handdator

Visa fullständig version : Harley sportster dröm!

husfar
2013-04-28, 00:04
Hej allesammans ! som rubriken säger så är jag ny vad gäller HD motorcyklar och allt vad det innebär. Jag har en del funderingar och hoppas att jag kan få lite hjälp eller feedback av någon! ska nu berätta lite om hur min situation ser ut.

Just nu kör jag alltså en Yamaha 660xt offroad motorcykel och det är min första MC, har kört den nu i 3 år och det är roligt som bara den.
Köpte den helt ny direkt efter jag tagit mitt MC körkort och det var alltså min dröm MC just då iaf då jag var 21år (nu 24) Nu till saken ! Jag älskar att köra hoj och det är det bästa jag vet ! Jag kör till jobb och sen efter jobb kör jag helst en runda också om vädret tillåter. Min pappa har alltid förespråkat HD som att det är den bästa hojen som man aldrig tröttnar på och att den helt enkelt är bäst haha... jaja hur som helst så har jag fått höra från min pappa många gånger samma sak, När ska du skaffa harley ? Jag har då svarat att när jag blir äldre. Nu när jag haft min lilla Yamaha ett tag så känner jag också att jag vuxit ur den och vill ha lite mer ! och då kommer jag att tänka på Harley för att jag älskar ljudet och hur du kan göra den till din egen så att den passar din personlighet lite Jag har provkört 2 olika sportsters, 1 nightster 1200 och en custom 1200. Direkt efter jag kört harleyn så blev jag skitglad det var så jäkla kul, en helt annan sak än min egen. Varför jag väljer sportster är för att jag vill köra smidigt och lätt till jobb och sen kunna ta lite turer precis som jag gör nu och även ha lite mer att ge om jag kommer ut på motorväg och annat så man slipper att varva motorn för mycket vilket min nuvarande MC gör. Jag vill köra lite smidigare än dem stora harleys, Köra landsvägar och stadstrafik , ja lite så. Jag har lite funderingar dock.

Är sportster tjejhoj som dem säger ? jag menar då borde ju min 660xt vara en tjejhoj också eller ?
jag väljer sportster för att den passar min budget och min körstil ju, sen att det blir HD är för att ljudet och känslan är så härlig och att jag kan göra den lite personligare än min nuvarande.
Är det som dem säger mycket meck och så för att man kör harley ?
då jag helst vill köra som jag gör nu och inte behöva mecka.

jag menar nu kör jag utan att behöva göra mycket med min japanska, tvättar den och lämnar in den på service och bytar olja osv som jag sa innan.

Är i desperat behov av hjälp !

Wiix
2013-04-28, 02:56
Hej Husfar o välkommen. Är sj ny här och inte haft min sportster 1200 custom inte mer än en vecka. Min första Harley och jag är än så länge super nöjd. Har tidigare kört sporthoj och en del streetfighters. Kört en del bana och mycket på gatan. Nånting fick mig att tröttna på fart och dessa typer av cyklar. När jag kör Harleyn så blir jag lika glad varje gång.
Vad jag vet (det lilla jag vet) är att dessa cyklar är väldigt stryk tåliga. Så tror att tvätta köra och tvätta lite till passar perfekt. Hoppas att någon annan kan svara mera på dina frågor :)...ps: min farsa är jätte glad att jag har köpt en HD :p

Lasse.S
2013-04-28, 08:25
Köp en Sportster (07 o framåt) vill man ha en allsidig hoj väljer man mitt placerade fotpinnar med fördel, bekvämare o bättre kontroll innebär att du blir inte lika trött och kan köra längre. Kvalitetsmässigt är Sporren den modell som utvecklats längst och är i princip outslitlig med rätt skötsel.
När det är dax för fru så sätter du på en minimal sadel så hon aldrig mer vill åka med och ser till att hon köper en egen hoj i stället thb;

husfar
2013-04-28, 14:22
Tack för bra respons !:) detta låter ju perfekt , ska kolla lite mer på vilken som passar mig. Kände likadant när jag provade en 1200 harley i harley butiken, när jag hade kört klart så var jag så jäkla glad alltså och då hade jag bara kört 10 mins. Det var ju så jäkla kul och dunka runt i små hastigheter också vilket det inte är på min nuvarande hoj. På min Yamaha så vill jag gärna gasa på för att njuta men med harleyn så kunde jag dunka runt rätt sakta och vara nöjd med den hastigheten, så det är ju bra det också =) njuta av varje sekund man kör det är ju det man ska göra.

Lasse.S
2013-04-28, 14:30
Tack för bra respons !:) detta låter ju perfekt , ska kolla lite mer på vilken som passar mig. Kände likadant när jag provade en 1200 harley i harley butiken, när jag hade kört klart så var jag så jäkla glad alltså och då hade jag bara kört 10 mins. Det var ju så jäkla kul och dunka runt i små hastigheter också vilket det inte är på min nuvarande hoj. På min Yamaha så vill jag gärna gasa på för att njuta men med harleyn så kunde jag dunka runt rätt sakta och vara nöjd med den hastigheten, så det är ju bra det också =) njuta av varje sekund man kör det är ju det man ska göra.
Är det njuta sakta skall du nog inte välja Sportster...den skall köras hårt ;) jag kör gärna med sporthojspolarna och har inga som helst problem att hänga på. någon utmärglad glidar hoj är det inte som flera av big twinarna.
I dag är det näst intill en Buell motor och den tål att varvas ordentlig och skall också göras tycker jag.

Henrik Forslund
2013-04-28, 17:01
Köp en sportster! Sportster rules! Sikta på 1200
Ju nyare ju bättre och ju mer kostar den. Helst nyare än 04, nyare än 07 så får du dessutom insprutning. Ska du bygga med bolt on grejjer så sikta på årsmodell 04-06 eller 10-13. Där finns mest eftermarknadsprylar o välja bland.
Vill du bättre bromsar så finns R modellen med dubbla skivor fram.

husfar
2013-04-28, 17:01
Hehe jo jag förstår vad du menar Lasse.... jag menar bara att jag njuter även när jag kör sakta med en sportster för det är en annan känsla än med min Yamaha, Men visst ska man köra hårt !:)

Sanniz
2013-04-28, 18:44
Iofs tror jag att du efter en tid kommer att hoppas att Sportstern hade en växel till, åtminstone om du skall tugga motorväg. ;)
Konstigt nog är det samma med min Muscle... Var är den sista växeln? :D
Och eftersom du är ny... Jag hade en Sportstertrike innan byggd på en 1200 custom-05 tidigare. :D

- - - Uppdaterad - - -

Med facit på hand, hade jag köpt en nyare än 05:an jag hade, så jag fått insprutningsvarianten i stället... Men, men, man lär sig med tiden. :)

Machine head
2013-04-28, 19:01
Jag gillar oxå sportstern. Lite småmesigt utseende orginal. Men med små medel blir dom stenhårda! Går bra gör dom oxå. Inget att fundera på, bara å handla!

Gustav2K
2013-04-28, 21:06
Jag körde min sporre idag en runda på tio mil vilket blev den längsta hitintills. Jag tycker inte att vexellådan är förlågt växlad. Jag håller med om att den trivs att varvas.

husfar
2013-04-28, 21:29
Ja nej , mala motorväg blir det inte, ibland blir det men inte ofta. Sportster blir det för att jag vill ha en Snabb smidig Harley för dem låter så gött och man kan göra dem så fräcka !:) Och den har bättre drag än min nuvarande :) Tänkte köpa en helt ny alltså 2012 års modell Nightster 1200cc , får ta en titt till nu i veckan som sagt. Tack igen för bra svar och respons. Detta forumet är ju skitbra, Sjysst folk så man får hjälp som ny !

Wiix
2013-04-28, 22:14
Dom flesta verkar ha tålamod med mig och mina amatör frågor som hela tiden dyker upp :) välkommen

PAINTERN
2013-04-28, 22:17
En Helsingborgare ju ro; Forumet är kanon, och här finns folk som kan det mesta om Sportstern. Man lär sig nya saker hela tiden när man hänger här.

husfar
2013-04-28, 22:49
Instämmer helt och hållet !!! :) kanon forum, känner sig så välkommen sååå :) Helsingborgare absolut!

Stefan Balogh
2013-05-28, 15:11
När du köper en sportster av den nyare sorten, max 3 år gammal så fortsätter du som om du hade Yamahan, kör den lämna in den på service. Såtillvida att hojen du köper inte blivit förändrad på något sätt. Så fort det ska bytas grejer här och grejer där så vet du inte längre vad orginalet är. Skrönan att HD är mekarens livsdröm stavas AMF, under 70 talet så var HD nere för räkning och de tog in en delägare som ville göra störa serier och mindre seriöst hantverk, om det kan vi tycka vad som helst men om inte det hade hänt så hade HD gått samma väg som de andra 40-50 olika amerikanska hojmärken som gått i graven. Evon är utvecklad tillsammans med Porsche, utvecklingen går framåt.
HD har gjort en del olika hojar, sporstern var ett svar på engelska hojars dominans på flattrack banorna, det är en nätt rolig liten hoj som det inte kostar multum att göra snabbare, du har inte vikten att slåss mot som på en Big Twin. Olika hojar för olika ändamål skulle jag säga, vill du åka långt rakt fram och sitta bra så väljer du en typ av hoj, vill du har snabbt lekfullt och piggt så väljer du en annan typ.

Hagis
2013-05-28, 16:33
Tycker du har rätt tankar! Och om sportster är en tjejhoj så är folk välkomna att tycka så! Men jag piskar skiten ur dom flesta på småvägarna så snart min 1200 konvertering sitter på plats ;) 220-230 kg och 1200cc ja det flyttar på sig :D 11908

Stefan Balogh
2013-05-30, 15:14
svar till Hagis
Hur kan den väga så mycket? Min järnsporster fick jag ner till 195 kg och ca 1260 CC. 210 km/h i toppfart och vilket underbart ax, hängde med ZZR 750 på den tiden, tidigt 90 tal. Fan man börjar bli gammal:-)