Visa fullständig version : rapp gas?
Hej
Känner att harleyn har lite seg gas när jag släpper. Svårt att förklara men när jag släpper gasen helt så känns det som att den går ner lite segt. Hittade skruven under handtaget som gör gasen segare och skruvade ut den och det blev lite bättre, men fortfarande lite segt.
Vet inte om jag är lite skadad tack vare "kåpcyklarna" som alltid har haft rappgas, eller om glidare är sånna?
Kan påpeka att det satt på ett par hillbilly handtag med flames på när jag köpte cykeln om nu detta har någon påverkan? och att jag mer än gärna byter dessa om någon har ett par vanliga handtag? :)
racechopper
2013-04-28, 22:19
Passa på smörja upp grejor om du byter till vanligt gashandtag. Ska inte vara segt tillbaka
PAINTERN
2013-04-28, 22:26
Öppna och kolla så att rullen går lätt. Ska ju inte vara nån semestergas. Annars smörj rullen-
Henrik Forslund
2013-04-28, 22:39
Kolla även justeringen på respektive gasvajjer.
Hjälper inget så kanske föregående ägare inte har fettat in styret innan rullen sattes på i samband med hillbillyhandtaget.
Är det bara att kleta på under rullen? Går de bra med vilket gojs fett liknande som helst? Något att rekomendera?
Lars Nilsson
2013-04-28, 22:54
Samt kolla så inte handtaget ligger mot kontakthuset.
Lars skall kolla detta imorgon tack :).
Återkommer med vad som var problemet så andra glada amatörer med samma problem får en hint ;)
Edit: någon som har ett par svarta vanliga liggandes?
Är det bara att kleta på under rullen? Går de bra med vilket gojs fett liknande som helst? Något att rekomendera?
Inget fett då blir det segt, tvätta rent med WD40 o återmontera.
Henrik Forslund
2013-04-29, 09:13
Inget fett då blir det segt, tvätta rent med WD40 o återmontera.
Jag gjorde med wd40 första gången, efter en halv säsong med regn o fukt så började det kärva. Sen gjorde jag om det med universalfett och det är lika fint fortfarande men det spelar väl roll om man kan parkera inomhus under värsta regnperioderna.
Lars Nilsson
2013-04-29, 11:16
Inget fett då blir det segt, tvätta rent med WD40 o återmontera.
Det är skillnad på fett o fett.
WD40 är som 5-56, mest rengörande och försvinner fort.
Ett tunt lager http://www.clasohlson.com/se/Pr351010000/Pr351010000 på grejerna funkar kanon.
Jag kör så mycket att jag har aldrig råkat ut för att grejorna kärvar men visst lite olja av tunn sort på vajern innanför kåpan, på styret o i handtaget kan det vara torrt för plasten i sig har i sig låg friktion och behöver ingen olja som binder smuts från regn.
Men var och en är salig i sin tro om vad som är bäst ;)
Henrik Forslund
2013-04-29, 13:56
Jag kör så mycket att jag har aldrig råkat ut för att grejorna kärvar men visst lite olja av tunn sort på vajern innanför kåpan, på styret o i handtaget kan det vara torrt för plasten i sig har i sig låg friktion och behöver ingen olja som binder smuts från regn.
Men var och en är salig i sin tro om vad som är bäst ;)
Ja visst är tron den bästa :)
Jag gjorde på eget vis först, gick ju åt helvete. Läste sen instruktionsboken som hänvisar att fett ska användas på rullen. O då höll det fin fint
kolla oxå så att inte handtaget sitter för långt in på styret, för då kan gashadtaget ta i styrändan, å då blir det lite halvsegt.
Lars Nilsson
2013-04-29, 16:08
Glöm för all del inte gasspjället samt att inte vajrarna ligger i kläm eller är snurrade.
På spjället kör jag på lite WD40 eller liknande.
Gasvajrarna har jag aldrig smörjt, men lite tunn teflonolja är aldrig fel.
Tror Loke är närmast sanningen ;)
Plockade loss idag. SNUSTORRT.. rengjorde, la på lite vänöig fett och justerade vajrarna. Mycket bättre men går fortfarande lite halv långsamt. Får kolla på det igen. La resten av tiden på att få loss orginal dämparna. Mycket svordomar men samtidigt mycket nöje :)
rakarör
2013-04-30, 21:49
CLP break free borde väl funka till vajrarna samt något syntetiskt fett till gasrullen som inte är temperaturkänsligt eller åldras "guckar ihop".
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.