handdator

Visa fullständig version : Förgasarsmällar Sportster



flygare69
2013-04-26, 10:44
Hej. Har en Sportster 883, uppborrad 1200. Efter att ha bytt luft och buller så har jag lite problem. Den startar fint, och går fint med choke i alla hastigheter. När den är varm går den fint utan choke på tomgång och i farter på 65-70 km/h och upp. I lägre farter från 0-60, så nyser den med jämna mellanrum och rycker. Jag har allmänt dålig koll på vad det kan vara, men min gissning är lågfartsmunstyckena. Är jag på rätt spår eller kan det vara något annat som spökar?

tjockben
2013-04-26, 12:59
tjena kompis! japp. byt till större lågfartsmunstycke. gjorde susen på min. plus kolla ev tjuvluft.

flygare69
2013-04-27, 10:43
Merci Metzalainen, jag hör nog av mig för lite vägledning, men då var jag rätt på det iaf.

Girlie Bike User
2013-04-27, 14:29
Bestyckning CV40 Sportster 1200, lågfart .045, huvudmunstycke 180, shimsa nålen 1mm och blandningskruven 2,5 varv ifrån fullt inskruvad. En sak som ofta glöms i 1200 konvertering är att sänka tändningen c:a 5 grader.

Draken
2013-04-27, 19:33
Kanske kan det vara så enkelt att du har lite, lite för mycket olja i motorn... då kan det faktiskt bli just så som du beskriver...?

Lasse.S
2013-04-27, 19:37
Det var en intressant teori, den får du gärna förklara bakgrunden till, mycket nyfiken ;)


Kanske kan det vara så enkelt att du har lite, lite för mycket olja i motorn... då kan det faktiskt bli just så som du beskriver...?

Girlie Bike User
2013-04-27, 21:11
Jag också.

Draken
2013-04-27, 21:54
Teori... Har jag ingen?

Men när jag för ca tio år sedan övningskörde med en kille på hans EVO -94 så blev det konstigt nog efter ca 4-5 mils körning i just dessa farter en massa smällar... Både från rören men också ena sjujä... smällar från luftrenaren: Eldsmällar - om man kan säga så. Den motorn var överfull med olja och gick som normalt igen sedan, när nivån justerats till normal igen.

Sedan med lillgrabbens EVO-98 efter att han som nybliven ensam ägare av en hoj hällt i lite för mycket motorolja. Samma som tidigare... ett smällande och ryckande av bara den?

Teori... inte en aning... men att båda dessa blev som vanligt igen när rätt oljenivå återställdes.

Jag vet inte - kanske att: ?
Någon annan...

flygare69
2013-04-27, 23:15
Bestyckning CV40 Sportster 1200, lågfart .045, huvudmunstycke 180, shimsa nålen 1mm och blandningskruven 2,5 varv ifrån fullt inskruvad. En sak som ofta glöms i 1200 konvertering är att sänka tändningen c:a 5 grader.

Tackar!

tjockben
2013-04-28, 20:28
Bestyckning CV40 Sportster 1200, lågfart .045, huvudmunstycke 180, shimsa nålen 1mm och blandningskruven 2,5 varv ifrån fullt inskruvad. En sak som ofta glöms i 1200 konvertering är att sänka tändningen c:a 5 grader.

hur sänker man tändningen om man har elektronisk? stock sportster 99 tändning..

Lasse.S
2013-04-28, 20:57
Teori... Har jag ingen?

Men när jag för ca tio år sedan övningskörde med en kille på hans EVO -94 så blev det konstigt nog efter ca 4-5 mils körning i just dessa farter en massa smällar... Både från rören men också ena sjujä... smällar från luftrenaren: Eldsmällar - om man kan säga så. Den motorn var överfull med olja och gick som normalt igen sedan, när nivån justerats till normal igen.

Sedan med lillgrabbens EVO-98 efter att han som nybliven ensam ägare av en hoj hällt i lite för mycket motorolja. Samma som tidigare... ett smällande och ryckande av bara den?

Teori... inte en aning... men att båda dessa blev som vanligt igen när rätt oljenivå återställdes.

Jag vet inte - kanske att: ?
Någon annan...

Harley motorer är torr sump typ med separat olje tank som bekant, oljepumpen är två stegs där en trycker olja in i motorn och en suger ur motorn till tanken därför har jag svårt att tro att nivån hade någon betydelse som du beskriver, Bilmotorer med våtsump är känsligare om man fyller för mycket olja i en sådan brukar den vilja trycka ur sig oljan via vevhusluftningen och kan skapa komplikationer som inte är så bra.

Lasse.S
2013-04-28, 21:10
hur sänker man tändningen om man har elektronisk? stock sportster 99 tändning..
du vrider givar platan medsols en aning. eller byter till en rotor för 1200, osäker om dom är olika till 883an.

Girlie Bike User
2013-04-30, 10:38
Som sagt ifrån 1998-2003 sitter tändningsmodulen i kamkåpan. 883 och 1200 har olika partsno på modulen pga av olika tändkurvor. Vrids modulen moturs så sänks tändningem. Det finns en liten röd lampa inbyggd i modulen så den kan ställas statisk. Främre cyl på TDC kompläge så skall modulen vridas så lampan tänds . 5 grader senare tändning kan göras om du tar pluggen på h sida så der ser markeringen på vevskivan, ett streck mitt i hålet när den står på TDC, hålets diameter motsvarar 10 graders så flyttar du motorn framåt så strecket vill lämna hålet och just modul så har du sänkt tändkurvan 5 grader. Annars görs detta bäst i bänk där du justerar läget där den ger bäst effekt.

Lasse.S
2013-04-30, 11:10
Sorry, moturs/sols är det på sportster, tänkte på evo motorn som är medsols när man skall sänka tändningen :))

Pulare
2013-04-30, 12:05
Både EVO´och sportster´s tändmodul sitter ju på höger sida av motorn så varför ska du justera på olika håll för motorn snurrar väl på samma håll på bägge ?????frv;

Lasse.S
2013-04-30, 12:11
För att vevaxeln driver kamaxlarna som sitter ovanför, motorn snurrar åt ett håll men kamdrevet åt andra hållet som tändningen sitter på. men nu när jag tänker efter är det samma på evon så jag är nog ute och cyklar och gör en ordentlig tanke vurpa wa; sorry jag går o lägger mig istället pardy

Både EVO´och sportster´s tändmodul sitter ju på höger sida av motorn så varför ska du justera på olika håll för motorn snurrar väl på samma håll på bägge ?????frv;

Pulare
2013-04-30, 13:09
Sensorn sitter ju på vevtappen på båda, inte på kamdrivningen.pardy

Lasse.S
2013-04-30, 14:04
Nä nu är det du som är ute o cyklar Pulare :I:
Sensorn sitter ju på vevtappen på båda, inte på kamdrivningen.pardy

Pulare
2013-04-30, 14:30
Jag kollar detta när jag kommer hem från jobbet W;

Pulare
2013-04-30, 15:55
Du har rätt Lasse . Det var jag som var och cyklade denna gång. Det är ju de nya hojarna som triggar på veven vilket ger mest exakt triggerpunkt då det alltid finns spel i kamdrivningar. so;

Lasse.S
2013-04-30, 17:17
Du har rätt Lasse . Det var jag som var och cyklade denna gång. Det är ju de nya hojarna som triggar på veven vilket ger mest exakt triggerpunkt då det alltid finns spel i kamdrivningar. so;
Och det är ju därför kammen snurrar åt andra hållet som ställde till det med vilket håll man skall vrida tändplattan när man justerar tändningen, hade en fin digital strobblampa som jag sålde på ett swap i vintras som man ställde in på ett bestämt gradtal i instrumentet o justerade plattan tills det blev rätt, med den behövde man inte tänka lol; men tyckte inte att jag behövde den längre då man ställer tändningen med laptoppen numera :)

flygare69
2013-05-03, 20:39
Ett 48 lågfartsmunstycke gjorde susen. Tack till tjockben för hjälpen!