handdator

Visa fullständig version : Motorljud 2'-3' varv



christian.djurberg
2013-04-25, 18:17
Hej,

Några frågor kring ett skramlade motorljud i min Buell motor (1300mil) vid ett varv av mellan 2000 till 3000 varv, stillastående, likväl som rullande samt i kopplat läge. Detta börjar skramla lite när motorn blivit varm, inte när den är nystartad. Några tankar kring vad det kan vara? Något allvarligt? Har pågått ett tag då jag inte lyckas lokalisera varifrån ljudet kommer. Låter nästan som inutifrån motorn men det tvivlar jag på.
Är min första Buell samt HD motor, det hoppar ju o bullrar lite om dessa motorer o cyklar som sagt vilket är charmen =D Helt normalt kanske?

Min teori är att det kanske kan vara oljeslangarna (de stålomspunna) undertill motorn från oljetanken i svingen som går fram till motorn, de som går mellan motor och ovan ljuddämparen... Har försökt "stripe(a)" upp dem men jag tror fortfarande att de börjar hoppa samt slår i dämparen då de får upp värmen. Å andra sidan tycker jag mig att det låter mer från den främre delen av motorn än undertill när man sitter på och kör på dessa varvtal/ intervall vilket på samtliga växlar nästan är cruising varvet på denna motor... Svårt att höra något specifikt utanför allt underbart muller =D Har självklart trimdämp.
Började kika på detta i förrgår och lade emellan en gummiplatta/ bit (utan att stripa fast såklart) vilken hoppade den lika fort. Men jag tyckte att motorn gick mindre "skramligt" ett tag efter att den blivit varm, skall experimentera vidare men ville höra era åsikter och erfarenheter utifrån detta.

Tack på förhand!
/Christian