handdator

Visa fullständig version : Riskettan i Göteborg-Ale-Borås området...

Sanniz
2013-04-01, 10:24
Kikar runt förebyggande nu, för att hitta lämpligt ställe att avklara riskettan på. Vet att den har 5 år i giltighet med, efter att man avklarat kursen. Dock hittar jag knappt några ställen, som har riskettan för just MC (för bil vimlar det av trafikskolor, som håller i detta). Tyvärr har trafikskolan här hemma, i Nödinge, slutat med mc delen helt. :(
Vettigast placerat hittills verkar dock Stora Holm, men de verkar bara köra onsdagspass hittills. Vilket passar dåligt eftersom jag antingen jobbar eller sover vid de tidpunkterna (p.g.a. mina arbetstider). Har egentligen inte råd att ta ledigt enbart för att gå på riskettan i nuläget, när jag redan måste ta obetald ledighet för sjukhusbesök. :(
Jag kan även tänka mig förslag i Kungälv...

Så nu undrar jag, om någon har bra tips, där de har tider som är anpassade till icke skolkande arbetare också.

Dragos
2013-04-01, 11:15
Här i Glada hudik kör dom riskettan, men det kanske är lite för långt ;)

Sanniz
2013-04-01, 11:25
Här i Glada hudik kör dom riskettan, men det kanske är lite för långt ;)

Haha... Jo, det är ju det. :)
Verkar gå dåligt för körskolorna, så det är väl därför antalet minskat drastiskt.

Whiplash
2013-04-01, 12:00
Kolla med Kramers Sanniz. Förr körde dom sin rätt tidigt på dagen så det borde passa in så du kan göra den innan när du jobbar kväll.

Sanniz
2013-04-01, 16:44
Whiplash... Föredrar i så fall fredagar den veckan jag är ledig... Lite jobbigt att orka med sådant innan jobbet, eftersom det står minst 3-4 timmar...

Boba Fett
2013-04-01, 20:33
Risketta har du på Linnegatans trafikskola den 3/4 Sanniz. Kan rekommendera den trafikskolan schyssta mc grabbar thb;

Sanniz
2013-04-01, 22:16
Risketta har du på Linnegatans trafikskola den 3/4 Sanniz. Kan rekommendera den trafikskolan schyssta mc grabbar thb;

Tackar... iofs kanske lite för inpå... och jag vill ju få det att stämma med jobb och så... men i värsta fall får man väl offra en semesterdag, bara de inte stänger helt då. :D

BambiGBG
2013-04-02, 07:40
http://www.borastrafikskola.se/

Välkommen Borås Trafikskola
Vi hälper dig hela vägen till ditt körkort, oavsett om det gäller bil, motorcykel eller bil med tungt släp. Vi använder oss av moderna bilar och modern teknik för att ge dig bästa tänkbara utbildning. Vi utbildar även i eco-driving och lägger också mycket energi på att kunna hjälpa dig med läs och skrivsvårigheter.

Sanniz
2013-04-05, 12:08
Nu har jag kollat Transportstyrelsen vad som egentligen gäller, när det kommer till körkortstillstånd, risketta, risktvåa, teoriprov och uppkörning. Så jag behöver ej stressa med riskettan heller, utan kan boka in den under semestern (om de kör sådana då).
För risketta och risktvåa gäller i fem år och behöver inte följa med nuvarande giltiga körkortstillstånd heller (dock får man tänka på att skaffa ett nytt i tid, p.g.a. handledningstiderna, om det behövs). teoriprovet är giltigt i ett år. Sedan är det ju bara en uppkörning kvar typ...
Så skulle jag inte hinna klart före maj 2014, så räcker det med att skaffa ett nytt körkortstillstånd. Kan vara skönt att veta, för alla som håller på med a-kortet också.
OBS! Andra regler om du blir av med ett körkort. Just därför, som jag vände mig till Transportstyrelsen, så att alla delar till a-kortet inte bara hörde till ett enda körkortstillstånd.

xbones
2013-04-05, 15:03
Kolla Gamlestadens Bilskola. Dom hade mc førr iaf.

Sanniz
2013-04-05, 16:38
Kolla Gamlestadens Bilskola. Dom hade mc førr iaf.

Tackar för tipsen... Men blir det riskettan under semester tid, så blir det nog ute på Stora Holm. :) Ligger ju bra till och är vädret ok, så kan man ju köra dit och sedan bli "hämtad efteråt"... :)
Dock letar jag framöver efter ren körskola för mc, eftersom jag vill gå några lektioner med, för att underlätta ev uppkörning. Men så långt har jag inte planerat ännu. Först skall jag lära mig hantera min hoj hjälpligt, så jag slipper dra allt från grunden. Blir billigare så. ;)

Fast kan tänka mig, att fixa fler handledare till sommaren-hösten, om det skulle behövas. :)

Någon som vet vad som hänt med Kul på hjul? Tror den körskolan hette så, när man vart på väg till Lunden i Göteborg... Är den nedlagd? Vet att de hade goda vitsord från folk förr i alla fall.

Axman
2013-04-05, 17:40
kul på hjul blev uppköpta av Wright så den borde ju finnas kvar och fortfarande vara bra för mc. Men det är tre år sedan jag tog bilkörkortet där (precis när de köptes) så nu vet jag inte hur de är nu. Tog MC-kortet där innan dess.

Då hade de ju dominans på antalet elever som blev godkända på uppkörning mc i vart fall. :)

Sanniz
2013-04-05, 18:11
kul på hjul blev uppköpta av Wright så den borde ju finnas kvar och fortfarande vara bra för mc. Men det är tre år sedan jag tog bilkörkortet där (precis när de köptes) så nu vet jag inte hur de är nu. Tog MC-kortet där innan dess.

Då hade de ju dominans på antalet elever som blev godkända på uppkörning mc i vart fall. :)

Tackar... skall kolla upp det då. :)

Fullsize
2013-04-05, 23:45
Z motor och trafik på Hildedalsgatan bakom Hornbach på Hisingen körde riskettan för alla (även för privatister).Bara kolla av när :-) Personligen tyckte jag att den praktiska risktvåan gav hundra gånger mer...Men det var väl för att man fick köra mc en hel dag på bana :p

Sanniz
2013-04-06, 11:49
Z motor och trafik på Hildedalsgatan bakom Hornbach på Hisingen körde riskettan för alla (även för privatister).Bara kolla av när :-) Personligen tyckte jag att den praktiska risktvåan gav hundra gånger mer...Men det var väl för att man fick köra mc en hel dag på bana :p

Haha... antagligen... men risktvåan får vänta ett tag till.. måste få upp körerfarenheten mera... jag har ju liksom vant mig vid tre hjul och nu är förutsättningarna annorlunda. Men skam den som ger sig! :D