handdator

Visa fullständig version : STARTPROBLEM!



Harley773
2013-05-20, 23:02
Måste ta bort CKP sensorn på min Twin Cam för kunna byta oljefilter. Nu vägrar motorn starta. Stiften är stendöda, tändnings säkringen är hel och motorn får soppa. men engine lampan lyser. Kan det hänt något med sensorn?

harly2006
2013-05-21, 07:32
Hej! Du kan ju ta ut fel coder själv,det finns en tråd på det. kolla den här länken http://harleyforum.se/showthread.php?4337-Varför-lyser-varningslampan&highlight=fel+koder. Lycka till.

Lars Nilsson
2013-05-21, 11:11
Den sensorn ska inte behöva tas bort.(CPS)
Antagligen har den gått o blivit trasig eller så har du inte fått i kontakten rätt.
Utan den får ju datorn inte reda på när den ska tända så det låter som den inte får info från den ja.
Läste någon stans att man måste koppla bort den under sadeln innan man monterar av den.
Lycka till

Så här ser en original filteravdragare ut med utskärning för sensorkontakten:
http://www.toolsource.com/prod_medium/101739.jpg

Harley773
2013-05-21, 13:43
Har ett ngt större filter med kylflänsar så CPS måste tyvärr bort. Diagnostisk test kollar enbart speedometer m h t årsmodell. Men har beställt en ny CPS och du har helt rätt, kablaget sitter skit taskigt till..... Men tack ändå.

stroker49
2013-05-21, 22:48
Jag förstår inte riktigt. Jag har en TCB88a från 2003 i min chopper och jag har inte sett något problem med att byta oljefiltret.
Större oljefilter med kylflänsar, låter som att skapa en fantastisk lösning till ett problem som inte finns?

Lars Nilsson
2013-05-21, 23:45
Jag förstår inte riktigt. Jag har en TCB88a från 2003 i min chopper och jag har inte sett något problem med att byta oljefiltret.
Större oljefilter med kylflänsar, låter som att skapa en fantastisk lösning till ett problem som inte finns?

Kanske ett av de här med tvättbart filter inuti som ska vara hela hojens livslängd?
Isf skulle det vara bra att få ut infon on att cps kontakten sitter ivägen för filterrengöring.

Lars Nilsson
2013-05-21, 23:58
Så borde oljefiltret sitta original.
http://www.viciouscycleworks.us/images/tauer/warrior_backing_plate.gif

harly2006
2013-05-22, 07:10
Jag förstår inte riktigt. Jag har en TCB88a från 2003 i min chopper och jag har inte sett något problem med att byta oljefiltret.
Större oljefilter med kylflänsar, låter som att skapa en fantastisk lösning till ett problem som inte finns?

thb;

Harley773
2013-05-22, 11:10
Jag förstår inte riktigt. Jag har en TCB88a från 2003 i min chopper och jag har inte sett något problem med att byta oljefiltret.
Större oljefilter med kylflänsar, låter som att skapa en fantastisk lösning till ett problem som inte finns?
OK, med ett vanligt filter är det inga problem. Men mitt består av ett ytterhölje i aluminium och man byter själva pappersfiltret som en separat del, därför skruvas ytterhöljet på en adapter som bygger 7–8 mm.
Detta i kombination med ett cover för CPS gör att sensorn måste bort.
Skulle allt vara OK när sensorn är bytt kan du lugnt räkna med att det inte kommer monteras något cover i fortsättningen…