handdator

Visa fullständig version : Hjälp!!



Harleyman1
2013-05-15, 22:17
Gjorde 4800mils service på hojen ikväll! (RK-03) och växellådsoljan och motoroljan såg normala ut!
Men så kommer vi till transoljan! den var gråsvartsilver,såg inte alls bra ut!
Vad kan detta komma sig??frv; jobbar med bilar i vanliga fall och det brukar inte vara ett gott omen!?
Kan dom ha fuskat på förra servicen och inte bytt? Transkjedjan var lite slack så den spänndes 1mm.
Någon som har svar? Hojen går kanon inga missljud eller knack tou;

Jonasbaggen
2013-05-24, 15:23
Harleyman1: Ganska normalt att primäroljan har den färgen. Inga spån eller konstiga ljud från primären? Kör ett till olje byte efter 200 mil och kolla hur oljan ser ut då.

harly2006
2013-05-24, 16:49
Harleyman1: Ganska normalt att primäroljan har den färgen. Inga spån eller konstiga ljud från primären? Kör ett till olje byte efter 200 mil och kolla hur oljan ser ut då.

Tja! Sådär råkade jag ut för då det var en firma som servade hojen. Och på 200 mil så var jag in på hd verkstad för byte av däck,och av någon anledning så kom meken och frågade om dom ska byta olja i transen,va fan den var ju byt och den var gråsvart,sedan har jag kört ca 800 mil och nu är det ok..så det vet i fan vilken olja som dom andra har haft i...

Lars Nilsson
2013-05-24, 18:26
Biltemaolja kanske?
Jag brukar plocka av primärkåpan och göra rent den och den inre kåpan med bräkleen.
Jag sprayar bara på de ytor där det samlats oljeavlagringar för att få bort gammalt skit och inte lameller och kedjan osv.
Det kommer alltid lite metallspån på magneten på avtappningsbulten.
Det silvriga i oljan är ju metallpartiklar från koppling och kedjan fast i pulverform typ.
Din hoj är säkert helt ok så byt bara olja en gång om året och se glad ut.
Kopplingen och kedjan är en förbrukningsvara även om de håller jäkligt länge normalt.
Dont worry, be happy

Harleyman1
2013-05-28, 15:41
Ok tack för svar!!! Nää ingen feltema olja i min hoj !
Ska kika igen om ett tag thb;