handdator

Visa fullständig version : Pelleman provkör Street Glide



Pelleman
2013-04-27, 23:20
Passade på att provköra en Street Glide i dag eftersom jag hade vägarna förbi Bike-dagarna i Trollhättan. Har varit sugen på att prova en Touringmodell för att jämföra med min egen Softail i komforthänseende. Första intrycket: helvete vilka vibrationer! Hela hojen skakade ju som en epileptisk pingvin på tomgång. Nåväl - ut på vägen. Jag hade redan läst att Street Glide fått kritik för sin aerodynamik och visst - det visade sig vara väl grundade klagomål. Fartvinden går över batwingen och där den i ett optimalt tillstånd skulle ledas upp och över föraren så går den i stället rakt i ansiktet. Vindrutan har matats med neurosedyn på fabriken så till den milda grad att den endast är en liten stump av vad den borde vara men det hör ju så att säga till konceptet. Form framför funktion. I övrigt så verkar batwingen vara en ganska trevlig innovation. Stereo har jag aldrig upplevt på en hoj förut och även om man knappt hör något i motorvägsfart så var det en lattjo grej. Vill man förvirra sin omgivning så bojkottar man den ordinarie melodiradion och sätter på P1 på högsta volym. Farthållaren är säkert bra men den provade jag inte. Fjädringsmässigt blev jag förbluffad över hur bra den är - min Softail alltså. Jag hade förväntat mig en Citroënmjuk flygande-mattan upplevelse på Street Gliden men skillnaden på landsväg var obefintlig. Jag påstår dessutom att man inte märker någon direkt fördel över min springergaffel. Inte heller den lägre aerodynamiken var bättre, byxbenen fladdrade lika illa som vanligt. Motormässigt så var det ingen större praktisk skillnad mot min i sammanhanget anemiska TC88B. Vill jag ha effekt så tar jag italienaren i garaget i stället. Den sexväxlade lådan var däremot trevlig och jag upplevde den som mindre klonkig än min 5-petare.

Summering som följer: Hur var upplevelsen? Intressant och vindpinad. Skulle jag köpa en ny? Aldrig i livet. Skulle jag köpa en begagnad? Nej - men jag skulle definitivt överväga en Electra som komplement till min Softail.

Billy Bollocks
2013-04-27, 23:46
Håller med dig i stort. Hyrde en i Italien för två år sen, körde i en vecka och hade samma erfarenheter dom du. Det var obehagligt att köra snabbare än 110 pga kåpan (är 180), hög tyngdpunkt gjorde den jobbig i stan. Stereo kan va kul på träffen, när jag kör är känslan och motorljudet det som gör min dag! Trots det har jag polare som älskar sina Glides och jag respekterar det, är de nöjda så ok. Men jag gillar min Nightrain:-)

mankanh
2013-08-06, 21:19
Då får väl jag försvara touring familjen då, efter 3 dyna, en softail så är jag nu inne på min 3e streetglide. Enda problemet är ju turbulensen och det avhjälps ju lätt med tex en ruta från tex windvest. Jag vet inte vad motorvägs fart är för er men för mig är det 130-160km/h och då hör då jag stereon kanonbra iaf. Fjädringen ja det e ju luftfjädring så den justerar man ju med en pump om man vill ha mod cittra eller mod stenhård. Nu har jag personligen bytt till progressive suspension runt om eftersom jag kör någorlunda fort och för att jag ville ha gas runt om. Jag älskar att slippa den jobbiga fartvinden eller att se ut som en dränkt katt när det regnar. Vibrationer ja det är det på alla harleys med gummi upphängda motorer men det är ju dock bara på tomgång.

Kan ju också summera
Skulle jag köpa
Sportster= skojar du jag e 180cm och väger 105kg

Dyna= ja jättegärna en hårt trimmad dyna som statshoj

Softail= tack men nej tack gillar inte gångjärns egenskaperna ramen får vid hård kurvtagning eller att den känns rent livsfarlig i farter över 160-170 men det är den absolut snyggaste ramen att se på

Rod= aldrig haft någon men är lite nyfiken på en turbo matad Rod

Touring= ja självklart för mig är det facit och hade mer än gärna haft en roadglide bredvid min streetglide