handdator

Visa fullständig version : Hostar/nyser vid kall motor



hunky
2013-04-19, 11:17
Hej,

Jag börjar med att lägga mig platt och erkänna att jag kan väldigt lite om det tekniska. Men jag har ambitionen att lära mig:)

Har en Sportster 883 (1998) där jag satt på nya ljuddämpare (http://www.bikeline.se/sv/artiklar/avgassystem/ljuddampare/tapered-konisk-ljuddampare40cm-lang.html). Det är original luftburk (den stora ovala). Om det är intressant så har hojen bara rullat 190 mil varav jag har kört 100 mil av dessa sedan jag köpte den i sommar, det är en historia i sig.

Nu till mitt "problem". Ibland nyser/hostar/smäller det till i luftburken. Jag har försökt att tänka efter när det händer och jag tror det främst händer när hojen är kall och ofta om man ger lite mellangas eller vid nedväxlingar.

Vad beror detta på och hur åtgärdar man det?

Tacksam för svar! Trevlig helg!

tjockben
2013-04-19, 19:02
snabbt svar: det är en sportster.

lite längre svar: Det kan ju vara så att den tjuvar luft. starta hojen, och spruta startgas mot insuget där förgasaren fäster. om tomgång ökar så har du tjuvluft. det kan vara nåt som sitter snett eller inte riktigt spänt.
om inte detta hjälper, se det snabba svaret.

hunky
2013-04-19, 22:22
Haha, är kanske så illa ... Skall gå igenom så att allt sitter som det ska! Tack tjockben!

Edit: var menar du mer exakt att jag ska spruta startgas nånstans?

Jonasbaggen
2013-04-20, 01:26
hunky: Spraya varsamt runt insugs anlutningarna mot topparna och mellan insuget och förgasaren. Undvik att spraya nära luftfiltret. Ökar varvet så kan du misstänka en vacumläcka. Ett annat vanligt problem är att det går lite för magert på låga varv efter byte till ett öppnare avgassystem och luftfilter. Ibland går det att justera (öka) bränsle blandnings skruven något eller att byta lågfarts munstycket till ett större. Prova med att köra med choken lite öppen och se om du slipper nysningarna. Hjälper det så går hojen för magert.

Girlie Bike User
2013-04-30, 10:19
Ett klart fall där förgasaren behöver en bestyckningskontroll, den kanske inte har blivit gjort luft o buller på den. Isåfall är blandningskruven fortfarande plomberad och brukar ge nysningar i tid o otid.
Bestyckning CV40 Sportster 883, lågfart .045, huvudmunstycke 170, shimsa nålen 1mm och blandningskruven 2,5 varv

stroker49
2013-04-30, 21:30
Girlie Bike User: Helt rätt. Det behövs nog bara skruva ut blandningsskruven ett kvarts eller ett halvt varv om man har tur, annars får man byta munstycken.
Hunky: Om du inte har någon kunnig polare så vänd dig till en HD-verkstad, så dyrt blir inte det där.

hunky
2013-05-14, 16:20
Girlie Bike User: Helt rätt. Det behövs nog bara skruva ut blandningsskruven ett kvarts eller ett halvt varv om man har tur, annars får man byta munstycken.
Hunky: Om du inte har någon kunnig polare så vänd dig till en HD-verkstad, så dyrt blir inte det där.

Sorry, för sent svar. Men tack! Jag ska uppgradera mitt filter och tänkte sedan se till att någon med koll hjälper mig med bestyckningen.