handdator

Visa fullständig version : Haft min Harley Fatboy ståendes i tio år...



Den galne norrlänningen
2011-05-18, 19:21
Vad tycker ni jag ska göra för åtgärder på min hoj innan jag startar upp den. Tog lån på den så farsan har haft den stående i varmgarage i tio år utan att starta den och nu har han gett tillbaka den. thb;

Mvh. DGN

Json
2011-05-18, 20:53
Byta däck är antagligen ett måste om den stått still i tio år. Kolla fälgar och bromsskivor knacka på dem med plasthammare och lyssna efter sprickor. Ny olja i växellåda trans och motor. Kolla oljetanken när du tömt motorn på olja ta en pinne och dra runt i botten på oljetanken. fastnar det gammalt kladd på pinnen får du ta och skruva loss oljetanken och skölja rent den med fotogen. Allmän översyn och uppsmörjning av reglage och vajrar. Kopplingen behöver man antagligen ta sig en titt på så att inte lamellerna stått och geggat ihop. Förmodligen är den också i behov av ett nytt batteri. Eventuellt stift och tändkablar om dessa inte ser friska ut. Kontrollera alla slangar till förgasaren, bränsleledning vevhusventilation Finns det gammal bensin i tanken töm ut den och slå den i din bil och häll på ny soppa i harleyn. Byt bromsvätska och kolla alla bromsledningar. Titta på bromsbelägg och bromsok. Kontrollerar att kolvarna i oket inte kärvar utan går lätt att trycka till baka. Kärvar kolvarna smörj i första hand med bromsvätska är detta ej tillräckligt testa med WD40 multispray. Avfetta alla bromsdelarna med bromsrengöring och återmontera. När allt detta är gjort är det bara att dra ut choken vrida två gånger på gasrullen trycka på startknappen och låta startmotorn tugga på tills hojen startar.

Lycka till, följer du dessa råd så kommer den säkert att gå igenom besiktningen oxå!

//magnus

Broder Dalton
2011-05-18, 22:27
Helt rätt av Json..

Kolla åxå munstycken i gasaren, Skruva av flottörhus och rengör, det finns risk att bildats ärg/oxid
bensinharts i munstyckena.ISOF kommer den att gå rätt risigt
( Kan var ide att byta låg och mainjet)

Du får nog räkna med att den börjar läcka vid cylinderfot och ev vid o-ringarna i vipphusen
pga att packningar torkat ihop....

2 täta oljebyten rätt snabbt efter start kan vara ide

Tundra Trotter
2011-05-19, 06:59
Tanka , kicka, Gaaaasa. e;

Den galne norrlänningen
2011-05-19, 11:54
Tack för svar. Den har stått i värme så det kanske inte behövs gå igenom allt som nämts. Ska byta gasare så den behöver jag ju inte bry mig om. Däcken tror jag inte ska va nåt problem med.

Mvh. DGN

Janne
2011-05-19, 18:56
Hade det varit min hoj så hade jag inte litat på de däcken. Däck är en färskvara och jag vet av egen erfarenhet hur ont det kan göra att åka i backen.

xbones
2011-05-19, 20:01
Håller med JanneGP; Däcken ÄR en färskvara och torkar ut och blir mer eller mindre som bakelit med tiden!

Json
2011-05-19, 21:56
Har hojen inte stått uppallad så däcken hängt i luften så har dom förmodligen blivit lite platta där dom varit i marken. Dett kommer att kännas som om dina fäljar är äggkantiga. Tumma inte på säkerheten köp nya däck! Gamla hårda torra sulor greppar dåligt på alla underlag!

//magnus

Norrland
2011-05-19, 22:03
Gör en burnout för att fira in att du fick tillbaka hojen;)
köp sen nya däck o fortsätt ut i sommaräventyren:)