handdator

Visa fullständig version : Kopplings och växelproblem



mellqvist
2013-04-22, 21:25
Har haft ur min koppling och växellåda då jag efter varje växling fick rejäla smällar som kändes i hela motorcykeln i slutet på säsongen på förra säsongen.

Kunde inte se några skador eller annat. Jag har visserligen inte mätt upp toleranser och dylikt då jag efter att ha plockat ur lådan såg att alla bultar på bakre remskivan var lösa så det glappade rejält där. ag;

Hur som helst, nu har jag fått tillbaka allt enligt min clymer-manual. Passade även på att byta till en stålomspunnen kopplingsvajer av utseendemässiga skäl. Den är lite kortare men jag kan ändå göra fullt styrutslag åt båda håll utan några problem.

Problemet nu är att jag inte lyckas justera in kopplingen korrekt, i bästa fall så kan jag få motorcykeln att slira med växel i, men att frikoppla helt går minsann inte. Kan den nya kopplingsvajern vara för kort? Har läst på nätet att kopplingslamellerna kan fastna i varandra när de fått ligga stilla under en lång tid och att det ska släppa när man får igång hojen (på liften?) med 1:ans växel i så att transoljan vispar runt.

Någon klok person som kan hjälpa mig?

Jonasbaggen
2013-04-26, 15:53
mellqvist: Är det en kvalitets vajer du köpt eller någon billig kopia? Detta kan vara anledningen på ditt problem, förutsatt att allt annat är OK och rätt justerat. Prova med original vajern och se om problemet försvinner.

Lars Nilsson
2013-04-26, 19:21
Hade du smällar vid växling hade jag först kollat primärkedjan så den va rätt justerad, sen ev ryckutjämnaren.
Bakre remskivan var säkert orsaken men det e en sån sak som aldrig ska hända.
Jag antar att du inte glömmer loctite denna gången?
Sen att kopplingen kleggar ihop är vanligt vid längre stillestånd, så bara starta hojen och låt den gå varm på tomgång.
Dra kopplingshandtaget in o ut lite när hojen e igång.
Sätt dig sen på den och lägg i 2:an och släpp kopplingen sakta.
Nu bör kopplingen ha släppt helt och det är dags för justeringen.

mellqvist
2013-04-29, 00:40
mellqvist: Är det en kvalitets vajer du köpt eller någon billig kopia? Detta kan vara anledningen på ditt problem, förutsatt att allt annat är OK och rätt justerat. Prova med original vajern och se om problemet försvinner.

Antagligen nån billig skit. Köpte den på bikeline förra året så jag minns inte vad det var för någon. Bytte till original och det verkar som att det kommer funka bättre med den. Får se när jag får igång hojen om det är skivorna som kleggat ihop eller inte.


Hade du smällar vid växling hade jag först kollat primärkedjan så den va rätt justerad, sen ev ryckutjämnaren.
Bakre remskivan var säkert orsaken men det e en sån sak som aldrig ska hända.
Jag antar att du inte glömmer loctite denna gången?
Sen att kopplingen kleggar ihop är vanligt vid längre stillestånd, så bara starta hojen och låt den gå varm på tomgång.
Dra kopplingshandtaget in o ut lite när hojen e igång.
Sätt dig sen på den och lägg i 2:an och släpp kopplingen sakta.
Nu bör kopplingen ha släppt helt och det är dags för justeringen.

Ska absolut justera primärkedjan, monterade ny spännare (samma som ryckutjämnare?) också så förhoppningsvis ska jag få ordning på prylarna nu.

Loctiten sitter där den ska denna gången!

Tackar för svaren.

mellqvist
2013-05-01, 20:49
Sådärja, fick ihop grejerna i helgen, batteriet laddades i 2 dygn då det vart slut och idag fick jag äntligen igång hojen. Hissade upp den på liften med bakhjulet i luften och startade den, lät den gå varm några minuter för att sedan lägga i 2:ans växel med kopplingen. Det ryckte till i bakhjulet lite snabbt sen frikopplar den fint. Det var väl lamellerna som klibbat ihop helt enkelt.

Perfekt dag för en första tur här i Malmö.