handdator

Visa fullständig version : Nattåget



Löfgren
2013-04-29, 10:42
1550 cyllar monterade och under inkörning. Funkar fint men jag har fått lite avgassmällar vid avslag på gasen. Det kan vara läge för efterdragning av bullret.
Nu väntar jag bara på att det nya rodret ska komma. 14" Chubby's wilde1, fick det bli. Hade först bestämt mig för ett svart styre men då hade jag fått lacka om en hel del av kromet så det fick bli ett kromat. Borde komma imorgon eller på onsdag. Är det någonting man bör tänka på vid byten av vajrar o kablar?

harly2006
2013-04-29, 13:46
Tja lövgren! Avgassmällar vid avslag på gasen,kan vara att den får för mycket bensin så du kanske ska bänka den för då får du till det...thb;

Löfgren
2013-04-29, 14:16
Det funkade innan jag bytte cylindrar. Insprutningen borde väl ge samma mängd som förut?
Bänkning kommer. Tänkte bara köra in den först.
Men tack för tipset. Alla tipps är bra :)

NickeR
2013-04-29, 18:02
För att gå mot strömmen så säger jag att den går magert.....därför får du avgassmällar vid avslag.

Alunda
2013-04-29, 19:16
Jag följer motströms...... :D

Löfgren
2013-04-29, 19:59
Det låter vettigt när det nu är större cylindervolym.

Tottas
2013-04-30, 07:28
du har alltså monterat 1550 cyllar, 100cc mer. märks det på vridet??

harly2006
2013-04-30, 10:53
För att gå mot strömmen så säger jag att den går magert.....därför får du avgassmällar vid avslag.


Nja..Min gissning är att den går för fett, brukar kunna bli så då.. oförbränd bensin ut i avgasröret och då blir det lite smällar... men som sakt bänka den så ser du.. men det är ju klart att har du gått från 1450 till 1550 och inte bänkat den så kan den ju få för lite och då ska du nog akta dig så inte motorn drar till heaven för dig. Men det kan bero på vilket avgas system du har och hur mycket syre som släps in. Lycka Till vic;

Löfgren
2013-04-30, 19:49
Ska rycka ur stiftena när jag kommer hem så får jag se

Löfgren
2013-04-30, 19:51
Tottas, jag tycker att det känns så. Men jag har inte gasat så mycket då de inte är inkörda.

harly2006
2013-04-30, 20:16
thb;
Ska rycka ur stiftena när jag kommer hem så får jag se

NickeR
2013-04-30, 22:10
Nja..Min gissning är att den går för fett, brukar kunna bli så då.. oförbränd bensin ut i avgasröret och då blir det lite smällar... men som sakt bänka den så ser du.. men det är ju klart att har du gått från 1450 till 1550 och inte bänkat den så kan den ju få för lite och då ska du nog akta dig så inte motorn drar till heaven för dig. Men det kan bero på vilket avgas system du har och hur mycket syre som släps in. Lycka Till vic;

Om du får avgassmällar vid jämn gas och vid påslag så har du för fet blandning men då problemet kommer ENDAST vid avslag så är det för litet lågfartsmunstycke/magert mappat på hoj med sprut.

Löfgren
2013-05-01, 02:20
Bara vid avslag. Inte annars. Skulle kanske kolla om det finns en annan mappning på P C :s hemsida för 1550.

mr.andersson
2013-05-05, 14:18
Bänka alltid hojen vid förändring på motorn, oavsätt om det är filter, rör, kam, cyllar eller toppar. Det är en billig peng för att vara säker på att du får ut all effekt och att hojen ska hålla länge. Känns en bänknig onödig borde du struntat i att trimma.

Harley-Ante
2013-05-05, 19:13
Bytte mitt roder igår, blev ett tillbaka lutat "fatbar" styre. Kan rekommenderas till alla, med originalstyret så satt man lite framåtlutad med trött och öm rygg som följd, men med det nya styret så körde jag 25 mil idag på tjälskottsvägar utan problem! vilken skillnad det blev, känner ingen trötthet alls i ryggen som jag gjorde förut med original styret.

Att tänka på vid byte, håll in bromshandtaget och sätt något i springan mellan handtaget och fästet (pappbit el. dyl.) så inte kontakten går av när du demonterar/monterar. (satt även en kontakt på kopplingshandtaget!).
När du skall ta bort gasvajrarna på gashandtaget, var noga så inte mässingnipplarna flyger iväg över golvet (och ner i golvbrunnen), jävligt lätt att fippla bort dom små gynnarna.
Lycka till!

Harley-Ante
2013-05-05, 19:29
Ja just det, det är en lös böjd "plast flutt" när du tar bort gashandtaget, den skall ligga inne i vajerhuset mellan vajrarna, det är på den som "semestergas skruven/ratten" trycker på...
kanske inte så bra beskrivning men det ger sig när du plockar isär.

Löfgren
2013-05-05, 23:32
Tack alla för er input. Ska kontakta Båging imorgon så att det blir rätt.

Tottas
2013-06-06, 22:19
hur går hojen nu då?? inkörd å klar eller??

Löfgren
2013-06-07, 01:09
Den går som tåget. 😎Jag är nöjd.

harly2006
2013-06-07, 07:28
thb;
Den går som tåget. 😎Jag är nöjd.

- - - Uppdaterad - - -

thb;
Den går som tåget. 😎Jag är nöjd.

Lars Nilsson
2013-06-07, 09:19
Om du får avgassmällar vid jämn gas och vid påslag så har du för fet blandning men då problemet kommer ENDAST vid avslag så är det för litet lågfartsmunstycke/magert mappat på hoj med sprut.

Avgassmällar vid avslag är pga för snål blandning.
Det är syre som exploderar.
Kolla vilka varvtal det händer vid och öka blandingen på mappen med 10% vid 0%gas vid det varvtalet eller den varvtalsregionen, typ 1500-2500 varv.