöver finns där.
Jag TROR också att det finns mappar att ladda ner från sidor på nätet. Men om allt ska bli bra så ska ju allt ställas in manuellt eftersom ingen färdig mapp är optimal på varje hoj och den möjligheten ges ju på tunern.

Sen återigen, om man ska hålla på med detta ska man ha kunskapen så att inget fel begås och den kunskapen har inte en förgasarsnubbe som jag ;)

MC-konsult
2011-06-10, 21:20
Racetuner & Supertuner du köper i butik är en skiva med programvaran sen även en lite låda "se bild i ovan inlägg". Lådan är egentligen ett hårdvarulås som låser sig med just din cykel vid första installation. Har man inte kvar hårdvarulåset är det inte möjligt att justera ecu´n. Med andra ord är det inget som är monterat på din hoj rent fysiskt. Problemet som kan uppstår är att till exempel en uppgradering av programvaran i hojen ska som görs "rensar" din ecu. Har man då inte kvar hårdvarulåset då är det bara att köpa ny super tuner eller liknande alternativ.
En lite viktigt reminder för dig med racetuner eller supertuner. Ta med "lådan" vid bänkkörning annars är resan ogjord.

admin
2011-06-10, 21:51
Nu är jag nog elak igen admin ;)

Men, datakabeln är ju en vanlig datakabel (kan inte namnet men känner igen kontakten), åtminstone på den vanliga racetunern som jag har. På supertunern som du visar på bilden ser det ut att vara en USB-kontakt och även den kabeln är vanlig.

Roade mig annars nu med att för första gången stoppa in cd-skivan i min dator. Tänker inte installera den på min dator men kom så långt att jag ser att man kan installera bl.a. Data Mode och Tuning Mode så jag är rätt säker på att all programvara man behöver finns där.
Jag TROR också att det finns mappar att ladda ner från sidor på nätet. Men om allt ska bli bra så ska ju allt ställas in manuellt eftersom ingen färdig mapp är optimal på varje hoj och den möjligheten ges ju på tunern.

Sen återigen, om man ska hålla på med detta ska man ha kunskapen så att inget fel begås och den kunskapen har inte en förgasarsnubbe som jag ;)

OK OK Jag ger mig ha;... Säkert en H-D handlare som lurat mig när jag var ung och dum, nu är jag bara dum ;)
Så bra med forum, man lär sig ju saker hela tiden!