handdator

Visa fullständig version : Värme från nav, distanser, axel mm



Henrik Forslund
2013-05-07, 22:34
Ute o provkört några mil sent ikväll. Noterade att navet, axeln och distanserna till bakhjulet blev väldigt varma på belthjulssidan. Inte alls i fram. Det är nya koniska lager men gammal axel. Inget wobbel lr konstigt upplevs. Någon som kan ge mig lite hjälp på traven vad jag ska leta efter? Skev axel, trasigt lager, lagerspel eller liknande?

Jonasbaggen
2013-05-08, 06:39
Henrik F: Att det skulle bero på hjulaxeln låter konstigt. De nya koniska lagren låter mera troligt med tanke på lagerspel etc. Rullar bakhjulet lätt och utan konstiga ljud om du hänger av drivningen och brombeläggen? Sitter det koniska lager orginal på en Sporre från -04 eller kör du med något gammalt nav med koniska lager? Det ska ju vara ett spel på några tiondels m.m (0.1-0.45 eller nåt sådant) när du dragit åt axelmuttern till c:a 5.7 Nm (50 lbs).
Du får justera detta spel med shims som sitter på hylsan mellan lagren.

Henrik Forslund
2013-05-08, 17:56
Gammalt ihopplock gällnde fälgarna.
Forskat fram nu att firman som drog ihop spelet hade momentet i handen. Så blir svårt för mig att simulera fram nära på exakt samma moment igen vid montering på cykeln. Så antagligen har jag dragit ihop det för hårt nu. Ska prova köra med lite lägre moment annars var jag välkommen till firman på återbesök.

Tack för alla tips i övrigt.

Jonasbaggen
2013-05-08, 19:57
Henrik F: När du fått till förhållandet rätt med hjälp av shims och hylsan mellan båda bakhjuls lagren samt dragit åt till rätt moment, så ska du kunna känna ett mkt litet glapp när du vickar på bakhjulet. Ungefär samma känsla som rätt justerade framhjuls lager på en bil.

Henrik Forslund
2013-05-13, 11:15
Konstaterat att mellanhylsan är för lång. Blir till att svarva av den.

Pulare
2013-05-13, 12:20
Borde ju inte gå varmt om du har för mycket spel om det är som du säger att hylsan är för lång. Är hylsan för kort så spänns lagret och det blir inget spel och det alstrar värme.

Henrik Forslund
2013-05-13, 12:25
Mm....
Om hylsan är för lång så försvinner väl spelet helt? Därav går trögt o varmt?

TCKalle
2013-05-13, 14:57
http://partsfinder.onlinemicrofiche.com/ronnies/showmodel.asp?Type=13&make=hdmc&a=146&b=26&c=0&d=-WHEEL---REAR-(LACED)

Det är väl pos 17 o 19 du leker med när du justerar lagerspelen. Innerringen vilar ju mot klacken på 19 så åtdragningsmomen skall inte ha nån betydelse.

Henrik Forslund
2013-05-13, 15:06
http://partsfinder.onlinemicrofiche.com/ronnies/showmodel.asp?Type=13&make=hdmc&a=146&b=26&c=0&d=-WHEEL---REAR-(LACED)

Det är väl pos 17 o 19 du leker med när du justerar lagerspelen. Innerringen vilar ju mot klacken på 19 så åtdragningsmomen skall inte ha nån betydelse.
Nja så fungerar det inte riktigt.
"Innerringarna" ligger stilla.
Mellanhylsan bestämmer lagerspelet, vid ett EXAKT åtdragninsmoment. Lagerspelt ska vara 0,05-015 mm för att det ska bli rätt. Helst då vid 80nm. För att hålla som längst. Spelet skapar/dras åt man innan man packar lagrena med fett. Sen när lite värme uppstår så tar fettet hand om det där spelet.
Korrekt ihopsatt blir det minimalt med slitage, koniska lager håller mycket längre längre än raka men tack o lov slutade HD med det. Kanske märkte dem att kunder och kanske egna personal inte riktigt klarade av att sätta ihop skiten.
Jag är en av dom, som dessutom tagit hjälp av ett "proffs" i sammanhanget men inte fasen hjälper det, ännu iaf hehe

TCKalle
2013-05-13, 15:23
Fettet tar inte hand om nåt spel, är endast till för smörjning och därmed reducering av värme. 17 är ju shims i olika tjocklekar som används för att justera spelet med och inte för att jag sett ditt nav "live" men inneringarna borde vila mot distansen och shimsen annars finns ingen skäl till dessas existens överhuvudtaget. Det proffs du anlitat kanske inte är nåt proffs överhuvudtaget utan bara en glad amatör. Mellanhylsan och shimsen är ju av stål om jag fattat rätt och då är åtdragningsmomentet av underordnad betydelse, det viktiga är att innerringarna bottnar mot hylsan/shimsen.
Skälet till att HD slutade med koniska lager är nog snarare ekonomiskt än funktionrelaterat. Spårkullager kostar mycket mindre än koniska rull och tar mindre tid i anspråk för montering. Koniska håller i evighet förutsatt att de smörjs då och då samt att speln justeras.

Henrik Forslund
2013-05-13, 15:29
Fettet tar inte hand om nåt spel, är endast till för smörjning och därmed reducering av värme. 17 är ju shims i olika tjocklekar som används för att justera spelet med och inte för att jag sett ditt nav "live" men inneringarna borde vila mot distansen och shimsen annars finns ingen skäl till dessas existens överhuvudtaget. Det proffs du anlitat kanske inte är nåt proffs överhuvudtaget utan bara en glad amatör. Mellanhylsan och shimsen är ju av stål om jag fattat rätt och då är åtdragningsmomentet av underordnad betydelse, det viktiga är att innerringarna bottnar mot hylsan/shimsen.
Skälet till att HD slutade med koniska lager är nog snarare ekonomiskt än funktionrelaterat. Spårkullager kostar mycket mindre än koniska rull och tar mindre tid i anspråk för montering. Koniska håller i evighet förutsatt att de smörjs då och då samt att speln justeras.
Jag säger inte emot, jag har inte kunskapen, Proffset i fråga är erkänt duktig och omskriven mcmedia och overthere, alla kan ju göra fel. Får jag inte till det iaf kanske jag kan få höra av mig till dig?

TCKalle
2013-05-13, 15:53
Sigge? Om det han som avses så är det nog mer än en glad amatör, det får erkännas. Mitt tips är att ta isär sär navet, trä upp allt i rätt ordning på hjulaxel och kolla om delarna verkar passa i hop. vad jag förstår så är det ett hopplock och om det är nån piratdel kan det lätt bli fel. Då får du också en bild av vad som kan vara fel. Själv är jag en glad amatör och har inte haft koniska hjullager på nån av mina hojar men det här med distansen gäller ju även nav med spårkullager, för kort distans och åtdragning innebär att lagret nyper.

Pulare
2013-05-13, 16:36
Ju mer shims du stoppar in förlänger distansröret och då ökar du spelet. Plocka bort shims eller korta röret minskar spelet. Har du bara ett rör i så är det garanterat inget spel alls och innerlagret bottnar knappt mot röret så då blir det garanterat varmt och kommer att skära ganska snart.

TCKalle
2013-05-13, 19:08
http://www.baggersmag.com/tech/0304hrb_harley_wheel_bearings/ kan kanske ge lite vägledning i ämnet

Henrik Forslund
2013-05-13, 21:18
Ju mer shims du stoppar in förlänger distansröret och då ökar du spelet. Plocka bort shims eller korta röret minskar spelet. Har du bara ett rör i så är det garanterat inget spel alls och innerlagret bottnar knappt mot röret så då blir det garanterat varmt och kommer att skära ganska snart.

Mm men i fram är det inte heller några shims o blir inte varmt. Jag ska förhoppningsvis få hjälp imorgon. Hoppas få förklarat o praktiskt visat.
Tack för hjälpen hittils.

Henrik Forslund
2013-05-13, 21:49
http://www.baggersmag.com/tech/0304hrb_harley_wheel_bearings/ kan kanske ge lite vägledning i ämnet

Bra länk. Tack

Ska ta med o visa den