handdator

Visa fullständig version : Kärringstopp



Pawn
2013-04-19, 09:59
Godmorgon.

Givetvis lyckas jag då och då få kärringstopp och det jag då märkt att är att hojen inte går att starta direkt efteråt. Sista gången drog jag ur hela batteriet i startförsök.

Är det någon procedur jag missat i detta? Vore jäkligt trisst att få stopp vid ett grönt ljus och inte kunna starta.
Om hojen står still ett tag så startar den givetvis.

Lars Nilsson
2013-04-19, 10:39
Nästa gång det händer så plocka av stiften och se efter hur de ser ut.
Förgasar eller insprutningshoj?
Det kan vara 2 saker, antingen bränslerelaterat eller tändningsrelaterat.

Pawn
2013-04-19, 11:03
Det är en HD Muscle -11, med luft & buller, supertuner och filtet. Direktinsprutning. Jag får ta det med HD verkstaden helt enkelt.

Tack för snabbt svar!

Huffe
2013-04-19, 18:52
Jag har samma problem m min Nightrod -09. Startar igen m försiktig hjälpgas men dör direkt man släpper. Ibland hjälper det att först dra över tändnimgen t ecc och sedan nolla en minut innan omstart men det funkar inte alltid.

Tror det är ngt m insprutningens kallstart som låser sig i fel läge för det händer aldrig när den får stå på tomgång någon minut innan avfärd.

Återkoppla gärna om du får svar på verkst.

Pawn
2013-04-19, 21:55
Absolut Huffe.
HD Gbg ska kolla på den i morrn om de har möjlighet.
De avrådde i telefon bestämmt från att ge gas vid starten efter ett kärringstopp. Min hoj reagerar likadant oavsett om den är varm eller kall. Skitskumt. Felmappad? Tändstift? Filtret? Vi får se.. Återkommer.

Sanniz
2013-04-20, 07:43
Pawn... Ville bara fråga när du får kärringstopp och/eller i vilka situationer... Om inte, i fall det är något som felar och kanske dyker upp för mig senare. :) Dock har jag inte lyckats få kärringstopp ännu. :D

Pawn
2013-04-20, 19:35
Hej igen gubbar och gummor!

Var förbi HD Gbg idag. En snubbe vid namn Örjan kollade över hojen samtidigt som han bytte till en tystare insats. Mappen som låg i var nån skum mapp som han aldrig sett, gammal programvara var det tydligen också i hojdatorn så det uppdaterades. Nu är det inga problem! Startar klockrent. Även efter kärringstopp :)
Innan dessa ändringar så dog hojen i en korsning ( kärringstopp ). Då startar den inte förrän efter flera minuter. Senare efter att ha stått avstängd i 15 min så vägrade den starta. Försökte till och från i en timme. Fick ringa bärgare till slut. Givetvis startade den han anlände........Men men nu är den perfekt! Har gjort 20+ starter efteråt och inga problem! :)

Huffe
2013-04-20, 20:30
Skönt att det löste sig, fel tid att fastna i verkstan någon längre stund!
Ska mappa min asap, kan någon tipsa om vem som har bäst koll på Revolution i Stockholmsområdet?

Sanniz
2013-04-20, 21:54
Gôtt att höra att det löste sig... Örjan är en bra kille. :D
Då tror jag inte att min hoj spökar i alla fall... För den har inte betett sig så varken för maken eller mig. Och jag är ju totalt nybörjare på den, så om någon borde ha lätt för kärringstopp, så borde det vara jag! ;)