handdator

Visa fullständig version : Köpa Shovel?



urbapapa
2013-04-15, 19:43
Går det få en sen 70-tals shovelmotor någorlunda tät? Har kollat på några och alla läcker högt å lågt :(

Broder Dalton
2013-04-15, 20:09
Låt bli den där,,,,, läckage ett bara ett i raden av problem med ett sånt där lik,,,,

Machine head
2013-04-15, 20:20
Min läcker inte värst mycket. Går som en klocka. Men visst ska man vara beredd på att mecka lite. Men jag har flera kompisar som kör runt i Europa med sina shovels

Noyen
2013-04-15, 20:57
Min -78 läckte inte nämnvärt och funkade bra.Den litade jag på i alla väder.

Broder Dalton
2013-04-15, 21:03
Jag har precis rivit en 81a 1340. Såg normal på utsidan. Inga skador på block/ cyl. 2 lyftarrullar, Breather sopslut. Ringar sopslut, 2 styrningar gick att trycka ur med tummen. Ventilfjädrar gonatt. Vevlager kärvar på halva varvet + lite väl stort axiellt spel på vev. Helt normalt alltså,,, tror killen betalade 17 för den. Går åt MINST lika mycket till för att få den i fungerande skick. Fördelen m en 82 1340 är att m originalkomp och en bolt-in Siftonkam och just gasare+ Cycle Shack el likn så går den ok. En 1200 är bara jävligt TRÖTT. Så här ser verkligheten ut bortom den romantiska bilden av gamla Shovlar,,,,Allt går att renovera men om man ska ge sig på såna här ska man ha klart för sig vad man ger sig in på.

stroker49
2013-04-15, 21:55
Onatop: Glädjekalkyler! Om man plockar isär, rengör och slutmonterar själv och tar hjälp med resten så går det på 25000:-, sedan bör man lägga några tusen minst på växellådan. Är motorn så dålig kanske det finns mer att göra? Men om det inte är något riktigt ruttet så skall den då vara bättre än ny (vilket inte säger så mycket) En original 1340 är ungefär lika slö som en 1200, i original har den tom lite lägre komp, så det går på ett ut.
Men min är heltät och går hur driftsäkert som helst, skulle inte tveka att åka till Marocko på den! Men de är trötta! Men den låga kompen gör att de är underbara att köra utan störande vibrationer, endast slagna av originalstorsidor! Kanske kan man knäcka en VW-buss från 1975 vid rödljusrace. Man bör kunna meka och titta till dessa äldre maskiner, annars bör man välja något nyare. Har man inte råd att köpa en fin TC så skall man inte tro att man sparar pengar genom att köpa en gammal slut HD. Det finns en fin originalelectra på blocket för 60 000:-, den går inte att starta. Vill man ha ett vinterprojet kanske 20 000 skulle vara ett riktigt pris?

urbapapa
2013-04-15, 22:04
Den som är mest intressant låter ok, inget konstigt skrammel men ryker lite svart precis när man startar den, sen ser det ok ut. Men den läcker i transkåpan (bytt till våt, borde ju gå att få tät) cylindrarna är torra men stötstångsrören är fuktiga(vet inte hur de tätar) Tänkte köra med den i sommar och åtgärda läckagen i vinter om jag nu köper den dvs, funkar det att köra med läckagen?

stroker49
2013-04-15, 22:16
Vad är det och vad kostar den?


Den som är mest intressant låter ok, inget konstigt skrammel men ryker lite svart precis när man startar den, sen ser det ok ut. Men den läcker i transkåpan (bytt till våt, borde ju gå att få tät) cylindrarna är torra men stötstångsrören är fuktiga(vet inte hur de tätar) Tänkte köra med den i sommar och åtgärda läckagen i vinter om jag nu köper den dvs, funkar det att köra med läckagen?

Broder Dalton
2013-04-15, 22:23
Stroker: Du summerar väl upp det hela precis som sanningen är ! Du kan ju Shovelz och har kunnandet och framförallt tålamodet att hålla på med en sån...Jag skrev ju MINST 17 ' till men som du säger: 25+ är troligare.....Vad jag menar med d jag skriver är återigen: köparen måste förstå att det här är 40 år gammalt junk som kräver sin man att hålla liv i ,,

stroker49
2013-04-15, 22:38
Jag menar inte alls att vi inte är ense, det där med glädjekalkyl var mest på skoj. Du har helt rätt.

Så här ser det ut när man plöjjer ner över 20 000kr i en gammal shovel. Jag tänkte, skall man göra detta när man kan få en ny EVO för nästan samma pengar? Hell yes!

112761127711278112791128011281


Stroker: Du summerar väl upp det hela precis som sanningen är ! Du kan ju Shovelz och har kunnandet och framförallt tålamodet att hålla på med en sån...Jag skrev ju MINST 17 ' till men som du säger: 25+ är troligare.....Vad jag menar med d jag skriver är återigen: köparen måste förstå att det här är 40 år gammalt junk som kräver sin man att hålla liv i ,,

Broder Dalton
2013-04-15, 22:45
Stroker: Rent, snyggt och prydligt!

urbapapa
2013-04-15, 22:46
En -78 Electra med renoverad låda och bytt (nyligen) till våtkoppling. Resten är väl ganska ok, 70 000:- Lite strippad och diverse ombyggnader.

Broder Dalton
2013-04-15, 22:56
Ok ,, 70 + de 30 Du kommer att lägga ut det närmaste året = 100,,, + all huvudvärk. 40, kanske kan va ok för ett sånt där lik

urbapapa
2013-04-15, 23:11
Fina bilder Stroker :)

stroker49
2013-04-16, 06:54
Alltså om man inte är väldigt duktig på att meka (man behöver ju inte vara någon HD-expert men om man hållit på med bilar och annat hela livet) och vill lägga ner mycket jobb.... Jag tycker 40 000 skulle vara allt för mycket. En fin fullt fungerande hoj borde man ju kunna få för kanske 40 000 fast då kanske med Evo.

För 70 000 borde du kunna få en jättefin driftsäker hoj från mitten av nittiotalet. Hur mycket jag än tycker om jgamla hojjar så måste jag erkänna att ju nyare dessto bättre. Varje år har det ockås tillverkats hundratusentals HD så inte ens gamla halvtoppar är jättesällsynta.

Kolla här har vi en helt ok 2002a för 39000

http://www.blocket.se/malmo/WW_Golf_1_6_FSI_46225129.htm?ca=14&w=3

Vi måste vänja oss vid en helt annan prisbild nu och i framtiden. Läget då det är stor brist på original-HD är över.

Broder Dalton
2013-04-16, 07:12
Stroker: Det första och andra stycket i Din text innehåller mycket sanning!!! Marknaden ser helt annorlunda = sundare ut idag än förr. Gamla hojar som gått långt och är risiga SKA kosta lite pengar om de inte är sällsynta rariteter som numrerade fabriks- race- hojar el. dylikt! Som du beskriver: jag känner folk som köpt 90 - tals hojar för 45-60 som är klara att sätta sig på att åka på. Egentligen ska ju såna också kosta ännu mindre! Man undrar när folk begär 120 för en halvkeffig Softail från -92 på Blocket!? Metaforen med Golfen blir nog lite förvirrande för många men: I get your point= D e nya tider!

pidde
2013-04-16, 09:07
Går det få en sen 70-tals shovelmotor någorlunda tät? Har kollat på några och alla läcker högt å lågt :(

Se bara till att det är en AMF maskin.Eller en Earley Skovel.thb;

Adrenaline
2013-04-16, 17:35
Stroker: Det första och andra stycket i Din text innehåller mycket sanning!!! Marknaden ser helt annorlunda = sundare ut idag än förr. Gamla hojar som gått långt och är risiga SKA kosta lite pengar om de inte är sällsynta rariteter som numrerade fabriks- race- hojar el. dylikt! Som du beskriver: jag känner folk som köpt 90 - tals hojar för 45-60 som är klara att sätta sig på att åka på. Egentligen ska ju såna också kosta ännu mindre! Man undrar när folk begär 120 för en halvkeffig Softail från -92 på Blocket!? Metaforen med Golfen blir nog lite förvirrande för många men: I get your point= D e nya tider!

Många gånger undrar man om andra hälften vill bli av med "skräpet" och ägaren sätter överpris för att slippa sälja. Man kan bara spekulera...

Adrenaline
2013-04-16, 17:49
Den som är mest intressant låter ok, inget konstigt skrammel men ryker lite svart precis när man startar den, sen ser det ok ut. Men den läcker i transkåpan (bytt till våt, borde ju gå att få tät) cylindrarna är torra men stötstångsrören är fuktiga(vet inte hur de tätar) Tänkte köra med den i sommar och åtgärda läckagen i vinter om jag nu köper den dvs, funkar det att köra med läckagen?

Tätningarna till stötstångsrören är av kork orginal och är lätt att byta. Tror det finns bättre packningar att montera dit också. Största felet med gamla shovels är att dom körs och servas för lite, så tillslut torkar det sönder och börjar fukta olja lite här o där. Även om det är rätt moment på allt vid ihopmonteringen får man känna på bult och mutter ibland eftersom allt vibrerar rätt friskt. Visst är det bra kunna skruva men man behöver väll inte vara någon expert. Harley är ju vuxen mekano. Kan man inte så mycket råder jag till köpa en twincam istället.

Broder Dalton
2013-04-16, 19:10
Adrenalin: Hahahahaha! En inte helt osannolik förklaring!

Tuna
2013-04-17, 19:05
Hahaha kul tråd det här, man inser att jag är helt ute och cyklar :) Har precis köpt en gammal shovel och inte är jag särskilt bra på att
skruva heller :)

Om man ska lära sig att skruva lär man börja någon vart också, visst kanske finns fler mycket lämpligare HD motorer att börja lära sig
på men man ska vilja äga och köra den hoj som man skruvar på också.

För mig personligen känns det som att en HD ska ha några år på nacken , en Panhead,knucklehead eller shovelhead.
men det är som sagt vad jag tycker och smaken är som baken.

Sen är det väl så att de flesta "gamla" motorer på likväl bilar som motorcyklar är generellt sett mindre drift säkra än dess
efterträdare men för många är just själva charmen ett det är gammalt.

Har som sagt ingen jätte erfarenhet av motorcyklar men har hängt en hel del på div bilforum genom åren och det som slår
mig är att på dessa forum har man nästan uteslutande varit positiva till de som vill renovera gamla bilar och hålla dessa
rullandes vilket man helst uppmuntrar medan här på forumet är det mer så att man uppmanar till att låta bli och inte
vill att man ska ta sig ann tex shovelheads. Vad kan detta bero på ?

stroker49
2013-04-17, 19:09
Det beror på att vi är smartare än andra. Vi vet att det är ett liv i prekär fattigdom med blodiga knogar om man skall hålla igång ett gammalt fordon och dessutom använda det.
Men det är det värt, välkommen!

Tuna
2013-04-17, 19:26
Tackar :)

Ja, både fattigdom och blodiga knogar har man redan fått erfara, men nu sitter i alla fall
motorn snart ihop igen, bara resten kvar :)

Broder Dalton
2013-04-17, 20:11
Tuna: Det är omtanke,,, jag gick igenom dem där skärselden när jag var ung och inte begrep bättre. Kan man rädda ngn medelålders man från den självspäkningcen Shovel innebär har man gjort en god gärning! Karma?

Tuna
2013-04-17, 20:23
Tuna: Det är omtanke,,, jag gick igenom dem där skärselden när jag var ung och inte begrep bättre. Kan man rädda ngn medelålders man från den självspäkningcen Shovel innebär har man gjort en god gärning! Karma?


Ja man kanske får lära sig av misstagen :) kan vara bra att börja hårt sen blir det bara lättare :)

Onatop, du har bra koll på motorer vet jag sedan tidigare, jag har en motorfråga i min byggtråd
som du kanske kan hjälpa mig att svara på.

Mvh
johan

urbapapa
2013-04-18, 10:00
Bra med tips för/emot köp, jag har inga problem att skruva men det får ju vara rimligt i paritet till priset, den här gången blev det ingen affär p.g.a. för högt pris. :( Men det finns fler objekt :)