handdator

Visa fullständig version : Tätningen under locket på transmissionskåpan.



kapsylen
2013-05-25, 19:51
Hur i all sin dar får jag tillbaka O-ringen på rätt plats efter oljebytet? det är en -06 Sportster och under locket finns en tätning som ska ligga i ett spår där, men hur ska man kunna få den att ligga kvar när jag skruvar tillbaka locket, om man inte lägger hojen på sidan förstås... Är jag knäpp eller? Tacksam för ett svar!

Lasse.S
2013-05-25, 20:44
varför lossade du locket över huvudtaget? det räcker att släppa ut oljan via avtappningen och fylla på via den lilla kåpan där du även kan känna om om kedjan behöver justeras.
men i det läget du är nu så är ett bra tips att "klistra" fast oringen med lite fett i spåret där oringen skall ligga.

Hur i all sin dar får jag till.baka O-ringen på rätt plats efter oljebytet? det är en -06 Sportster och under locket finns en tätning som ska ligga i ett spår där, men hur ska man kunna få den att ligga kvar när jag skruvar tillbaka locket, om man inte lägger hojen på sidan förstås... Är jag knäpp eller? Tacksam för ett svar!

Alunda
2013-05-25, 21:24
Följer man den manual jag har ska man ta bort locket vid oljebyte.... frv;

I spåret på locket finns fyra smalare ställen där man kan klämma fast o-ringen, men svårt som bara den.

En ny o-ring kanske behövs?

Lasse.S
2013-05-25, 21:33
Nytt är alltid nytt men tror inte det är nödvändigt om den inte är skadad.

kapsylen
2013-05-25, 21:42
Nu sitter den där hoppas jag, lutade hojen ordentligt och då gick det bra, aldrig öppnad där förut så den såg hel och fräsch ut, men ack så skakig jag var innan jag fick dit den...Pust pk;

kapsylen
2013-05-26, 12:14
Kan tycka att placeringen av O-ringen är märklig, du har ingen kontroll och vet i princip inte om den hamnar rätt, eller om den glider undan när du lägger på locket igen, eftersom spåret ligger så långt från kanten på locket är det omöjligt att se, om det istället legat ett par mm. in bara, skulle det gå att både se och känna att den hamnat i spåret, istället för att som nu arbeta i blindo. ag;