handdator

Visa fullständig version : Wisecokolvar till sportster 1200.



jockemejeansen
2013-05-22, 20:04
Jag har en sportster 1200 (är uppborrad från 883). Toppar är troligtvis inte modifierade. Luft å buller sitter på och även förgasaren är ombestyckad. Så allt efter konstens alla regler. Nu funderar jag på att sätta dit lite bättre kolvar (Wiseco). Kommer jag behöva bestycka om förgasaren i samma veva? Och i så fall vilka storlekar på munstyckena? Skulle ni rekommendera att göra flera saker samtidigt?

Jonasbaggen
2013-05-22, 20:40
jockemejeansen: Har den gått så långt med nuvarande kolvar att en omborrning är nödvändig? Kommer du att byta till vassare kamaxlar och samtidigt porta topparna med allt vad detta innebär? Om ja till dessa frågor då är nog ett byte till smidda kolvar ett bra val. Åker själv big twin och har ingen erfarenhet gällande sportster trimning. Det finns några mkt duktiga Sportster trimmare som du kan kontakta för råd och hjälp ex. Anders “Tassen” Bengtson som har företaget Sportsterspecialisten och Girlie Bike User och Lasse.S här på forumet.

jockemejeansen
2013-05-22, 22:13
Tack för svaret. Skickade ett mail till Girlie Bike User nu så får jag se vad han säger...

Machine head
2013-05-22, 22:16
Om det inte är nåt fel på kolvarna skulle i alla fall jag lägga pengarna på kammar och ventiler istället. Men någon van trimmare kanske har nån annan åsikt!

Girlie Bike User
2013-05-23, 09:55
Om du har helt standard 883 toppar så sitter det med all säkerhet sk. "reverse dome" kolvar i den för att få ner kompressionvärdet till acceptabla värden. De flesta kolvar av denna typ är smidda som Wisecokolven är.Wiseco har olika reverse dome kolvar beroende på vad för komp som eftersträvas. Vet bara om KB(Keith Black) kolvar som inte är det. Problemet uppstår när du vill gå vidare med motorn exempelvis sätta i större ventiler och bättre kammar då blir kompet för lågt med reverse dome kolvar. Fungerar motorn bra så finns det inget skäl att byta kolvar för bytandes skull, men har du funderingar på att gå vidare med toppjobb och kammar så blir kolvbyte till plana nödvändigt för att få upp kompet till rätt värde. Det är alltså väldigt svårt att bygga steg för steg då grejerna inte lirar ihop när konceptet ändras. Fundera på vad du egentligen vill göra på motorn så slipper du dyrbara felköp

jockemejeansen
2013-05-23, 10:18
Om du har helt standard 883 toppar så sitter det med all säkerhet sk. "reverse dome" kolvar i den för att få ner kompressionvärdet till acceptabla värden. De flesta kolvar av denna typ är smidda som Wisecokolven är.Wiseco har olika reverse dome kolvar beroende på vad för komp som eftersträvas. Vet bara om KB(Keith Black) kolvar som inte är det. Problemet uppstår när du vill gå vidare med motorn exempelvis sätta i större ventiler och bättre kammar då blir kompet för lågt med reverse dome kolvar. Fungerar motorn bra så finns det inget skäl att byta kolvar för bytandes skull, men har du funderingar på att gå vidare med toppjobb och kammar så blir kolvbyte till plana nödvändigt för att få upp kompet till rätt värde. Det är alltså väldigt svårt att bygga steg för steg då grejerna inte lirar ihop när konceptet ändras. Fundera på vad du egentligen vill göra på motorn så slipper du dyrbara felköp

I mitt fall vill jag få ut lite mer pulver ur motorn. Som jag förstår det så får man göra allt på samma gång om det ska bli bra? Om man ska bearbeta toppen så blir det att lämna bort den. Men kan man relativt "enkelt" byta kammar å kolvar själv? Vilka produkter skulle du rekommendera? En annan fundring.... Är tändningen något som borde ge sig på? typ montera en Twin Tec.... Kan det ge något?

Girlie Bike User
2013-05-23, 15:08
Bra kammar och enkla att installera då du kan använda orginal ventilfjädrar är Andrews N4= SE 497. Topplocksmodifiering innebär installering av konverteringventiler tillpassning av säten och kanaler, dvs portning. Kolvbyte kräver mätning av cylindrar med stressplattor så inte de är ovala och kräver borrning. TwinTec kan jag bara rekommendera då du får full justerbarhet. Finns mycket info om kambyte för gör det självarn på olika forum .

jockemejeansen
2013-05-23, 22:04
Bra kammar och enkla att installera då du kan använda orginal ventilfjädrar är Andrews N4= SE 497. Topplocksmodifiering innebär installering av konverteringventiler tillpassning av säten och kanaler, dvs portning. Kolvbyte kräver mätning av cylindrar med stressplattor så inte de är ovala och kräver borrning. TwinTec kan jag bara rekommendera då du får full justerbarhet. Finns mycket info om kambyte för gör det självarn på olika forum .


Jag funderar på att lämna in toppen till Tassen och göra resten själv. Lr borde jag lämna bort mer nu när jag inte är så erfaren av denna typ av mekande? Vet du någon i närområdet i GBG som kan mäta upp cylarna? Tips på bra forum där jag kan läsa om kambyte?

Girlie Bike User
2013-05-23, 22:23
http://hammerperf.com/ttxlcaminstall.shtml kolla detta , Tassen kan mäta cyllar också

Henrik Forslund
2013-05-23, 23:03
Bra kammar och enkla att installera då du kan använda orginal ventilfjädrar är Andrews N4= SE 497. Topplocksmodifiering innebär installering av konverteringventiler tillpassning av säten och kanaler, dvs portning. Kolvbyte kräver mätning av cylindrar med stressplattor så inte de är ovala och kräver borrning. TwinTec kan jag bara rekommendera då du får full justerbarhet. Finns mycket info om kambyte för gör det självarn på olika forum .

Någon mening o stoppa o se497 på en 883:a med luft buller bara?

Girlie Bike User
2013-05-24, 11:08
Ta upp den till 1200 istället. Ger mest valuta för pengarna.

Henrik Forslund
2013-05-24, 11:53
Ta upp den till 1200 istället. Ger mest valuta för pengarna.

Absolut
Men har kammarna liggandes från dig redan. Tänkte om blev nå roligare så länge om man stoppa in dom redan nu

Girlie Bike User
2013-05-25, 09:45
Du får räkna med dåligt vridmoment då det fattas kompression, sedan blir det andnöd i andra ändan av varvtalsområdet, dvs ingen trevlig motorkaraktär.

Henrik Forslund
2013-05-26, 12:45
Tack för svar.