handdator

Visa fullständig version : Turbo Nightrod projekt!



Mayhem77
2013-05-09, 21:37
Tänkte lägga upp lite bilder och info på mitt pågående turbo projekt. Hojen köptes för att komma åt den mkt påkostade motorn, nu ska topplockspackningarna bytas till stålfjäders dito från Cometic. Motorn år byggd av Mec Tec, och lämnar i dagsläget ca 300hk och 300nm på hjulet, kommer att bänkas på ett högre laddtryck när packningarna sitter på plats. Kurvan kommer att läggas upp här när det hela är gjort :)

Lite vad som är gjort åt motorn till dags datum:

1550 kit

Smidda lågkompskolvar

Portad topp

Vassare kammar

MCX Turbo kit (utbytt turbo till större)

Destroyer koppling

Större Oljepump

ARP pinnbultar

Moddad insprutning med Direct6-Link+MCX box för extra injectorer.

Hojen ska byggas om rätt mkt till hösten, det som kommer att fixas inom kort är, ny sadel, med en annan kuts, lacka gaffelben+kronan svarta, intercoolern och turbinhuset ska också bli svarta. Hoppas att nya kåpan/lyset dyker upp under kommande veckan.

stroker49
2013-05-09, 21:41
Kanon, motorer utan turbo suger!
Jag körde en Triumph Rocket III för några år sedan med ynka 280 hk på bakhjulet, men den gick fint!

Mayhem77
2013-05-09, 21:44
Haha, ja ynka 280hk, usch! ;) Men du hade väl ett rejält vrid i den förstår jag? Ja har man blivit biten av Turbo sjukan så är det svårt att sluta :)

stroker49
2013-05-09, 21:47
Den gick otroligt fint. Snäll och fin och kraften kom utan ketchupeffekt. Den var också byggd av mästarna i Lapphelvetet. Det finns många clowner som säljer turbosatser, de enda jag skulle handla av är MCX och RB!

belsebub36
2013-05-09, 22:25
Härligt med fler som inte kan hålla sig till "normala" motor moddar. Har kollat på denna hoj också när den var till försäljning. Grym motor.
Skall bänka min imorgon. Se vad det ger. Börjar med låg boost för att öka tills veven kommer ut igenom blocketD;
Har lite bilder i mitt garage.
skall du köra något med hojen på dragstrippen?

Mayhem77
2013-05-09, 23:02
Spännande! Ska helt klart hålla koll på vad du får ut! Ja tanken är att köra nån testrepa i sommar med den...

belsebub36
2013-05-09, 23:47
En twincam är ju lite besvärligare att få ut så hög effekt som 300+ hästar. Revolution motorn är ju mer varvvillig och vattenkyld fyra ventiler per cylinder osv.
Jag har original block och det mår inte bra av effekter över 200 hästar men trolig effekt med den uppsättning jag har nu är 170-180 hästar möjligt.
Jag behöver injektorer som flödar mer( har beställt 10g/sek) o behöver troligtvis större avgas ventiler samt kammar med mindre överlapp.
Då kan man få ut 220+ om kopplingen håller :D

stroker49
2013-05-10, 13:28
Belsebub: Du har ju en lock-up koppling så den lär ju hålla ett tag. Men jag skulle ta det väldigt lugnt med dina grejjor om du inte har en jättebudget. Har du svetsat vev och fixat? Det finns en duktig kille i Jämtland som har en sådan kompressor som du och han har haft stora problem både med kompressorn samt att få motorn att hålla ihop. Jag är lite skeptisk till den där, varför sitter det tex inget luftfilter på turbokompressorns inlopp? Du får ju ett enormt bra bottenvrid och lär ju kunna köra åttor runt alla sugmotorer även om du håller dig på 120-130 hk.

belsebub36
2013-05-10, 14:55
Kan inte svara på varför det inte sitter ett luftfilter där...troligtvis är det för utrymmet.
Har läst mycket om just denna produkt och det är uteslutande positivt.
Motorn har jag gjort vad jag kan med för den skall hålla.
Har en svetsad o pluggad S&S vev. I blocket sitter det timken o SE lefty lager.
Resultat av dagens bänkning blev 195Hk o 250Nm. Sen klarar injektorerna(730cc/min) inte att flöda mer.

stroker49
2013-05-10, 15:58
Ja, du verkar veta vad du håller på med. Men du vet också att du dansar med djävulen. Jag personligen skulle nöjja mig med det du har och använda det sparsamt.

Lasse.S
2013-05-10, 16:09
Vad är det för filter du saknar Stroker49? vad jag ser på bilderna sitter det ju filter på insuget.

stroker49
2013-05-10, 17:07
Det sitter en luftburk, plenukammare där luftfiltret brukar sitta på en standardhoj. Men luften tas ju in i turbokompressorns luftintag. Där är det normalt bra att ha ett filter för att skydda turbinhjulet som snurrar satan. Jag gillar inte kompressorer så mycket då de normalt har lägre verkningsgrad än en turbo men den här är ju en turbo fast mekaniskt driven (lite mer effekt stjäl den ju) om man säger.

Lasse.S
2013-05-10, 17:42
Är det det samma hoj o bilder vi tittar på? fattar nada, jag ser ett filter på turbons insug wa;

Det sitter en luftburk, plenukammare där luftfiltret brukar sitta på en standardhoj. Men luften tas ju in i turbokompressorns luftintag. Där är det normalt bra att ha ett filter för att skydda turbinhjulet som snurrar satan. Jag gillar inte kompressorer så mycket då de normalt har lägre verkningsgrad än en turbo men den här är ju en turbo fast mekaniskt driven (lite mer effekt stjäl den ju) om man säger.

belsebub36
2013-05-10, 20:18
Inte meningen att sno tråden får starta en själv...
Men nä,det sitter inget filter på insuget på kompressorn. Bara ett nät.Så man får väl plocka bort att må fåglar som sugs in i nätet thb; Det sitter ett filter i plenumkammaren precis som stroker säger.
Jag har haft turbo hoj innan och jag tyckte det var struligt ned få det det bra med oljeförsörjningen till turbon. Ofta är det ju självfall på returen om man inte monterar extra pumpar. Denna uppsättningen är ju självsmörjande sen är inte värmeutvecklingen i närheten av en turbo. Så jag kan ladda rätt bra med hyggligt komp utan spikar. Denna hojen skall ju mest gå på gata o vara en glida runt hoj så då tyckte jag att denna lösningen passade mig bäst. Effekt är linjär så något grymt vrid i botten har jag inte.
Den går lungt o fint under 2000. En turbo laddar ju på bra vid 2000 för att ha fullt tryck vid 4000. Bra om man bara skall köra på strippen men den kopplingen är inte rolig på gata.

Lasse.S
2013-05-10, 20:25
Okej...tittar ju givetvis på Mayhem77 bilder o hoj som tråden handlade om trodde jag ;)

Mayhem77
2013-05-31, 23:42
Blåste packningen i främre cylindern förra veckan, så nu hoppas jag att stålfjäderspackningarna från Cometic dyker upp snart!

batbyggare
2013-09-07, 22:05
Härligt bygge du har:)
Var har du köp din koppling?är detta en slungkoppling?
Magnus

Mayhem77
2013-09-16, 00:20
12976

Tackar, japp det är en likadan koppling som sitter på V Rod Destroyer.

belsebub36
2013-09-16, 11:01
Hur har det gått..fick du bänkat?

Mayhem77
2013-11-26, 10:49
Nu har jag äntligen fått en homogen kopparpackining utskuren hos mc express, så nu ska den väl för f-n hålla! :) Motorn kommer att börja plockas isär igen under veckan, och när vi ser att allt är ok, så kommer vi att bänka den igen, och förhoppningsvis kunna vrida på för fullt denna ggn! Annars så söker jag även lite delar till hojen, kopierar annonsen som jag la upp under köpes:

TILLBAKA flyttade fotpinnar till min Nightrod! Ex från en Streetrod.

Som rubriken lyder så letar jag efter tillbakaflyttade fotpinnar till min Nightrod, blir väldigt jobbigt att sitta med fötterna frammåt när det börjar röra på sig rejält så jag letar efter ex pinnar från en streetrod, eller även om nån har några custompinnar liggandes.

Mvh//Lars