handdator

Visa fullständig version : Från fotplattor till framflytt -> startspärr sidostöd och bromsljuskontakt fotbroms????



Tengil
2013-04-15, 00:07
Tjena!

Första inlägget efter att bara passivt ha läst forumet innan. Hoppas det finns någon vänlig själ som kan komma med tips och tricks!

1. Ska byta ut mina fotplattor mot framflytt på min Fat Boy Lo (FLSTFB) -10 i dagarna. Kom att tänka på sidostödets switch som förhindrar start när stödet är nere och växel i. Någon som vet hur man kan förbigå eller koppla ur den "switchen" helt och hållet??? Som jag ser finns det ingen möjlighet till att återmontera den på framflyttet, tyvärr någonting som jag inte tänkte på när de inhandlades.

Går det att "lura" switchen på nåt sätt eller kan man låta HD koda bort den ur elsystemet???


2. Bromsljuskontakt bak/fotbromsen - Hittar ingen elektrisk kontakt vid pedalen som jag alltid varit van vid på äldre hojar och bilar. Hittar dock en givare/sensor som verkar vara inkopplad på bromsslangen några decimeter bakåt från bromscylindern. Är det så att bromsljuset från fotbromsen styrs av bromsoljans tryck...??? Alltså ingen mekanisk kontakt? Allt börjar bli alldeles för high tec för mig....


Hoppas på lite tankar om detta, cheers!!!
//Tengil

Jonasbaggen
2013-04-15, 09:40
Tengil: Välkommen in på forumet! Aldrig för sent thb; Bromsljuset bak styrs av bromsoljans tryck via tryckgivaren precis som du är inne på. Vad gäller sidostöds kontakten så borde den gå att bygla. Någon som gjort liknande på Forumet borde säkert kunna svara dig exakt hur du ska göra.

Pulare
2013-04-15, 10:06
Limma på en plåtbit på sensorn så lurar du systemet med att stödet är uppe. Det är en 3 tråds givare som går till databoxen så det är nog knepigt att bygla den då det verkar vara en induktiv givare.Möjligt att den skickar en 5 volts signal till databoxen. Kanske någon som är duktig på elektronik här på forumet som kan hjälpa till med det.

Tengil
2013-04-16, 21:49
Tengil: Välkommen in på forumet! Aldrig för sent thb; Bromsljuset bak styrs av bromsoljans tryck via tryckgivaren precis som du är inne på. Vad gäller sidostöds kontakten så borde den gå att bygla. Någon som gjort liknande på Forumet borde säkert kunna svara dig exakt hur du ska göra.

Tack för välkomnandet. Och bekräftelsen om bromsljuset.

Hittade ett inlägg om bygling på ett annat forum men det verkar rätt avancerat då modulen förväntar sig en väldigt exakt spänning, mellan 1,67V och nåt på 2,X volt. Men jag ska forska vidare.

- - - Uppdaterad - - -


Limma på en plåtbit på sensorn så lurar du systemet med att stödet är uppe. Det är en 3 tråds givare som går till databoxen så det är nog knepigt att bygla den då det verkar vara en induktiv givare.Möjligt att den skickar en 5 volts signal till databoxen. Kanske någon som är duktig på elektronik här på forumet som kan hjälpa till med det.

Jepp, det blir till att testa lura givaren med en påtejpad eller limmad metallbit. Nu är stor del av hojen i delar och batteriet borta, bara hoppas det funkar när allt är monterat igen så man slipper släp till HD.... Frågan är om vad för typ av givare det är - magnet? Optisk? Eller nåt annat. Och om det går programmera bort den från databasen.

Pulare
2013-04-17, 07:03
Givaren är magnetiskt