handdator

Visa fullständig version : olja i växelåda



ultra98
2013-05-09, 12:58
Hallå köpte redline lightweight shockproof olja och slog i electran sen såg jag att det finns en annan olja för v tvin så nu, är det fel olja eller går den att köra påfrv;

stroker49
2013-05-09, 19:02
Det där blir jättebra. Jag kanske hade valt heavy men det spelar ingen roll, själv kör jag på Biltemas växellådsolja! Har de en växlelådsolja för V-twins? Jag ser att de nämner V-twin men det är bland motoroljorna. En motorolja är kanske inte det allra bästa i din växellåda men det skulle funka tillräckligt bra det också!

ultra98
2013-05-09, 19:09
ok jag testar och kör har kollat runt lite på nätet så det ska funka och ja dom har denna vxl olja också http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=119&pcid=13 och den såg jag senare det var därför jag blev osäkerfrv;

stroker49
2013-05-09, 19:18
Hahahaha, där ser man vad viktigt det är med marknadsföring.
"Same fluid as our unique Heavy ShockProof® Gear Oil"

Byt gärna olja varje höst (det kan komma in lite fukt i lådan och det vill man bli av med och det försvinner vid oljebyte), det är inte så noga vad du häller i och lådan kommer att hålla i hundra år.

Slarvar man med oljebytena och använder motorolja som det står i de äldre manualerna får man en del rost på dreven. Då håller lådan bara i 98 år, det här är bra och stadiga grejjor!
Att använda heavy eller andra extra tjocka gör att man får bort en del av klonkljudet. Men det spelar ingen roll (stjäl lite extra effekt bara) utan är bara ett tecken på att man har för slutet avgassystem!

ultra98
2013-05-09, 19:30
Haha jag såg det sen behöver nog goggles ja jag byter var höst men min har rullat 12500 mil nu har ett litet vinande ljud på högersidan så det var därför jag ville prova redline oljan har alltid kört med Harleys olja annars,och MPD; den ska renoveras till vintern

Pynke
2013-05-09, 20:23
Redline's oljor är nog bland det bästa du kan hälla i växellådan, jag har testat det mesta och fastnat för heavy shockproof oljan, klonkar mycket mindre, ger mindre friktion pga. bättre vidhäftning än "vanliga oljor", såg en demonstration av oljan en gång då de körde med en vanlig gräddvisp i oljan och den kröp upp på vispen när den roterade medans vanlig trans. olja skummade.

Mercakombi
2013-05-10, 00:17
Hallå köpte redline lightweight shockproof olja och slog i electran sen såg jag att det finns en annan olja för v tvin så nu, är det fel olja eller går den att köra påfrv;

Den oljan lär fungera alldeles ypperligt, trots att det inte är den så kallade "V-twinoljan".

Skulle tippa på att den enda skillnaden dessa oljor emellan är att V-twinoljan även är
"Jaso"-klassad, d.v.s att den oljan är gjord för växellådor med våtkoppling. Så med
andra ord är det ju ganska så onödigt att hälla en sådan olja i en växellåda som inte
har något lamellpaket just i växellådan.

Där emot så bör man ju se till att transoljan är Jaso-klassad. Köra med oljor med
friktionshämmande tillsatser där, som exempelvis dom flesta motoroljorna för bil-
motorer har, är att be om och få kopplingsslir..... very bad!

ultra98
2013-05-10, 09:58
Tackar för infothx;

ultra98
2013-05-11, 12:54
Ja nu har man provat en runda och vilketscr;växellådan känns som ny mjuka växlingar och helt tyst mitt vinande ljud är helt borta ja där ser man ibland finns det mirakelolja som funkar har varit skeptisk till dyra mirakelkurer men ja det funkade på min så det kommer att bli redline olja i resten av hojen vid nästa serviceMPD;

Lars Nilsson
2013-05-11, 13:59
Det som skiljer är viscositeten.
En v-twin olja motsvarar heavy shockproof.

citat från redline: Red Line V-twin transmission oil is compatible with petroleums and synthetics. Its viscosity characteristics produce a film thickness similar to a 75W250 grade, while providing the same low-fluid friction as an SAE 75W90.

LIGHT WEIGHT SHOCKPROOF GEAR OIL - Can be rated as a 75W140
gear oil but has the lower internal fluid friction of an SAE 30 motor oil.
Can be used to obtain maximum power transfer in racing differentials,
which do not see extremely high temperatures.

HEAVY SHOCKPROOF GEAR OILS - Can be rated as a 75W250 gear oil,
but has the lower internal fluid friction of an SAE 75W90.

Så den du köpte har lägre filmstyrka och så, men är ändå fullt tillräcklig för din låda.
Men byta till heavy eller v-twin vid nästa byte.

Mercakombi
2013-05-11, 21:51
Men byta till heavy eller v-twin vid nästa byte.

Som sagt det kan ju aldrig bli fel med en Red line-olja, bara annorlunda :p

Tengil
2013-05-22, 07:52
Var finner man denna olja från Redline?

Växellådan och kopplingen smörjs väl av samma olja?
Bytte kopplingsvajer och ändkåpan (transmission cover) häromdagen men det är ju en jäkla djungel när man har sin engelska servicemanual där uttrycken spegelvänds gentemot de svenska. Tex kallas ju kåpan till kopplingen/vajern på för transmission-cover i boken, men går jag in på tex bikeline och säger att jag bytt transkåpan uppfattar dom det som den feta kåpan på vänster sida som kallas primary-cover på engelska.

Köpte iaf nån olja från belray på bikeline, 90-0244. Big twin transmission oil, till växellådan enl svensk etikett från bikeline. Måste väl vara den man fyller på med när man tömt ut oljan och bytt kåpan och kopplingsvajer???

Pynke
2013-05-22, 19:13
Ja det är rätt typ av olja, den funkar i växellådan. Det behöver nödvändigtvis inte vara samma olja i primären och transen.
Själv kör jag med ATF F olja i primären, annars slirar min koppling, men det beror nog mest på att jag har en 124" motor. Och i transen (växellådan) så är det Redline olja som jag köper på Mekonomen.

kapsylen
2013-05-22, 19:30
Vart fick du tag på oljan?

Pynke
2013-05-22, 20:48
Mekonomen har det i sitt sortiment

kapsylen
2013-05-22, 20:50
Mekonomen har det i sitt sortiment

Tack för det! W;

Tengil
2013-05-24, 18:47
Tack för alla tips och svar. Ska ändå till mekonomen och köpa nya bromsar till bilen, och ska då titta närmare på redlines olja.

mtf
2013-07-22, 12:34
Vilken olja funkar till lådan på en evo softail 98? Orka inte beställa HD olja från BL då de landar på 350 kr inkl frakt...

Pulare
2013-07-22, 12:42
Köp den på Oves eller Mc center i Kristianstad

mtf
2013-07-22, 20:59
Ryckte den sista på mc center idag, tackar för hjälpenthx;

Banditen01
2014-07-13, 19:48
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Hydraul--och-transmissionsolja/Transmissionsolja-SAE-80W90-36978/ denna kör jag på, byter varje år, kör ca 700-1200 år, inga problem ännu så länge.

hasse diesel
2014-07-13, 21:53
Ja med :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk