handdator

Visa fullständig version : Standard eller heavy duty?



Hardrockhair
2013-04-10, 10:58
Hallå alla kunniga! Vad är skillnaden mellan progressive suspension standard o heavy duty? Har det med vikt att göra, eller? Och hur är dom jämfört med orginal? Mvh

Paulus
2013-04-10, 11:47
Köp ej "heavy duty" om du inte är tungviktare eller åker 2 80% av tiden. Jag gjorde misstaget att köpa "Heavy duty" till min förra hoj, var som att åka stelbent. Väger förövrigt 72kg

Lasse.S
2013-04-10, 13:12
Oljan bär ingen vikt det gör fjädern som hojen "står/hänger" på, oljan ända funktion är att dämpa hastigheten på rörelsen.

Hardrockhair
2013-04-11, 13:10
Ok, Tackar. Då va det som jag misstänkte...

Lasse.S
2013-04-18, 18:25
Förra säsongen laborerade jag med fjädringen förtvivlat, bytte oljor, fjädrar o höjd samt förspänning otaliga gånger, bak kapade jag fjädrarna o laborerade med förspänningen tills jag köpte ett par Ölinare 36p dämpare som var bra men fortfarande inte nöjd fram, hittade aldrig det jag var ute efter o gav upp.
I år har jag blivit hitintills 15 kg lättare o hojen lika mycket så inget stämmer med fjädringen,För ett par dagar sedan bytte jag hydralerna till längre i framgaffeln och huvud fjädrar samt egen blandad olja till lagom viskositet skall även lägga i distanser eller längre fjäder på hydralerna för att få mindre utfjädring när man går på riktigt hårt ur kurvor annars blir fenomenet längre försprång med resultat att den inte vill styra och gå rakt fram skall också göra oljan en aning tjockare bara så hoppas jag det är klart fram,tyvärr upplever jag bakdämparfjädern en aning för hård nu som troligen beror på min lättare vikt, skall höra om det finns en aning lättare som inte äventyrar dämpning.
Det jag är ute efter är att hojen skall svälja ojämnheter så att en flytande känsla uppstår men den får inte bli så mjuk att den blir svajig och okonsekvent, den perfekta balansen där den inte faller inåt i kurvor eller vill gå rakt fram ur kurvorna speciellt om man kör lite hårdare skall gå att uppnås, enklast hade kanske varit att köpa en sporthoj med all tänkbar justering men det tycker inte jag är någon sport :) Harley-Davidson is the shit skam den som ger sig o nu är jag nära :)

Mercakombi
2013-04-18, 20:07
Köp ej "heavy duty" om du inte är tungviktare eller åker 2 80% av tiden. Jag gjorde misstaget att köpa "Heavy duty" till min förra hoj, var som att åka stelbent. Väger förövrigt 72kg

Instämmer till fullo, Heavy Duty-dämparna är vidriga!

Lasse.S
2013-04-18, 21:30
Hardrockhair : sorry är så inne i mina oljor att jag missuppfattade att det var hela dämparen du menade wa;

Jonasbaggen
2013-04-18, 22:19
Lasse S. : Vi får nog slå till på varsin Öhlins upside down gaffel nu när skatte pengarna kommerpardy.
De gör ju en "dräpare" som ligger på närmare 30.000kr. Duger den åt Moto GP killarna så kan det inte bli fel...
Fan, du har varit duktig inför säsongen med -15 kg. Mästarnas Mästare nästa år eller blir det ICC kart till sommaren?D;

Lasse.S
2013-04-19, 07:56
Jonasbaggen: Jo du du tror inte jag funderar på det va :) Kolla in Norton hojar med Öhlinare på men blir sjukt sjuk http://nortonmotorcycles.com/bikes/Norton%20Commando%20961SE/#.UXDbj-Zvm70

Ja tackar jag har kämpat och det är snarare ganska nära -17 kg till 80 blankt. När jag körde ICC kart vägde jag 77 kg som minst och hade dubbelt så bra kondis så det kan jag nog bara drömma om nu när man fyller 54 bast
men en kart att hobby köra med hade varit kul men jag ballar alltid ur, är för mycket tävlings människa för det så jag får hoppa över det ;)

Jonasbaggen
2013-04-19, 10:23
Lasse.S: Jodå, var och tittade på Norton med guldgaffeln på mc mässan i Januari, sen var man såld;). Hittade en Öhlins gaffel för Dyna + bakdämpare i USA men slutpriset blev högt, så det blev inget den gången. Åkte själv kart (formel A) mellan 2001-2004. Det är väl därför man fortfarande är mån om träning och kost. Man vill ju kunna åka hoj i många år till. -17 kg är mkt bra jobbat av digthb;.

Lasse.S
2013-04-19, 17:54
Jonasbaggen: Kul :) karting kille och tidigare sporthoj, då förstår jag att du också köpte ISR bromsar....intresset för prestanda går aldrig ur :) då känner du till också att jag var mekaniker bl.a åt Tommy Prosi också, det var från 04 och fram några år, Jobbet sponsrade en del motorsport då och mig som mekaniker, numera har jag chefens son som klättrat från kadetti till formel BMW serien att följa på nära håll, kommer väl att vara med på några tävlingar men då får man bara hänga på räcket o se på :)
http://www.bmw-motorsport.com/en/news/current-news/2012/11/robin-hansson.html

Jonasbaggen
2013-04-19, 18:57
Lasse.S: Där ser man:)..den röda tråden följer oss genom resan och cirkeln sluts kring de gas glada! Cadetti och karting har fostrat många stjärnor på motor himlen. Vi skulle ju egentligen ha en liten "get together" och prata....bromsar / fjädring för att hålla oss till tråden;) Att hänga på räcket och kika är aldrig fel. Det är både avkopplande och billigtthb;