handdator

Visa fullständig version : Kopplingsproblem



chopperqueen
2013-04-23, 20:10
Hej! Var ute och tog mig en provtur på min Panhead och kopplingen slutade att fungera. Tog mig hem och rev isär kopplingen och bytte urtrampningslagret och tryckstången.Det urtrampningslagret som satt i (som gick sönder) var av den senar modellen 76-, det lager som jag monterade nu är av den tidigare modellen 36-75. Skröv ihop allt igen och när jag nu försöker att ställa in kopplingen så fungerar den inte som den ska. Skruvar jag in inställningsskruven så ligger kopplingen på hela tiden och skruvar jag ut den lite försiktigt så frikopplar den inte som den ska, det finns inget mellanläge. Någon som vet vad det kan vara för fel?

stroker49
2013-04-24, 12:30
Det gamla kopplingslagret är ju en ganska stor klump, kan man alltid sätta dit ett sådant utan att det tar i växellådsgaveln och skapar problem?

Många klagar på det lilla klena nyare. Men min erfarenhet är att de håller länge om man justerar kopplingen rätt. Jag har bytt ett på 25år.

pidde
2013-04-25, 09:44
Det gammla stora urtrampningslagret passar inte riktigt tror jag .Du får nog slipa i gavlen så de går fritt.
Jag tycker som Stroker det nya är nog bättre.
Jag är lite osäker på om det nya är större eller mindre eller tvärt om eller gammalt och nytt.
Men jag minns att man får slipa i gavlen .

chopperqueen
2013-04-26, 07:44
Kopplingen fungerar nu, gjorde rent axeln invändigt där tryckstången går igenom och så bytte jag kopplingsnavet. Tog också bort en lamell så jag kör med 4 lameller och tre tryckplattor.