handdator

Visa fullständig version : Mer olja



Tundra Trotter
2011-05-16, 07:19
Alternativ till Harleys original oljor . Måste finnas både bättre och billigare.GP;
Förslag någon ?

Broder Dalton
2011-05-16, 08:17
Spectro.. Pennzoil.. köp 12-pack o dela så får du ok pris

TCKalle
2011-05-16, 10:31
Biltemas 20W-50
Statoils Classic Way 20W-50
Statoils RacingWay HP 25W-50, Syntet . Den här oljan använder jag

Tundra Trotter
2011-05-16, 14:18
Vad slår du i Vx-lådan resp trans ?

TCKalle
2011-05-16, 15:54
I vx-låda och trans kör jag med HD olja, Formula +

Json
2011-05-16, 23:32
Biltema och Statoil är samma olja kommer båda från Nynäs raffinaderiet i Nynäshamn. Tidigare såldes dom till och med i lika dana flaskor. Detta blev nog lite väl magstarkt för Statoil eftersom dom vill ta dubbla priset gentemot Biltema. Har kört med Biltema olja i familjens japs-hojar och det har funkat lika som "finoljor" Dom uppfyller tillverkarnas specas med flera klasser. Finns massor att läsa om biltemas oljor för den som är intresserad. Rekomenderar Dr Bikes oljeskola på sporthoj.com

Foffo
2011-05-17, 10:18
Jag läste nå'nstans att det gick bra med ATF-olja i transen. Mår den stakars kedjan bra av det?frv;

Tundra Trotter
2011-05-17, 11:02
Blev skum på Biltemas oljor då jag såg att det fanns 20w 50 i helsyntet. Vad jag känner till är det bara dom som kan prestera fram denna produkt. Ser ut som vanlig syntet olja fast med snor dalkar i. Den hamnade i gräsklipparen för vidare utvärdering.c0p

Benny
2011-05-17, 12:22
är du säker ?

hur jag än kollar har de inte 20w 50 i syntet , därimot i mineralolja

Tundra Trotter
2011-05-17, 12:47
Helsynt 5w 50 är den riktiga klassningen. ( mittåt ) Best nr: 36-917. Fishy stuff...

Benny
2011-05-17, 23:24
5w50 oljan är det inget fel på till bilen mm, borde funka bra på hojjen?? men många avråder från det utan att ha någon riktig förklaring, skillnaden mellan en 5w50 jämfört med 20w50 är att 5w50 klarar mer kyla innan den stelnar, vad är problemet med det?
är sugen på att prova ,men fegat hittills..

Broder Dalton
2011-05-18, 07:07
Varför krångla till det? Köp en bra 20/50 som e rekommenderad till hoj för 100:- litern slå i och åk
400+ 180 filter = 580 pix. Folk kan gladeligen köpa jävla guldörnar,kromstrutar och Kurry-Yukin-skit för 5000 utan att blinka men ska snika med Biltemabatterier och spara 25 spänn litern m snikolja

robbbull
2011-05-18, 07:24
Alternativ till Harleys original oljor . Måste finnas både bättre och billigare.GP;
Förslag någon ?

76 20w50thb;

Norrland
2011-05-18, 08:31
Varför krångla till det? Köp en bra 20/50 som e rekommenderad till hoj för 100:- litern slå i och åk
400+ 180 filter = 580 pix. Folk kan gladeligen köpa jävla guldörnar,kromstrutar och Kurry-Yukin-skit för 5000 utan att blinka men ska snika med Biltemabatterier och spara 25 spänn litern m snikolja
Håller med dig till 100 % Man kan köpa vilken olja man vill så länge den uppfyller spec från tillverkaren av hojen, det är nog sak samma vad det än står på förpackningen, men som vanligt gäller novisen, Köp billigt=köp dyrt för man får köpa 2 ggr ;)

Tundra Trotter
2011-05-18, 10:37
Vad jag även klurar på är varför Harley menar att " om man använder annat än Harley original i motorn som på fyllnad så skall den vara diesel klassad" .
Jag lever i förhoppningen av att tex en hyfsad olja typ Mobil 1 syntet 20w 50 duger alldeles utmärkt i spisen , ( motorn ) , Red line i vx lådan och Atf i transen. Är jag ute och cyklar, eller ?. Man vill ju att Harley skall må fint , liksom.( Ps gillar olje trådar. They can fuck you upp big time ) GP;

TCKalle
2011-05-18, 11:18
HD är endast intresserade av att "deras" produkter säljs, därför kan man inte se vilken spec deras olja uppfyller. Dieselspecar är CJ-4, CI-4, CH-4, CG-4, CF-2, och CF och uppfyller en olja nån av dessa normer så skall det vara OK att hälla i, Biltemas 20w-50 möter CF och jag kan tänka mig att använda den. För tillfället kör jag med Statoils 25W-50 helsyntet eftersom jag kom över 10 l till ett bra pris. Devisen
Köp billigt=köp dyrt för man får köpa 2 ggr tycker jag inte är tillämplig när dett gäller olja.

hayabusa
2011-05-23, 20:46
Det fungerar med Biltemas 5w-50 helsyntet.Har kört den oljan i alla "hålen".Motor trans växellåda.Kör en FXDI-04.Det är så mycket hokus pokus hyssh hyssh med oljor bara för att dom ska kunna ta bra betalt för dom.Castrol eller Harley har väl inga egna oljeraffinaderi???Dom köper ju av någon och häller över på egna flaskor,så att dom kan höja priset ett par 100%

hayabusa
2011-05-23, 20:56
om ni nu tvunget vill ha "märkesolja" så går det att beställa ifrån Tyskland.Billigare än att köpa här hemma! http://www.mapodo.de/
Tror dom tar 9,90 euro ifrakt och man kan beställa 10 liter.

oggy69
2011-05-23, 21:21
Jag har Pennzoil i min hoj köpte det hos cyckle supply i norrk vet inte om jag köpte 4 eller 5 liter + filter 380:- tror jag det var ( är inte säker på priset men vem brysig ) om 300-500:- när hojen kostar mer en 100k

Nicco...
2011-08-16, 01:55
Det fungerar med Biltemas 5w-50 helsyntet.Har kört den oljan i alla "hålen".Motor trans växellåda.Kör en FXDI-04.Det är så mycket hokus pokus hyssh hyssh med oljor bara för att dom ska kunna ta bra betalt för dom.Castrol eller Harley har väl inga egna oljeraffinaderi???Dom köper ju av någon och häller över på egna flaskor,så att dom kan höja priset ett par 100%

(Liten snabb oljeinfo!)
* Biltemas 5w-50 helsyntet funkar nog att hälla i motorn utan bekymmer!

* I transen orsakar den i huvudsak bara kopplingsslir pga tillsatserna för friktionsmodifiering = inga större bekymmer!
Bara effektförlust och kopplingsbyte om inte "sliret" upptäcks i tid!!

* I växellådan gör den störst skada ganska omgående, då den inte skyddar ytorna på dreven som en olja med GL-tillsatser gör.
Den "mals ner" och tappar i stort sett det mesta av sina skyddande och smörjande egenskaper!
Men byter man bara oljan i lådan tillräckligt ofta, så kan det förmodligen fungera ett tag!!!

FreGust84
2011-08-18, 11:47
hej allihopa.
jag har en ombyggd Flh 1000 från 1973 och är lite osäker på vad som skulle smaka fint för henne.
motorn är orginal med ramen så den har jhu några år på nacken. behöver jag inhandla några special oljor
till motor och växlar m.m eller? har tittat i papper och på nätet men blev inte klokare av det, tänkte lägga in en bild senare men nu sitter jag på tåget.
MVH Fredrik

admin
2011-08-18, 13:33
Hej Fredrik och välkommen! 73:a är fräckt. :)

Du kommer snart få tips om oljor här inne...

LaDaille
2011-08-18, 14:42
jag har en ombyggd Flh 1000 från 1973
Hej
Coolt, jag har oxo en FLH (ELEC) -73, dock vevstrokad thb;, men min original är på 1200 cc.
Ram är original, i stort sett iaf...

Välkommen hit :D

pluto
2011-08-18, 20:10
Jag kör endast HD orginal oljor då vet man att det funkar :-)

Nicco...
2011-08-19, 03:05
Oljor finns i de flesta färger och smaker, det är bara att bestämma sig för vilket märke eller bli övertalad! :-)
Själv använder jag bara Pennzoil/Quaker State/Shell i mina och i kundhojarna, då jag bl.a är återförsäljare för dessa och de är kanonbra oljor med vissa motorgarantier mm.
(Har dock aldrig sett något om garanti i en annons ang. Biltemaolja!!)


Iaf. Pennzoil har de oljor som de flesta kan tänkas behöva till hojen.

*Motor*
Till Pannor och Shovlar så skulle jag rekommendera Pennzoil GT 20w-50 Mineral i första hand.
Börjar dessa att bli lite "välanvända" så rekommenderar jag Pennzoil HD50, också en mineral men något tjockare. = Ej för vinterbruk ;-)

*Trans/koppling*
En olja som är JASO-MA klassad.

*Växellåda*
Pennzoil Gearplus som är API GL-4 eller GL-5 klassad, typ 80w-90, 80w-140 etc.


*Samma olja i alla hål!*
En "Japsmotorolja" där det är gemensam olja i motor, koppling och växellåda, typ Pennzoil Mc 20w-50 Mineral.
Den har alla nödvändiga tillsatser för att klara sitt jobb på ett tillfredställande sätt.

(lite mer info)
http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil#Brands_and_manufacturers

Tundra Trotter
2011-08-19, 11:25
Bra länk. Nu skall man väl kunna sluta fundera på vilken smörja och varför. tackarrrr

Bikerman
2011-12-30, 18:48
Blev skum på Biltemas oljor då jag såg att det fanns 20w 50 i helsyntet. Vad jag känner till är det bara dom som kan prestera fram denna produkt. Ser ut som vanlig syntet olja fast med snor dalkar i. Den hamnade i gräsklipparen för vidare utvärdering.c0p

Motul har sin 7100 20W50 i helsyntet, det är en grymt bra olja i alla japanska stora cruisers. I harleyn kör jag Motul 3000 20W50 minera, har funkat bra hittills och den är hyfsat billig. Skulle ALDRIG hälla i Biltemas olja i hojen.

Det är ju såhär att även om både biltemas och statoils olja kommer från samma fabrik betyder det inte att det är likadan olja. Det går till såhär att Biltema förhandlar fram att: "Vi vill ha en olja som motsvarar dom här specifikationerna och den får kosta max 29kr/liter". Den olja som framställs av den dyra gasen är bättre och dyrare än den som till största delen är framställd av råoljan.

Specifikationerna som finns på motorcykelolja är över 30 år gamla. När det gäller bilar är det mycket hårdare krav. Om en olja ska vara godkänd av ex BMW så genomgår den väldigt hårda tester innan den blir godkänd. Något sådant finns inte på motorcykeloljor tyvärr...