handdator

Visa fullständig version : Mattlack



xbones
2011-05-15, 13:26
Undrar om man kan skydda mattsvart från att bli polerad vid nötning av tex knän vid tank osv med matt klarlack:cool:Matt klarlack låter ju dumt men det finns ju.

Draken
2011-05-15, 13:44
De' är just det som är poängen med H-D:s matta lacker... att få en alldeles egen "Patina" som blir unik för varje hoj. Ungefär som slitna jeans - kanske man kan säja... så just den slitningen/poleringen från knäna är ju precis som det skall vara.
Jag skulle inte göra ett skvatt (å' för guds skull - "vaxa" aldrig en sådan färg).

xbones
2011-05-15, 13:55
Ja, det är ju meningen med Patina med tiden men jag tror att jag vill behålla den i matt skick:confused:Vaxa???

Bikebandit
2011-05-15, 14:38
Har din redan visat tecken på slitage ?? Jag har haft min streetbob i ungefär tre år och det är denim svart..har aldrig rengöras med något särskilt,bara tvättat det .. färgen är fortfarande ok..med 34000km

xbones
2011-05-15, 15:00
Tjena Bandit! Nej,det är inget slitage men folk säger att denimen ska vara så jävla känslig och det är nog lite överdrivet. Jag spolar bara av den med högtryckstvätt med shampoo. Med lagom tryck då med spridarevic;

Bikebandit
2011-05-15, 15:30
Ja jag vet en del folk som behandlar deras som en bebis,gnälla om varje liten repa eller stenskott.Det betyder inte att jag inte sköter mitt höj .. bara vissa människor är sååå pedantisk wa;

xbones
2011-05-15, 15:35
Ja,men dom är ju byggda för att användas och ska väl tåla att ha utomhusLM;

Bikebandit
2011-05-15, 15:39
Precis thb;

jossi
2011-06-30, 18:02
Hej jag vaxar min mattsvarta Night rod , tycker den blir mycket lättare att tvätta (kanske lite putsbög tendenser)
med vax som är till för matta och sidenmatta lacker

MVH
Jossi

admin
2011-07-01, 16:18
Den är ganska känslig mot saker som gnider. Körde hem med grönskylt från handlaren (matt svart). Efter 10 mil hade remmarna som höll skylten gnidit på lacken, blev aldrig bra igen. Tänk på detta när ni strappar fast last och bagage inför trippen! Skydda med nån t-shirt eller annat.

Får man små ytliga repor på den svarta matta lacken kan man massera in lite motorolja har jag hört.

admin
2011-07-01, 16:20
Harley har ett bra medel för de matta denimlackerna, sprayflaska. Luktar dessutom gott som fan :)

http://www.bikernet.com/blog/wp-content/uploads/2010/06/Denim-Paint-Cleaner.jpg

Formulated to Clean and Protect Matte Paint Finishes
New Harley-Davidson® Denim Paint Cleaner (P/N 94866-10, $7.95) from Harley-Davidson Genuine Motor Accessories® is a quick detailer specially formulated to clean and protect the silky, matte finish of Harley Denim Paint. Spray it on the finish and gently wipe away oils, fingerprints, and dust. Compatible with all surfaces on H-D® motorcycles, this formula cleans without buffing, so you can avoid “polishing” the denim surface. Heavily soiled surfaces should be washed with Harley-Davidson® Sunwash® and water before application.

For more information, visit Harley-Davidson’s Web site at www.harley-davidson.com

Noyen
2011-07-01, 16:59
Jag har bara avfettning på.låter det verka och spolar rent med mycket vatten,brukar svabba lite med handen så åker insekterna av.:)
Vi orkar heller inte hålla på och tvätta så fort de blir lite skitiga,körningen är roligare.Man har ändrat sej mot förr då man tvättade mer ofta.

xbones:du får gärna skicka ett pm om hur du tycker springern uppför sej,är lite sugen på en x bones :D

Bikebandit
2011-07-06, 00:52
Hemliga tyska rengöringsmaterial ... de flesta av dem använder WD40 term;