handdator

Visa fullständig version : Exportera Hoj.



Lokis
2011-05-14, 16:49
Jag har en Triumph till salu, och nu är det en snubbe från England som vill köpa den.
Är det någon som vet om det är något man ska tänka på när man ska sälja till utlandet?
Hojen är obesiktad, men skattad och garageförsäkrad.frv;

TCKalle
2011-05-14, 17:09
Utifrån vad jag läst på andra Forum så bör du kolla noga vem du har med att göra. Risk för strul.

Janne
2011-05-14, 17:36
Håller med TCKalle.
Gjorde en enkel googling och såg en site med 91 sidor Thriumph till salu så det lär inte vara någon bristvara i England. Och då kan man ju kanske undra varför han skulle vilja köpa en här i Sverige. Bara en tanke .....

hasse diesel
2011-05-14, 20:06
svarade han med sms ? jag undrar bara för varje gång jag lägger en annons på blocket så får jag sms från engelsmän alltid olika men de kommer alltid efter ungefär lika lång tid så man kan ju undra

Lokis
2011-05-15, 09:51
Jag fick e-post, verkar seriös. han är sjöman så transporten var inget problem.
Men jag ska vara på min vakt.

Norrland
2011-05-15, 10:16
Jag fick e-post, verkar seriös. han är sjöman så transporten var inget problem.
Men jag ska vara på min vakt.
Om han verkligen vill köpa hojen så är det bara att han pallrar sig hit!!
Jag vet att det finns en tråd på harleyportalen om detta så kolla tråden, annonssvar,Bluff?? där står en del !, Jag känner igen systemet med mail o sjöman!,sms är också förekommande!
det finns folk som sålt hojen/bilen där dom har skickat en check på större belopp än priset för att man ska ordna transporten o sedan när checken ska lösas in finns det inget att hämta, hoj/bil är borta men inga slantar :(

Norrland
2011-05-15, 10:50
Detta är den tråd som fanns om annonssvar :)
Författare Rubrik
dyna1340
Junior Member

Sweden
356 Inlägg Posted - 10/23/2010 : 22:27:53
Hej,
Har lagt ut min cykel på annons på Blocket och här på HP.
Fått ett mess på engelska från en Frank Waves. Är det en av de vanliga skojarna som är i farten. Nån som fått samma svar?

"Hello do u still have the bike available for sale reply me to frankwaves@ymail.com"

Mvh

//Rog

stroker49
Senior Member

Sweden
1220 Inlägg Postat - 10/24/2010 : 08:29:46
Vad tror du?
Acceptera aldrig bankcheck! Du går till banken med checken och får ut pengarna, skickar hojjen. Sedan studsar checken för din bank och de kräver tillbaks pengarna från dig. Så är det och du är skyldig att betala tillbaks trots att man tycker banken skulle kollat checken innan de gav dig pengarna. Sedan står du där utan hojj, med lång näsa, näbben i kläm och skägget i brevlådan. Svara honom inte annat än ev. via Blockets meddelandetjänst så att han inte ser din mailadress för den skall skojjare inte ha.
Ändrat av - stroker49 on 10/24/2010 08:30:51

lillknutte
Junior Member

Sweden
186 Inlägg Postat - 10/24/2010 : 08:40:16
Stort tack till "strocker" Mycket bra information. Detta borde basuneras ut i media och inte bara ligga här i våran lilla värld. Någon som blivit blåst som kan gå till nyheterna med denna info... de skulle gilla att få gotta sig i detta.
dyna1340
Junior Member

Sweden
356 Inlägg Postat - 10/24/2010 : 09:55:01
Jo, anar väl att det är nåt lurt.
Nu har en "Rebecca" hört av sig på engelska med och vill ha mailsvar.
Stort tack för bra info, Stroker!

//Rog

stroker49
Senior Member

Sweden
1220 Inlägg Postat - 10/24/2010 : 10:12:55
Jo, men några fall har det faktiskt skrivits om i media. Folk som blivit av med tex. bilen och fått ut pengar som de sedan fått pynta tillbaks till banken. Ofta erbjuder dessa skojjare att betala vad som frågas utan att pruta plus att de lägger till tex. 15000 för att täcka transporten till utlandet. Så det blir ett stort belopp på checken som många bländas av. Tills pengarna måste betalas tillbaks! Är något för bra för att vara sant, ja då är det troligen inte sant.
Internet ger oss dock en chans till information, upplysning och möjlighet till kontroll. Det finns en snubbe på blocket som har två fina Cadillac CTS som jag var intresserad av (en alltså). Men när jag började kolla så ägdes bilarna av skumma kommanditbolag som ägdes av andra kommanditbolag och spåren ledde via Thailand till annonsskojjare och fakurabedragare. Jag ringde honom och han sade att han hade fullmakt bla bla. Jag sade att jag var intresserad men att jag ville att det skulle gå riktigt till och att jag trodde han var en ful jävel. Men då blev han upprörd och kallade mig oförskämd. Så antagligen hade jag rätt! Jag köpte en fin Cadillac STS från en firma i stället. Men jag har inget emot att handla med privatpersoner, men lite kan man kolla. Jag släpper inte heller en bil etc. utan att pengarna landat på mitt konto. Det kan man göra på ett bankkontor eller med överföring smidigt på internet numera, även på lördagar.

dyna1340
Junior Member

Sweden
356 Inlägg Postat - 11/09/2010 : 07:35:22
Hej,
Blev kontaktad av en tjej som blivit utsatt för den här typen av skojare och jag lovade att lägga in det här. Förhoppningsvis hjälper det någon. Så här skriver hon:

En utav en bedragarens väg att nå dig.. och den nådde mig.

Vill tipsa andra som ev har blivit kontaktade av denne man, hur man kan hinna med att få sina pengar tillbaka, om man följt uppmaningarna från den fejkade webbsidan av paypal ....det fick jag.

Man får ett mail från en engelsktaland man som undrar på engelska " do u have ******** avalible for sale. Please reply me to frankwaves@ymail.com
När man sen mailar tillbaka till han och svarar så säger han att han ska sätta in pengar på ens paypal konto. Och sen kommer det ett mail från paypal att du uppmanas ska sätta in ett visst belopp via WESTERN UNION BANK som är frakt avgifter, en transaktion ligger väntande med ditt belopp tills dom fått in kvitto för verifikation och bekräftelse. Först när det är klart får du pengarna. Men innan det är klart så kommer det ytterligare en uppmaning igen att du ska skicka pengar.... och så håller det på. Allt i mailet är specifierat vad som är vad.
**VARNING** detta är en falsk webbsida av paypal. FalskAdressen är (service@paypal.com) **VARNING**

Ber du om hans nummer eller något annat som du vill ha bevis på så kommer det ett mail direkt från den fejkade service@paypal-confirmations.co.uk en säkerhetsuppmaning om att Frank Waves har valt våran service och att man kan lita till 100% på att dom regler som finns är till för att skydda både köpare och säljare.......... osv.
Han kontaktar dig också från ett dolt nummer, om betalningen drar ut på tiden och förklarar hur och vad du ska göra. Det kan sen ringa ett +2348058113390 eller +2348077165508 detta är nummer från NIGERIA.

OBS!!! Riktiga paypal.com är en seriös bank och arbetar inte på detta sätt med att skicka ut mail. Om du tror du fått ett fejkat mail från paypal kan du få det bekräftat av dom riktiga paypal. Gör så här: Ta ett mail som du TROR kommer från paypal och vidarebefodra det till spoof@paypal.com . Du får då bekräftat om det är phishing försök.

Har fler med mig blivit lurad så polis anmäl detta,jag ringde upp Western Union Bank i Sverige från polisen för att få reda på vem som hade hämtat ut pengarna som jag skickat. Fick till svar att ingen hade kvitterat ut dom så western union stoppade utbetalningen och så fick jag fick mina pengar tillbaka.

Ytterligare en bedragare: Min kompis blev kontaktad av en Chris Gray igår. Hans e-mail är: euchris0@hotmail.com. Även där ska man sköta betalningen via paypal. Grejen är att jag skickade en mail adress som inte finns registrerad hos paypal,ändå har dom skickat ut uppmaning om att min kompis ska betala in 15000 via western union.
Mvh XXXXXX

//Rog

Ändrat av - dyna1340 on 11/09/2010 08:34:38

ilija
Junior Member

Sweden
232 Inlägg Postat - 11/09/2010 : 18:35:38
åfan, vilken kategori kan du tänkas mena då?
lillknutte
Junior Member

Sweden
186 Inlägg Postat - 11/10/2010 : 17:07:33
Vann en budgivning på ebay i förra veckan.
Kändes lite svettigt att skicka iväg stålarna när man läst den här tråden.
Men som tur är så finns det lite ärlighet kvar i den här världen.
Grejerna på väg med flyg till "Sweden". Gött när man kan ha koll på transporten och kan se var prylarna befinner sig.
dyna1340
Junior Member

Sweden
356 Inlägg Postat - 11/10/2010 : 18:17:47
Jag har själv handlat massor på EBay och det har aldrig varit några problem.
Tror det är svårt för skojare att hålla till på såna ställen.

//Rog

Xart
Average Member

Sweden
560 Inlägg Postat - 11/13/2010 : 10:18:59
Här finns det en läsvärd artikel på IDG´s hemsida om Blocket och lite hur man undviker det.
http://www.idg.se/2.1085/1.346643/bluffad-pa-blocket

Wallis
2011-05-15, 13:34
Han får väll göra som vi Svenskar när vi köper fordon i England.
Pallra sig över helt enkelt, Det är inte längre för han än vad det är för oss.

Vh

Foffo
2011-05-15, 15:45
Jag har en Yamaha xj900 till salu på Blocket, och fick mail från nå'n jävla ö på andra sidan klotet, jag tyckte det verka mer än skumt så jag svara inte. Fick också från England: s.janet112@gmail.com , darrin_turner@live.com , marvinsteinsson@gmail.com . Det är som om jag skulle åka till Australien och köpa mej en V70.

Lokis
2011-05-16, 11:56
Shit, han ville använda Paypal, jag ska maila honom att det är cash i näven som gäller.
Tack för all info, guld värt!!
Marvin Kallstrom heter han. [email]marvinkallstrom@gmail.com[/email
Tyvärr har han nog min e-post redan:(

Janne
2011-05-16, 12:07
Ärligt talat så ringer alla varningsklockor som kan ringa nu. Har själv läst om det som Norrland skriver och det känns ganska klockrent i detta fall. Tror att det bästa är att konstatera att det är mygel och att du bara lägger ner tid i onödan vid fortsatt kontakt, tyvärr.

Och som jag skrev förrut och även Foffo var inne på, varför gå över ån för att köpa vatten som han vill göra .....

Lokis
2011-05-16, 15:12
Jag lägger ned all kontakt, har haft kontakt med blocket och dom säger att det rör sig om ett såkallat Nigeriabrev.
Och att jag varken ska ta emot eller skicka något till den e-posten.
Tack tipsen.