handdator

Visa fullständig version : Annan modell packning vid byte till V&H???



Tengil
2013-05-17, 12:37
Nästan lite pinsam fråga eftersom jag skruvat och meckat på ganska många hojar och bilar genom åren nu.... Men men!

Iaf, packade idag upp mitt nya svarta vance & Hines propipe och skruvade av det gamla systemet. Har kört med Rush slipons innan och därför aldrig brytt mig om grenrören och deras fäste mot cylindrarna.

Nu upptäcker jag att originalrören är koniska in i cylindern och har den koniska packningen av "ståltråd". V&H är helt raka och platta och kommer därmed inte tätas in i cylinderns kona och dess packning.

Använder man en annan sorts packning vid byte till V&H, en platt variant??? Ser att bikeline har en konisk och en platt variant. För det kan väl aldrig bli tätt annars.... Eller?

Ps. Ska väl tillägga att jag har en fat boy lo -10 med twin cam 96 på. Ds.

Tengil
2013-05-17, 13:16
Sen är det ju jävligt B att eftersom grenrören inte går in cylinderns konade hål så blir pinnbultarna jävligt korta. Muttrarna man drar fast grenrören med gängas inte ens in så långt så hela muttern är fastskruvad på pinnbulten....

Hade det inte varit inte varit ett kvalitetsystem från en tillverkare med erkänt gott rykte hade jag varit väldigt tveksam till om det passar min hoj. Men står det till softail 86- så......

Broder Dalton
2013-05-17, 17:38
Tengil. D finns packningar i "ståltråd" som är tunnare och "platta". Använd såna så funkar det fint!

Tengil
2013-05-17, 17:59
Tengil. D finns packningar i "ståltråd" som är tunnare och "platta". Använd såna så funkar det fint!

Ok. Tackar. Är det denna du menar: http://www.bikeline.se/sv/artiklar/packning-avgasror-evo-t_c-xl-86-upp-flatad-rostfri-flat-race-typ.html ?

Jag har sådan här nu: http://www.bikeline.se/sv/artiklar/packning-avgasror-evo-t_c-84-upp-xl-86-upp-flatad-rostfri-konisk.html


Nåt tips om hur man fixerar den platta packningen medan man monterar grenröret? Den konade är ju lätt, det går ju automatiskt. Kan bli svårt att hålla den platta på plats dock.

Får nog fasen byta till längre pinnbultar också, särskilt om det ska in en packning mellan med.

Broder Dalton
2013-05-17, 18:48
Exakt ! Fixerar?? Packningarna ska tryckas in i toppens avgasport! Peta bort den gamla + rensa ev sot och skit + tryck i den nya och montera sen systemet. Har aldrig sett ngt behov av längre pinnbultar

Tengil
2013-05-17, 22:11
Svårt att beskriva, får kanske ta bilder imorn istället.

Men iaf, original grenrör är ju konat i änden och förs in i cylindern och tätar därmed mot packningen som sitter inne i cylindern.

V&H's grenrör är helt symmetriskt rakt, och förs då inte in i cylindern. Och därför når det heller inte packningen så det tätas. Och eftersom det inte heller förs in i den konade delen av cylindern gör det att pinnbultarna är för korta, hela grenröret med monteringsringen kommer ju längre bak/ut när det inte kan föras in.

Tengil
2013-05-18, 20:58
11799

Tengil
2013-05-18, 21:12
Så, en liten otroligt konstnärlig (not) bild för att försöka visa mitt problem på ett annat sätt. Två olika varianter av en cylinder sedd uppifrån. Hoppas det går att förstå. Cylinder och pinnbultar i grönt, avgasrören i blått, packningar i rött och själva låsringen som låser fast rören är brunt.

Löser verkligen en platt packning mitt problem? Inne i det kokade utrymmet i cylinder fyller den knappast någon funktion, och en utanpåliggande som ligger an mot v&h gör att det knappt finns nåt utrymme kvar på pinnbultarna att skruva fast bultarna på.

Lasse.S
2013-05-18, 21:25
Ser inte ut som din fina tekning stämmer med verkligheten, köp den platta packningen o fundera mindre o bara montera så skall du se att det blir tätt ;)

Tengil
2013-05-18, 21:44
Ha ha, jodå teckningen är på förskolenivå när det gäller målandet, men den stämmer exakt med verkligheten jag hade häromdan när jag skulle skruva på propipen.

Men att jag tänker för mycket har jag hört förr...... thb;

Lasse.S
2013-05-18, 22:18
packningen sitter inte i utblåskanalen som du ritat, vet inte hur jag skall beskriva det men det är en avsats där packningen sitter så när avgasröret är på plats finns det ingen kant invändigt utan toppens kanal lirar med rörets insida och packningen utanför, men som sagt..köp delarna o montera bara ;)

harly2006
2013-05-18, 22:32
Tengil. D finns packningar i "ståltråd" som är tunnare och "platta". Använd såna så funkar det fint!

Så är detthb;

Tengil
2013-05-18, 22:37
Jo, det får bli en sväng till bikeline och köpa andra varianten av de flätade packningarna på måndag. Tur man har nära i alla fall... Tack för svaren allihopa!