handdator

Visa fullständig version : Bendixdrev Ultima thunderfire



Pynke
2013-05-19, 17:18
Idag så bestämde sig bendixdrevet i min startmotor att lämna in :b:
Så nu sitter jag och försöker hitta ett nytt bendixdrev men blir fundersam på vad jag skall köpa.
Startmotorn är en Ultima Thunderfire 2kw och bendixen ser ut som det gör på en originalstartmotor, men är det så att det är samma bendix i dessa startmotorer som i original?
Vad skall man köpa för fabrikat på bendixen för att få det att hålla?

Broder Dalton
2013-05-19, 17:46
Ultimas "Thunderfire" ,,,,,, har bytt 7 st. Riktigt junk om du frågar mig,,, Parts Stop slutade sälja dom pga alla reklamationer. Visst, du kan köpa ett SPYKE Heavy Duty Bendix ca 900 pix. Haft sånt i min Tech Kraft start 2 säsonger. Mitt tips e att dumpa Ultima och satsa på en SPYKE 1,4. el 1,8. Tech Kraft funkar men svåra att få tag på. Vad har du f motor? Har monterat 2 st SPYKE 1,4 på Ultima 127- snurror, funkar bra m HD origbatterief, rejäla kablar och om man har pysar. Dom stora 2-2,4 kW glufsar i sig hela batteriet i första försöket sen e strömmen slut. 1,4 -1,6 Max 1,8 med batteri med normal kapacitet

Pynke
2013-05-19, 17:57
Jag har en 124" konverterad 88", byggd av pojkarna i Kalix, givetvis har den pysar. Batteriet är ett odysses 925 amp så det finns ström så det räcker.
Funderar på att byta ut till en spike vad det lider, men nu är goda råd dyra, måste ju få rull på grejerna till Norrtälje så frågan kvarstår, funkar det med en originalbendix?
Håller det sommarn ut är jag nöjd, känns ju bättre att skruva när säsongen är slut.

Broder Dalton
2013-05-19, 18:14
HD/ DENSO är högst sannolikt bättre än Ultima. Frågan är det passar, troligen men inte 100 på det,,Körde en 2,0 kW på min EVO 124" för 5 år sen, samma sak Bendix mors efter 200 mil.