handdator

Visa fullständig version : Är Sportster OK?



Zappa
2013-04-03, 17:22
Är en rookie på forumet och faktiskt ännu utan motorcykel. Jag är en drygt 50 år man som efter många år med barn, kombibilar och annat vuxet äntligen tagit tag i grejorna... Jag är snart klar med mitt mc-kort och ska köpa en HD.
Men vilken?
Sportster har attraktiva priser och jag tittar på en 883:a. Den verkar OK. Snygg.
Men flera säger till mig att INTE välja en sån eftersom jag kommer att tröttna, att den är för klen. En och annan har också dragit till med att det är en hoj för kvinnor. Det kan vara skitsnack, men det kan också vara sant.
Att köpa en en fetare HD kostar väldigt mycket mer...
Vad säger ni? Blir man utskrattad och får parkera för sig själv om man kommer till en träff med en 883:a? ;)

stroker49
2013-04-03, 17:34
Tycker du om Sportster eller är det bara priset som du gillar? Du kan få fantastiskt fina mc till bra priser som du kanske gillar bättre men det kanske står Yamaonda eller något på tanken.

Hur lång är du?

robbbull
2013-04-03, 17:38
Välkommen!Klart du ska ha en sporre du kör åttor runt stor suggorna:DÄr sååå jävla trött på skitsnacket om tjejhoj osv!Dom har liten *** så är detfu:
Se till att lufft o buller är gjort så går en 883a trevligt eller också satsa på en 1200 antingen konverterad 883a eller orginal men givetvis lufft o buller då med!
SPORTSTER BLOWING AWAY BIG TWINSyp;

Benny
2013-04-03, 17:43
känns som de har blivit ordentligt accepterade de sista åren, en del tar längre tid på sig bara ( det tog rätt lång tid för mig med)

PAINTERN
2013-04-03, 18:04
Många andra hojar har lägre sitthöjd. Luft och buller på en 1200 = ca75 pållar på bakhjulet ?. Sportstern väger ca 255 kg. Andra väger över 300. Tjejhoj ? Tja.............Jag är nöjd med min första H.D. En Nightster 1200. Hade nog satsat på en 1200. Men ut och prova så många som möjligt. Bara du som bestämmer vad DU ska köra. Lycka till med hojval.thb;

Lasse.S
2013-04-03, 19:08
satsa på en nyare 1200 Sportster med insprutning, mitt placerade fotpinnar ger dig en riktig bushoj, framflytt om du är lite längre och inte kör så aktivt, (svårt att lyfta arslet från sadeln) luft o buller och du har en kanon hoj som går bättre och är smidigare än dom större, funkar både till korvkiosken och långsemester resan :)
Kan man även bygga lite o få en personligare hoj är det ju extra roligt tycker jag, har fått mycket beröm för min det sista som gör mig väldigt glad. Sportster delar finns i överflöd och är därav tacksamma på det sättet.
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/IMG_0835_zpsb6f5bc34.jpg

Sanniz
2013-04-03, 19:30
Välkommen till forumet... Angående Sportster frågan tycker jag att du skall satsa på en 1200 med en gång... Visst är det en billig hoj, visst är det en hoj man lätt kan fixa om mer personligt... Men kom ihåg att du skall gilla den. Mitt största tips är PROVKÖR.... Gärna andra modeller med... Skulle du eventuellt kunna tänka dej något annat, så tror jag även Softtail kan vara ett fullgott alternativ, dock något dyrare. Ställ dej i stället frågan; Skall du behålla hojen länge eller tror du att du kommer att byta?
Lycka till med hoj valet!

xbones
2013-04-03, 19:42
Sportster är ju ok om man gillar sportster;) Men det finns massa begagnade större hojar till bra priser på marknaden. Som sagt kanske du vill ha nåt större efter ett tag. Skulle nog satsa på det direktthb;

Lasse.S
2013-04-03, 19:49
Det behöver ju inte vara så att större är bättre som många vill ge intryck till heller, själv hade jag en Road-King i tre år som var kanon men jag ledsnade för den var för klumpig och inte så allround som sportstern är fast helst skulle jag ju villat ha bägge :D


Sportster är ju ok om man gillar sportster;) Men det finns massa begagnade större hojar till bra priser på marknaden. Som sagt kanske du vill ha nåt större efter ett tag. Skulle nog satsa på det direktthb;

gronvit
2013-04-03, 19:50
Sporren är grym.
Men visst är 883:an i klenaste laget. Men börja med den och konvertera den till 1200 när pengar finns.
En 1200 med lite bättre fjädring fram och bak är en riktigt rolig hoj. Långresor med skjuts är väl däremot inte optimalt.

Lasse.S
2013-04-03, 19:56
Köpte min Road-King av Christer på Harley shoppen splitter ny 97 och några år senare när jag kom in i butiken och ville ha en sportster fick jag inte köpa någon, du skall ha en större hoj sa han bestämt, så då blev det Pro bike när dom låg på Odinsgatan i stället och det är det bästa jag gjort.....fullkomligt älskar sportster...bättre hoj finns inte ;)

xbones
2013-04-03, 19:59
Det behöver ju inte vara så att större är bättre som många vill ge intryck till heller, själv hade jag en Road-King i tre år som var kanon men jag ledsnade för den var för klumpig och inte så allround som sportstern är fast helst skulle jag ju villat ha bägge :D Det beror ju på vad man har för kriterier! Ska man gasa runt själv är det väl ok med sporre men vill man åka längre turer med packning o ev. fru så är väl inte sporre nåt vidare!

Lasse.S
2013-04-03, 20:10
det är sant...några lägre turer är väl inte optimalt direkt, men jag har haft obekvämare hojar än så och skjutsat många mil på men det var ett tag sen o dom rumporna var lite fastare i hullet en dom jag umgås med har i dag lol;
ensam på hojen kan man åka runt jorden runt på om det är så, förstår inte vad som skulle göra den sämre en annan kåplös hoj..

Det beror ju på vad man har för kriterier! Ska man gasa runt själv är det väl ok med sporre men vill man åka längre turer med packning o ev. fru så är väl inte sporre nåt vidare!

53/74
2013-04-03, 20:28
klart som f-n att du ska köpa en sporre! en riktigt rolig och lätthanterlig motorcykel. om någon garvar åt dig för att du har en 883:a och kallar det för tjejhoj så oroa dig inte . det är inga personer du vill umgås med ändå!

ViLa
2013-04-03, 20:44
Min erfarenhet ar begränsad men provade en sporre förra året och sporrekillen fick prova min.

Jag tyckte det va som att sitta på en pall men snygg att titta på....

Välkommen in i värmen!!!!

Perra
2013-04-03, 21:44
Sportstern känns inte då liten när man väl sitter på den.

Jag har min till salu, se i garaget eller på blocket http://www.blocket.se/vi/45705037.htm

Mycket för pengarna.

Sedan finns det alltid de som tittar snett på en sporre. Tja, det är bara för att de inte har provkört någon.

Gå på din egen magkänsla, brukar bli bäst så.


..…..........…….

Henrik Forslund
2013-04-03, 22:01
28 år gammal
Nu svär jag i kyrkan eftersom jag i regel förespråkar sportsern.
Men med sportster i 4 år, om jag själv gick igenom en 50 års kris, så hade jag valt en större k#kförlängaren än sportstern.
Oavsett var din kris slutar, välkommen till forat.

Fullsize
2013-04-03, 22:01
Beror nog lite på hur stor du är...Själv ser jag ut som Godzilla på en sporre...Annars är det snygga cyklar :cool:

Zappa
2013-04-03, 23:47
Fan vad kul med så många svar! Att ni tog er tid att svara och försöka hjälpa till... Är det här symptomatiskt för HD-ägare så kommer jag att trivas i gemenskapen.
Stort tack!

Jag tycker att Sportstern är en snygg hoj, jag kommer att köra ensam för det mesta, jag är 185 cm lång.
(Alternativet är en Street Bob som kostar 40 000 mer än den 883:a jag spanat in.)

Hur mycket kostar det att konvertera en 883 till 1200?

883r
2013-04-04, 00:44
Beror på om du gör det själv och om du vill fixa topparna och annat i samma veva men tassen (sportsterspecialisten.se) ville ha runt 20k för att konvertera min -07a med insprutning, då skulle han fixa toppen och bänka den och sånt.

Jag kör en 883 nu och tycker den funkar fint när jag sitter själv eftersom jag väger strax under 60kg men när kärringen sitter på så blir den lite väl trött, nu är ju inte hon nån tungviktare heller så kan tänka mig att när vi båda sitter på så är den lika pigg som när en fullvuxen gubbe kör.
Slutsats, väger du mer än 60 panner, satsa på 1200 om du ska köra sporre.
Glöm för allt i världen inte att kolla så det är luft och buller på den, kolla även vilken databox det sitter på om den har insprutning, racetuner, power commander etc. Racetuner är det bästa vad jag har förstått.

Är du 185 lång så kanske det finns en risk att det ser ut som en moppe med dig på, jag hade nog satsat på en dyna i så fall.
Men som sagt, provkör, prova olika modeller även om du inte är intresserad utav att köpa just den cykeln så får du en överblick på hur dom olika modellerna är att köra, när du väl bestämt vilken modell du vill ha så kan du ju börja kolla efter hojar på längre avstånd och söka mer målmedvetet på ett större område.

slycke
2013-04-04, 06:38
Sporre eller inte?? oavsett vad du skaffar så Välkommen hit :D

BambiGBG
2013-04-04, 07:33
Hej kolla min sida på den hojen som finns där. Den har jag lämnat i inbyte på ProBike .
Det är en 883:a men uppborrad till 1200. Massa nytt på den och den är även trimmad. Den går som bara den.
Underbar väghållning. Vet ej om de lagt ut den till försäljning ännu.
Det mesta är bytt på den och den e ny bes. Inga anm.
Kan lova du ej blir missnöjd med den.
Mvh BambiGBG

BambiGBG
2013-04-04, 07:38
jag hade även sporsten på uppkörningen och övningskörde med den på bilskolan.

Erik Lundberg
2013-04-04, 10:46
Provkör. Ju fler cyklar man provkör desto bättre jämförelse kan man göra. Sen är det naturligtvis bra att leta information på nätet om andra personers intryck men det är vad man själv tycker som är det viktiga. Jag har precis lagt en order på en Fat Bob men innan jag gjorde det testade jag många modeller inklusive sportster o softail (även modeller från andra tillverkare).

rakarör
2013-04-04, 10:51
Jag är 186cm (med långa lemmar);) och jag valde Sportster, inte jämtemot andra H-D utan istället för Triumph. För mig var det dels en kostnadsfråga, men jag gillar heller inte för tunga, klumpiga hojar. Hade haft tillfälle att provköra en 883 tidigare så jag visste att de kändes smidiga och trevliga att köra, dock lite motorsvag då den var helt original.
Jag är lite lagd åt anglofil cafe racer hållet men clip on och bakåtflyttat blir för obekvämt, kör inga långa sträckor (max 10mil typ) och vill ha primitiva, avskalade bushojar. Sneglade på Japscustoms också men de större var för feta för min smak, VN 800 gillade jag utseendet på, lätt att bobba men då kunde jag lika gärna köpa en sporre så att..

Provsitt, provkör, fundera på vad den ska användas till, lycka till!:)

Lasse.S
2013-04-04, 11:07
Det är ofta man läser att folk är rädda för att man ser för stor ut på Sportster men jämfört med andra märken av den typen av naken hoj / sporthoj är den både längre o tyngre.
Först o främst får man ju välja vilken typ av hoj man vill ha, sen kan man ju se på fabrikatet, tror dom flesta hänger upp sig på märket inte på vilken hoj som passar en bäst.

Sanniz
2013-04-04, 11:32
Jag tycker fortfarande, prova så många som möjligt... Även andra modeller! Och framför allt, bestäm dig för hur du tänkt dig att använda din hoj. För små turer kan ju sportstern fungera fint (hade förr en 1200 custom, som jag konverterade till trike... Den gick som f*n, men man skall nog inte vara större än mig om man skall på långresor... Kanske inte lika bra att skjutsa heller, om man inte är "flugviktare". ;) )

Du märker ju själv när det känns rätt. Och bry dej inte om ifall en del fnyser åt hojen... Har hört en miljon gånger uttrycket tjejhoj osv... Även vissa som inte ansåg sportstern som en godkänd HD...
Idag har jag dock bytt hoj... Skaffat mig en ny "tjejhoj"... LM; Det blev den kallad av maken min, eftersom han "satt nästan lika illa på den, som på min gamla 1200 sportster"... :D Men kan ju bero på att han är 191 cm kort också. :D Fast han är ingen tungviktare...
Själv är jag 173 cm och inte av modell "flugvikt".... :D
Så har du lite hum om mitt omdöme av Harley modeller.

Lasse.S
2013-04-04, 12:58
Är det någon som vad exakt det är som gör att det inte går åka långt på en sportster, den är 10,5 cm kortare en softail o hela 20cm kortare än dyna, höjden till marken? många sitter som fällknivar på sina hojar och en del ligger på rygg....jag tror att många bara fått för sig saker och har egentligen ingen aning för dom kör knappt med sina hojar ens, blir bara trött på folks förutfattade meningar och gissningar, fixa en bra körställning oavsett hojmodell och ut o kör.....

Fonve
2013-04-04, 13:07
Först och främst välkommen hit!!

Sporsters är coola!! Känner du i magen att det är en sådan du vill ha så slå till!!

Ett alternativ kan ju vara att åka och provsitta/provköra en hos en handlare/polare för att få lite känsla för cykeln.

racechopper
2013-04-04, 13:11
Lasse/ ja gissar på att det är lilla sportstertanken som inte rymmer så mycket soppa som dom stora 5-6 Gallon Harleysarna.
Då kan du inte åka långa streckor utan soppa pause hihi :p

Lasse.S
2013-04-04, 13:33
Lasse/ ja gissar på att det är lilla sportstertanken som inte rymmer så mycket soppa som dom stora 5-6 Gallon Harleysarna.
Då kan du inte åka långa streckor utan soppa pause hihi :p

Ja det är ju sant om man räknar hur långt man kan köra utan att sätta i fötterna ja då förlorar sportster, själv bytte jag tank till 4,5 gallon för att komma lite längre ;)
Hur har det gått för dig Marko, har du fått på cv51an ?

racechopper
2013-04-04, 13:51
Ja det är ju sant om man räknar hur långt man kan köra utan att sätta i fötterna ja då förlorar sportster, själv bytte jag tank till 4,5 gallon för att komma lite längre ;)
Hur har det gått för dig Marko, har du fått på cv51an ?
Nej har inte fixat på cv51an. Har varit lite annat skit imellan bla flyttat närmare jobbe mm.

Joo minns när jag hadde min minsta choppertank ochså man fick ju stanna oftare för att soppa. Fast det var ju ingen sporre hoj iofs..

Heian
2013-04-04, 14:17
Jag tittade på en sportster först. Jag tycker dom kan bli riktigt snygga och priset är inte dåligt heller. Dock så är jag 187cm och väger runt 90kg, så jag provsatt den och insåg att jag kände mig lite för stor på den (speciellt med tanke på att jag ville ha plats för en passagerare), det betyder dock inte att alla känner som mig.
Jag köpte en Dyna istället och är skitnöjd, men om du gillar körställningen så tycker jag du ska köpa den!

Sanniz
2013-04-04, 15:56
Är det någon som vad exakt det är som gör att det inte går åka långt på en sportster, den är 10,5 cm kortare en softail o hela 20cm kortare än dyna, höjden till marken? många sitter som fällknivar på sina hojar och en del ligger på rygg....jag tror att många bara fått för sig saker och har egentligen ingen aning för dom kör knappt med sina hojar ens, blir bara trött på folks förutfattade meningar och gissningar, fixa en bra körställning oavsett hojmodell och ut o kör.....

Jag hade inga problem med min sittställning... Men å andra sidan har man suttit i diverse hästsadlar... Vill man dock ha mer utpräglat rygg/svankstöd, så kanske man får kika på annan modell eller kolla om det finns annan typ av sadel att köpa.
Sedan kunde jag ev tycka att tanken vart liten med, även om jag hade den större. :D

Lasse.S
2013-04-04, 16:08
En gissning är att triken drog lite mer soppa dels att den är tyngre o har förgasare, jag körde 27 mil sist jag tankade 14.8 liter o tanken rymmer 17 så det tycker jag är okej, roddarna var ju kända för tidigare att dra mycket soppa dock är jag osäker hur dom är numera men jag tror inte du kommer mycket längre med den.

Jag hade inga problem med min sittställning... Men å andra sidan har man suttit i diverse hästsadlar... Vill man dock ha mer utpräglat rygg/svankstöd, så kanske man får kika på annan modell eller kolla om det finns annan typ av sadel att köpa.
Sedan kunde jag ev tycka att tanken vart liten med, även om jag hade den större. :D

Sanniz
2013-04-04, 16:16
En gissning är att triken drog lite mer soppa dels att den är tyngre o har förgasare, jag körde 27 mil sist jag tankade 14.8 liter o tanken rymmer 17 så det tycker jag är okej, roddarna var ju kända för tidigare att dra mycket soppa dock är jag osäker hur dom är numera men jag tror inte du kommer mycket längre med den.

Den drog mellan 0,55-0,56 milen, räknade jag ut... Dvs landsvägskörning...

Lasse.S
2013-04-04, 16:21
Samma då, men jag skulle säker få ner förbrukningen en bra bit om jag körde lite lugnare ;)

Den drog mellan 0,55-0,56 milen, räknade jag ut... Dvs landsvägskörning...

Sanniz
2013-04-04, 16:24
Samma då, men jag skulle säker få ner förbrukningen en bra bit om jag körde lite lugnare ;)

Jo, man märkte ju skillnad om man bara åkt med "bus gänget"... :D

jossi
2013-04-04, 18:58
Zappa välkommen till forumet , det är ju en smaksak om du gillar Sportster så tycker jag du skall köpa en eller det kanske är dom pengarna du vill lägga , men som som flera har skrivit provkör gärna flera modeller det är sittställning och känslan det brukar ge sig

min Night rod drog 0,7-0,75 vid snabb touring

ps. nu skall vi prova åka buss på med farthållaren i med en CD en cigarr och en kopp kaffe

hegtor
2013-04-04, 19:30
Välkommen hit..

Jeg har kjöpt endel motorsykler siden jeg var 16 år og har gjort endel vurderinger för jeg kjöpte som pris,delekostnader,annenhåndsverdi,kjörestilling mm.
men ALDRI har jeg kjöpt en sykkel ut i fra hva andre tycker och tänker.
Kjöp den du själv gillar og om noen har tåpelige kommentarer så vis dem denne ; fu:

crank
2013-04-04, 23:25
ja tycker d är mkt snack över allt vad man har för mc bil etc, så länge man har kul å trivs med hojen så kan man skita i vad andra tycker.

Lars Nilsson
2013-04-05, 00:24
En sportster är en rak enkel liten hoj.
Ingen glidare direkt och ingen touringhoj heller.
Ska du ha väskor o tant osv med dig blir den för liten.
Lasse S snackar om låg vikt och relativt hög effekt, men då kan man ju köpa en ducce eller nåt, om man vill ligga o rejsa och ha väghållning.
Vill du känna riktigt vrid och en rejäl motor som tuffar mellan benen så ska det va en Big Twin.
Många bygger bobbers osv av sportsters och det är de utmärkta till.
Lite caferejser med ibland.
Vad ska du ha hojen till och ska du köra ensam eller med passagerare?

BambiGBG
2013-04-05, 07:35
Är det någon som vad exakt det är som gör att det inte går åka långt på en sportster, den är 10,5 cm kortare en softail o hela 20cm kortare än dyna, höjden till marken? många sitter som fällknivar på sina hojar och en del ligger på rygg....jag tror att många bara fått för sig saker och har egentligen ingen aning för dom kör knappt med sina hojar ens, blir bara trött på folks förutfattade meningar och gissningar, fixa en bra körställning oavsett hojmodell och ut o kör.....

Fattar ej heller varför man ej kan köra långt med en sporre. Jag körde min i 4 år och vi körde många mil på en dag utan problem.
Jag hade två packväskor (Ps Sitter kvar på hojen på ProBike) Jag hade ett tält och två sovsäckar packade på hojen.
Kan lova den var underbar att köra ändå. Och vilket vrid det var i gas handtaget. (kan bero på att den var uppborrad o trimmad )
Men som sagt åk och provkör lite hojar och känn efter.
Och låt INGEN annan bestämma vilken hoj du ska ha......
Lycka till !!!!

Lasse.S
2013-04-05, 08:00
En sportster är en rak enkel liten hoj.
Ingen glidare direkt och ingen touringhoj heller.
Ska du ha väskor o tant osv med dig blir den för liten.
Lasse S snackar om låg vikt och relativt hög effekt, men då kan man ju köpa en ducce eller nåt, om man vill ligga o rejsa och ha väghållning.
Vill du känna riktigt vrid och en rejäl motor som tuffar mellan benen så ska det va en Big Twin.
Många bygger bobbers osv av sportsters och det är de utmärkta till.
Lite caferejser med ibland.

Vad ska du ha hojen till och ska du köra ensam eller med passagerare?
Förutom luft o buller är den lättad regält med alufälgarna osv men för övrigt otrimmad och Båging bänkade den till 82rwhk och det räcker gott kan jag säga, inte många som kan använda dom fullt ut på vägarna, nu på söndag skall jag ut o köra med två polare med r6or och då går det undan kan jag lova men jag har ändå inga bekymmer att hänga på :) och som touringhoj är den utmärkt, 8 Juni drar jag i väg med två andra polare på en semestertripp på ca 350 mil, första stoppet blir nonstop till Berlin strax över 70 mil och det har jag gjort förut, det längsta jag kört är från Zell am see nonstopp 160 mil på en dag med vittne så det är inget gidder....rätt ofta sprätter jag även en del grusväg så snacka inte med mig om hur vida en sportster är bra. som allround är den helt klart den bästa hojen tycker jag, , mest för pengarna :)
Jag använder den dessutom varje dag som brukshoj till o från jobbet, så den får vara med om en del ;)
Vad har du för egen erfarenhet och hur många mil har du kört på en Sportster Lars som längst ?

Noyen
2013-04-05, 08:50
ja tycker d är mkt snack över allt vad man har för mc bil etc, så länge man har kul å trivs med hojen så kan man skita i vad andra tycker.

Ja det kan väl vara bra med andras synpunkter men köp det du känner för och har ekonomi till.Huvudsaken är ju att just DU känner dej nöjd,
vi har haft ett par sporrar här och skulle personligen satsa på modellen med gummiupphängd motor.Skulle inte ha nåt emot en sporre själv,
gillar Lasses och Robbulls stuk.

En del kallar Sportster tjejhoj,svarta v-rods för bandidos moppar,softails som blysänken osv.Och en del som babblar har ju inte ens egen hoj heller.

Lasse.S
2013-04-05, 08:56
GP;
Ja det kan väl vara bra med andras synpunkter men köp det du känner för och har ekonomi till.Huvudsaken är ju att just DU känner dej nöjd,
vi har haft ett par sporrar här och skulle personligen satsa på modellen med gummiupphängd motor.Skulle inte ha nåt emot en sporre själv,
gillar Lasses och Robbulls stuk.

En del kallar Sportster tjejhoj,svarta v-rods för bandidos moppar,softails som blysänken osv.Och en del som babblar har ju inte ens egen hoj heller.

Ampe
2013-04-05, 10:48
Vad man har för knarr är väl en smaksak å vad man har för bruk för den.Tex åka Paris Dakar är en chopper inget å rekomendera även om man gillar den, now u follow ah.

Sanniz
2013-04-05, 11:10
Fattar ej heller varför man ej kan köra långt med en sporre. Jag körde min i 4 år och vi körde många mil på en dag utan problem.
Jag hade två packväskor (Ps Sitter kvar på hojen på ProBike) Jag hade ett tält och två sovsäckar packade på hojen.
Kan lova den var underbar att köra ändå. Och vilket vrid det var i gas handtaget. (kan bero på att den var uppborrad o trimmad )
Men som sagt åk och provkör lite hojar och känn efter.
Och låt INGEN annan bestämma vilken hoj du ska ha......
Lycka till !!!!

Du är ju inte så himla lång plus van ryttarinna med... ;) Ryttare är ju vana, att vissa sadlar inte är så bekväma...

- - - Uppdaterad - - -




Vad ska du ha hojen till och ska du köra ensam eller med passagerare?

Och där lägger du fram det viktigaste... Det är ju bara trådstartaren, som vet vad han vill göra med sin hoj och ha den till. :)
Skall bli kul att få veta vad han väljer till slut. :D

- - - Uppdaterad - - -




En del kallar Sportster tjejhoj,svarta v-rods för bandidos moppar,softails som blysänken osv.Och en del som babblar har ju inte ens egen hoj heller.

Haha... LM;
Jag kan tydligen välja hoj jag... som tjej... och icke supporter till de röd-gula färgerna. :)
Från sportster till muscle... :D

Sanniz
2013-04-05, 11:19
Tycker som sagt var inte att det är fel på sportster, OM man gillar det... Dock får man kanske kika på vad man skall ha den till... Och hur "stor man är som förare också"... För klen hoj kan också öka risken att man tröttnar snabbt, så det känns ju onödigt att köpa för litet (åtminstone om man är för bastant som förare... "moppen" skall ju orka rulla också!)...

Och det där med att parkera... Ställ den bara "i högen"! :D Finns de som är avis på sportstrar också... :D Eller vad du nu väljer zappa. :D

cheer

Lars Nilsson
2013-04-05, 11:24
Du missförstod mig nog Lasse, en sportster (förutsätter att den är helt original) med tant o packning skulle vara bättre touringhoj än en Electra tex?
Jag frågade ts vad han skulle ha hojen till.
Och som sporthoj är den inte direkt första valet om man säger.
En schysst allroundhoj för körning hemmavid, helt klart, eller för lite solotouring absolut.
Jag har kört ett par tre sportsters och förutom känslan av att den var jätteliten så styr den ok så länge man inte pressar den för hårt.
Tanken på de jag kört har varit på ca 10 liter och för en touringhoj är det lite för litet i min smak.
MEN det finns, som nån skrev innan Big Twins för samma pengar och är det ts dröm eg så varför inte?
Du har väl snart lagt ner lika mycket på delar till din hoj Lasse så vi ska nog inte jämföra den med en original..
Har även kört på bana lite dock aldrig på en HD.
Och med bana menar jag inte fullgas 400 meter rakt fram.
Trevlig Helg
Lars

gronvit
2013-04-05, 13:05
Det enda råd som man kan ta av andra är väl att lyssna på sig själv.
Vad är det man vill ha?

Ska man ha en enkel hoj att busköra med, pendla med, köra långt själv på, bygga om, trimma... då är ju sporren grym. Man får själen, vinkeln på cylindrarna och ljudet som bara en HD kan erbjuda till ett väldigt bra pris. Sen finns det hur mycket tillbehör, kit och möjligheter som helst med en sporre.

Vill man åt den där feta känslan, där man sitter tungt och mer cruisar fram, om man åker mycket och långt med passagerare, då är nog en större hoj ett bättre alternativ om vi snackar HD. Man kan helt och hållet skita i kommentarer som gubbhoj, tjejhoj, sporthoj osv. Det enda som betyder något är vad man är ute efter.

Därmed inte sagt att det inte går att köra aktivt med en softail, eller cruisa med en sporre. Men den ena är bättre på det ena än den andra.

Jag körde sporre i 4 år, tassentrimmad, progressiva dämpare fram och bak, smalt styre med nedåtsluttande handtag. Älskade den hojen, helt jävla underbar. Svårt att hålla sig under 120, det var liksom tråkigt att cruisa på den. Men jag körde den med packning på långresor också. Men det bästa var att dra iväg själv, och bränna av 10-25 mil i aktivt tempo. Ligga mellan 100-170 och bara njuta.

Igår var jag ute för andra gången med min softail custom. En heeelt annan hoj, 103" kit, inte fler hästar (men mer vrid), 23" framhjul, aphäng osv.
Man sitter som en kung, inget snack. Den går inte att köra lika aktivt, men den erbjuder något annat. En mäktig känsla helt klart.

Men de går inte att jämföra med varandra, jämför hellre sporren med Moto Guzzi V7 eller Triumph Bonneville och Softail/Dyna med japanska större customs.
Och då blir ju svaret att även om HD är sämre på papperet när man jämför priser, så vinner de i längden. Både sporre och BT.

Alexander Moberg
2013-04-05, 13:14
Att påstå att det skulle vara en långsam tjejhoj är = med okunskap om du frågar mig.

cybercount
2013-04-05, 14:58
1200 custom med framflytt skulle jag ha valt som första H-D om det inte var för att jag redan hade fastnat för och köpt en Wide glide =)

- - - Uppdaterad - - -

Att vissa säger att det är en tjejhoj kan helt enkelt ha med storleken på cykeln att göra, jag tex är alldeles för stor för en 883 =)

Lasse.S
2013-04-05, 17:57
Att vissa säger att det är en tjejhoj kan helt enkelt ha med storleken på cykeln att göra, jag tex är alldeles för stor för en 883 =)
Den kommentaren tycker jag är intressant eftersom storleken på hojen är exakt samma och det ända som skiljer är borret i cylindrarna och effekten mot en 1200a, är det det då som menas med tjej hoj ? men då undrar jag om alla hojar under 883 cc är tjejhojar för då finns det rätt många som är det lol; ta en r6a alltså en Yamaha 600 cc som har 120 hk och gör 250 km tim är det också tjej hoj eller gäller det bara H-D ? lite undrande är jag frv;

och innan 84 när evo motorn kom var dom flesta H-D 1200a men man kanske var lite kvinnligare på den tiden LM;

NickeR
2013-04-05, 18:37
Tja...mycket snack här,men jag måste också passa på...... Välkommen hit!! och vad Sportstern beträffar så köp och ha kul men ta en 1200.

chrille64
2013-04-05, 20:15
Köp den hoj du känner för, fattar inte snacket om olika modeller. Själv åker jag en road king och trivs utmärkt men det är ändå du som ska köra den. Håller med Sanniz provkör olika modeller. Lycka till

53/74
2013-04-05, 20:36
Ja frågar man andra om råd så skall man ha klart för sig att de råd man får bara skall bekräfta vad de själva kör. det finns bara 2 riktiga råd:
1. köp efter din plånbok, köper du för du för mer än vad du borde så påverkar det hela din livssituation; blodpudding kanske är gott, men inte varje dag!
2. köp en harley! det finns en massa trevliga motorcyklar där ute men till syvende och sist är det en harley man vill sitta i sadeln på. fråga alla här på forumet, det stora flertalet har kört andra märken men till sist insett att harley "is da shit". sedan har det ingen större betydelse om man väljer en tjejhoj (sportster) kärringhoj (dyna) gubbhoj (touring) eller blysänke (softail). var och en blir salig på sin tro och du kommer att bli salig av att sätta dig i sadeln på DIN harley, vilken det nu blir! go for it!

Lasse.S
2013-04-05, 21:23
Som jag fattar trådskaparen så är frågan, är Sportster OK, inte hur vida andra modeller skulle vara bättre vic;

53/74
2013-04-05, 22:45
Som jag fattar trådskaparen så är frågan, är Sportster OK, inte hur vida andra modeller skulle vara bättre vic;

absolut Lasse, och svaret är väl tveklöst: Sportster är OK!

Maija
2013-04-05, 22:57
Måste säga - jag älskar min Sportster! Snabb, fräck och en utmaning å köra! Dock inget å skryta med på långköror men som "jag-har-familj-och-slipper-bara-ut-på-kortare-turer-åt-gången-hoj" =perfekt :D Lycka till men ditt val - vad än det blir... Man må börja nån stans ;)

DeaDSexY
2013-04-06, 21:15
Alltså, en del folk trivs Juh tillåmed med Honda (fråga mej inte hur)... Så varför skulle inte du kunna trivas med en sportster?! ;)

Jompa
2013-04-07, 09:17
Eftersom allt är sagt så vill jag ändå slå ett slag för gummiupphängda modeller. Hade själv en 01- 883 som snart konverterades ->1200 osv. Skakningarna blev snart tröttsamma och efter att kört polarens 04:a kan jag inte annat än råda dig att satsa på lite gummi runt motorn för ett trevligare hd ägarskap. Och jag känner ingen som nöjt sig med 883 i längden!

Sportster är kul!

Lasse.S
2013-04-07, 09:42
Det är sant....skillnaden är enorm med gummiupphängd motor dels att ramen är stabilare (bättre väghållning) och dom nyare insprutningsmotererna är klart trevligare än förgasar modellerna, skulle min gamla 04a gått som min 12a gör skulle jag aldrig gjort 1440 av den om det inte vore för att jag körde dragracing med den.
Fick låna en äldre sportster(02a) några dagar tidigt förra året innan jag köpte den jag har nu och jag kör 8or runt den nu, det ända gemensamma dom har är namnet men priset på dom är så bra att jag skulle ändå rekommendera en om man inte har ekonomi men risken är då att man "hoppar över" en bättre sportster o går på en klumpigare big twin när man byter upp sig och missar en smidig kanon hoj som är väldigt allround.
Detta är givetvis ur körtekniska egenskaper, börjar vi prata utseende kan du glömma allt detta ;)

( skriver av lång erfarenhet och ej genom hörsägnen eller kortare provturer)

Eftersom allt är sagt så vill jag ändå slå ett slag för gummiupphängda modeller. Hade själv en 01- 883 som snart konverterades ->1200 osv. Skakningarna blev snart tröttsamma och efter att kört polarens 04:a kan jag inte annat än råda dig att satsa på lite gummi runt motorn för ett trevligare hd ägarskap. Och jag känner ingen som nöjt sig med 883 i längden!

Sportster är kul!

gronvit
2013-04-08, 10:04
Är ruggigt trött på snacket om Sportster=tjejhoj.
Ärligt talat, varför hålla på att gissa och dividera? DET ÄR JU BARA ATT SE EFTER!!!

Om man kollar ca 5-20 cm framför bakhjulet (beror på märke och modell), undertill mellan rambenen, så ser man ju.
Om det är som ett litet hål med lite hår, grus och smuts runt, då är det en tjejhoj. Och hänger det ut en liten slang som det luktar gammal olja om så är det en killhoj.
Enkelt.

Lasse snackade om R6 tidigare, jag kollade efter och det är en tjejhoj. Lite androgyn men tveklöst en tjejhoj. Det är lite grann som en kvinnlig gym/pass-instruktör, liten och smidig men ändå stark. Just den här hade precis varit på service, så det var väldigt lätt att se, inget grus, smuts eller gamla rester, bara ett litet hål.

Hagis
2013-04-08, 10:41
Ja döm själv! Detta är min 883a med smeden som svettsat den i sadeln!

11178

gronvit
2013-04-08, 12:40
Ja döm själv! Detta är min 883a med smeden som svettsat den i sadeln!

11178
thb;
Är den klar?

Hagis
2013-04-08, 13:43
Nästan! Ska på en "nivå mätare" som soppa mätare, lite svettsjobb kvar runt tanken, sen en nr plåtshållare utformat som malteser korset ;) elen ska dras och lacken ska dit

xbones
2013-04-08, 15:51
Nästan! Ska på en "nivå mätare" som soppa mätare, lite svettsjobb kvar runt tanken, sen en nr plåtshållare utformat som malteser korset ;) elen ska dras och lacken ska dit Då ær den ju færdig till HF træffen:)

PAINTERN
2013-04-08, 16:35
Ja döm själv! Detta är min 883a med smeden som svettsat den i sadeln!

11178
Ser ju riktigt trevlig ut......

Hagis
2013-04-08, 17:07
Xbones, hoppar det i år!
Painter, tackar

xbones
2013-04-08, 18:27
Xbones, hoppar det i år!
Painter, tackar Tråkigt att höra Hagis:(

robbbull
2013-04-08, 19:15
Ja döm själv! Detta är min 883a med smeden som svettsat den i sadeln!

11178
yp;

53/74
2013-04-08, 22:19
Ja döm själv! Detta är min 883a med smeden som svettsat den i sadeln!

11178

Nice!

Hagis
2013-04-09, 02:07
Xbone, jag hinner helt enkelt inte! Jag håller på att starta upp en tatuerings & piercing studio vilket kräver en hel del planering, hojen måste bli klar, föreningen kräver sin tid då vi växer och även har etablerat en grymt bra relation till dom styrande kommunala enheterna inom föreningslivet och dom är grymt hungriga på att bistå oss all hjälp vi kan tänkas behöva! Allt från föreningsbidrag till att presentera oss på föreningsdagen som dom arrangerar :)

Ja tiden räcker helt enkelt inte till just nu!

Ja hojen blir brutal! Har allt att tacka Jocke "Dunder" & "Jesus" från John Doe MC som svetsat ihop henne och förgyllt henne med sjukt snygga hand gjorda detaljer! Kolla bara på olje tanken :D

11191

Sissyn, fotpinnar formade som knog gärn mm... Hand gjorda detaljer :) även stort tack till Snake Bike för bra priser på delar så som 3 i 1 blinkers bak, svart styre med inbyggda godkända blinkers, svarta "1 raisers mm

11192

Skön bild :) 200 sula bak och dyna gaffel fram :p

11190

xbones
2013-04-09, 14:40
Ja,du ser ut att vara fullmøsad med aktiviteterD; men det går flera tåg o vi syns sækert i nån svæng! Hojen ser sjysst utthb;Hørs!

Zappa
2013-04-11, 11:34
Tack!
Jag blev som tidigare sagt överväldigad av det intresse, den vänlighet och hjälpsamhet jag mötte när jag ställde frågan om Sportster var OK.
Till alla er som engagerade sig:
JAG HAR KÖPT HOJ

Och jag gjorde mitt val bland annat på grund av era råd.
Det blev en 1200 Nightster.

Väldigt snygg. Cool.... perfekt.
När jag såg och provsatt hojen var jag förlorad, det gick inte att motstå.

Sanniz
2013-04-11, 11:46
Grattis till hojköpet... Nu får vi hoppas på en bra säsong också. :D

Zappa
2013-04-11, 11:48
Grattis till hojköpet... Nu får vi hoppas på en bra säsong också. :D
Tack!

Lasse.S
2013-04-11, 11:53
Grattis till en bra hoj, mitt tips är att gör inte för mycket med den direkt utan känn in hojen först, luft o lagom buller är förstås undantaget som måste göras om det inte redan är gjort. ;)
Never ride faster than your angel can fly !

rakarör
2013-04-11, 12:43
Grattis till köpet! Nu är det inte många veckor kvar tills det är åkbart.:D

Henrik Forslund
2013-04-11, 12:47
Tack!
Jag blev som tidigare sagt överväldigad av det intresse, den vänlighet och hjälpsamhet jag mötte när jag ställde frågan om Sportster var OK.
Till alla er som engagerade sig:
JAG HAR KÖPT HOJ

Och jag gjorde mitt val bland annat på grund av era råd.
Det blev en 1200 Nightster.

Väldigt snygg. Cool.... perfekt.
När jag såg och provsatt hojen var jag förlorad, det gick inte att motstå.

Bra val! Grattis

Gustav2K
2013-04-11, 21:44
Grattis!

PAINTERN
2013-04-11, 22:06
Fan gött moss asså. Sportstern är OK.yp;

velvet_pelle
2013-04-12, 08:18
Grymt kul, underbar känsla! Grattis! thb;

robbbull
2013-04-12, 09:02
Luft o bulleryp;

Noyen
2013-04-12, 12:42
Ja man får gratulera till hojköpet.Nu får vi hoppas på en bra åksommar :)

Zappa
2013-07-15, 12:38
En sista kommentar från mig i den här tråden:
Första månaden med mc-kort körde jag 300 mil med min 1200 Nightster. Och jag älskade varje mil...
Visst är den en ganska liten hoj, men den är smidig och eftersom den har luft och buller låter den lika bra som den ser ut.
Jag är nöjd! Väldigt nöjd!

cybercount
2013-07-15, 13:39
Kul kul, grattis! 1200 är kul att köra. Upp med lite bilder =)

Zappa
2013-07-16, 12:27
1237612377

cybercount
2013-07-16, 12:28
ser bra ut =)

Zappa
2013-07-16, 12:35
Tack!

Boba Fett
2013-07-16, 13:56
Är det någon som vad exakt det är som gör att det inte går åka långt på en sportster, den är 10,5 cm kortare en softail o hela 20cm kortare än dyna, höjden till marken? många sitter som fällknivar på sina hojar och en del ligger på rygg....jag tror att många bara fått för sig saker och har egentligen ingen aning för dom kör knappt med sina hojar ens, blir bara trött på folks förutfattade meningar och gissningar, fixa en bra körställning oavsett hojmodell och ut o kör.....
Bra sagt där ! Farsan min åkte från Göteborg till Gällivare med en monark moppe sommaren 1959 ! Det var den bästa turen han har gjort sa han. Grattis till hojen Zappa :)

Henrik Forslund
2013-07-16, 17:42
Whitewalls!!!!!

Zappa
2014-10-07, 10:06
Det var länge sen jag var här. Men kan meddela att jag numera kör en Streetbob.
Jag var nöjd med Nightstern, tyckte den var cool och rapp. Men nånstans fanns nog en önskan om en ännu större hoj och när jag fick väldigt bra betalt för den samtidigt som det var ett bra pris på Streetboben slog jag till och bytte.
Helst hade jag behållit Nightstern OCH köpt Streetboben, men det fanns inte riktigt ekonomi till det.

SB-87
2014-10-07, 11:08
Gå med i sb gruppen här och på fb :)

Banditen01
2014-10-09, 11:42
Är en rookie på forumet och faktiskt ännu utan motorcykel. Jag är en drygt 50 år man som efter många år med barn, kombibilar och annat vuxet äntligen tagit tag i grejorna... Jag är snart klar med mitt mc-kort och ska köpa en HD.
Men vilken?
Sportster har attraktiva priser och jag tittar på en 883:a. Den verkar OK. Snygg.
Men flera säger till mig att INTE välja en sån eftersom jag kommer att tröttna, att den är för klen. En och annan har också dragit till med att det är en hoj för kvinnor. Det kan vara skitsnack, men det kan också vara sant.
Att köpa en en fetare HD kostar väldigt mycket mer...
Vad säger ni? Blir man utskrattad och får parkera för sig själv om man kommer till en träff med en 883:a? ;)

Kan bara gratulera, åker inte Sporre själv men letar ständigt efter en äldre originalare i rätt skick & pris, på senare år har Sporre varit på tapeten igen, men för några år sedan var man kärring om man ens nämnde Sporre, oftast kommenterat av Heritage Softail åkare (f.ö. i mitt tycke en gubb-hoj, marknaden förstörd av för många 40 talister som skulle förverkliga en dröm, kryssade fullt i tillbehörslistan o sen var de bikers trodde dom ... )