handdator

Visa fullständig version : Problem med bendixdrevet



Shamrock
2013-04-07, 14:52
Hej!
Jag har problem att när jag ska starta min evo så skriker det om startkransen och man får göra nytt försök, det händer allt för ofta men ibland fungerar det bra.
Jag har tagit bort yttertransen så jag ska kunna se vad som händer och det är helt enkelt så att bendixdrevet inte tar tag i startkransen utan den kommer bara till insidan av startkransen och där nöter den till man slår av, nästa försök kan det gå bra.
Nåfon som haft detta fel och kan ge tipps på vad jag ska göra?

Både startmotorn och batteri är splitter nytt, har även provat med en till startmotor medn felet kvarstår.
Felet måste ha med bendixdrevet att göra.

I felsökningssyfte så bytte jag gaveln på sloenoidentill en gavel med startknapp, då ser man enklare vad som händer.
Trycker jag in knappen så åker bendixdrevet ut mot startkransen utan att startmotorn snurrar, då ser men tydligt att när den inte kuggar is så skriker det bara, men i de fall då bendixdrevet tar tag i kuggarna i startkransen innan startmotorn går igång fungerar det perfekt.

Hoppas på svar
Shamrock

Valla
2013-05-11, 03:26
Hej,
jag höll på med detta på min fxr för några år sedan, samma precis symptom/bekymmer som du, bytte ut allt innan jag gav mig på bendixdrevet eftrsom det satt värst till. Men vad jag kommer ihåg så var det svårt att se funktionen på ett bra sätt när man tog bort yttertransen eftersom man var beroende av lagringen i den. Hur som helst blev det bra bra när jag bytte bendixdrevet!
Bifogar bild tagen innan bytet.

/Valla


11672