Visa fullständig version : Runddragna torx till derbylocket
Precis som rubriken säger så har jag belönats med runddragna torxskallar. Skulle lossa derbylocket och inser då att bara två av de fyra skruvarna gick att få ur, någon tidigare servicemästare ville tydligen göra livet svårt för mig.
Köpte något skruvutdragarskit som skulle gänga in sig i skallen och sedan få loss den. Men det funkade inte, har börjat borra för att kunna få in en grispitt men det var tungjobbat och skruvarna sitter väl som berget ändå.
Någon som har nått tips? Transen är tömd på olja så jag kan ju inte köra iväg den för hjälp. Kan ju fylla på olja genom inspektionsluckan men blir ju inte helt hundra på att det blir rätt mängd när jag inte ser.
Kan jag lossa hela kåpan för att skicka iväg den utan att behöva släppa på något bakom derbylocket? Vet inte hur det ser ut där bakom eller hur det är uppbyggt så jag törs inte chansa.
stroker49
2013-04-03, 17:57
Bättre än grispitt är faktiskt Torx. Borra ett hål ner i skruven och ta en Torxbit och knacka ner så att bommarna skär in i materialet. Greppa runt bitsens sexkant och skruva ut.
Om det inte går så kan man knacka ner ett cylinddriskt don i skruvskallen tills donet kommer ner dit den mindre diametern börjar, så kan man vicka av hela skallen. När du fått bort kåpan så kan du tex svetsa på muttrar på stumparna och förhoppningsvis demontera skruven. Värm också lite försiktigt med gasol eller värmepistol (akta om du har lack eller krom). Det kan ju vara något snille som monterat med röd permanent aerob låsvätska.
Hade problem med dåliga torx på en sporres derbylock för några år sen.Provade diamantpastan som Scantech
säljer och den greppar nåt jävulskt så det funkade bra.Kanske svårare med helt kassa skruvskallar med pastan dock.
Bättre än grispitt är faktiskt Torx. Borra ett hål ner i skruven och ta en Torxbit och knacka ner så att bommarna skär in i materialet. Greppa runt bitsens sexkant och skruva ut.
Om det inte går så kan man knacka ner ett cylinddriskt don i skruvskallen tills donet kommer ner dit den mindre diametern börjar, så kan man vicka av hela skallen. När du fått bort kåpan så kan du tex svetsa på muttrar på stumparna och förhoppningsvis demontera skruven. Värm också lite försiktigt med gasol eller värmepistol (akta om du har lack eller krom). Det kan ju vara något snille som monterat med röd permanent aerob låsvätska.
Provade att slå in storleken större på torx innan jag började borra och förstöra, men när jag väl tyckte att den hade fått bra grepp och skulle dra runt så släppte det. Skruvarna sitter nog bra hårt. men har ju borrat upp lite nu, så jag kan ju prova igen att knacka in en torx och hoppas på bättre resultat.
Får jag bort skallarna så kan ju kanske en ditsvetsad mutter vara lämplig, men det är ju lite tajt och skruven är ju inte mer än ca 6mm + att jag har ju inte tillgång till svets här hemma. Har inte ens 3-fas i garaget (hobbymekar´n..)
Värma känns lite motvilligt då det är kromat, med min tur släpper väl allt.
- - - Uppdaterad - - -
Hade problem med dåliga torx på en sporres derbylock för några år sen.Provade diamantpastan som Scantech
säljer och den greppar nåt jävulskt så det funkade bra.Kanske svårare med helt kassa skruvskallar med pastan dock.
Det lät ju som en vettig uppfinning, men som du skriver så är det ju lite sent nu tyvärr.
Nu fick jag till slut loss skiten med lite tips från mullemeck. Bara i med nya skruv och en skvätt olja så kan jag ut och glida i vårsolen!
druttkasken
2013-04-05, 22:54
Vad sa mullemeck?
Machine head
2013-04-06, 09:02
Han viskade en magisk trollformel ;-) på många skruvar är bästa trixet att ta ett spetsigt dorn och ge en ordentlig kyss i vinkel i utkanten på skruvskallen i motsolsriktning
På nyare hojar har dom væl anvænt nån sorts Locktight vid monteringen på vissa bultar. Det hjælper visst med o værma upp med væsmepistol o æven hårtork.