handdator

Visa fullständig version : Regbesiktning vid trimning?



Raven
2013-03-28, 20:26
"måste" man regbesikta, om man tex konvertera en 2000 softail från 1450->1550 ?

Finns det några intyg från HD om maxeffekt, eller är det effektökning med 20% och vridökning med 10% som gäller(SFRO) som gräns.

/J

Lasse.S
2013-03-28, 20:36
Effekt ökningen märker du enbart när du varvar ur motorn helt, vrid ökningen på 10% kan du möjligen uppleva som att hojen "går bra" vid en kort provtur....med andra ord varför säga något, ingen kommer att märka skillnad.

Broder Dalton
2013-03-28, 20:38
Nej ,,, låtsas som ingenting och kör igenom,,, Risken att en besiktningsman skulle se/ märka en 1550 konvertering är noll

Raven
2013-03-28, 21:27
Hade diskussion på jobbet om alla 4takts snöskotrar som folk sätter turbo på.
Det finns till och med märken/återförsäljare som monterar på turbo på nya maskiner men dom har inte regbesiktat maskinerna.
På tex Yamaha så syns det på långt håll att det sitter en turbo monterad, Polisen har fått upp ögonen för detta. med mindre roliga följder.

Nä inte fan har jag tänkt regbesikta. Har redan besiktat ett par ggr med 1550.
Blev bara lite nyfiken på vad som gäller. Eller om nån har koll.

/J

xbones
2013-03-28, 23:29
Ja,undrar om besiktningsgubben reagerar på att det står S&S på cyllarna på en TC?

Adrenaline
2013-03-29, 00:00
Det mest intressanta vore väll om det händer nått och försäkringsbolaget börjar luska..

xbones
2013-03-29, 01:40
Det mest intressanta vore väll om det händer nått och försäkringsbolaget börjar luska.. Ja,det är ju den biten då....;)

Lasse.S
2013-03-29, 06:49
Det mest intressanta vore väll om det händer nått och försäkringsbolaget börjar luska..
När min gamla Sportster blev stulen som var kraftigt trimmad från 883 till 1440 med mer en dubbla effekten mot original höll jag tyst om det till försäkringsbolaget då jag själv har den typen av jobb vet jag att finns det en möjlighet att göra ett avslag i ett ärende gör man oftast det även om det inte är en regel.
Har man försäkrat en 883a och betalar premie för den och i själva verket har en 1440 med dubbla effekten är det försäkrings bedrägeri men ett trim på 100 cc och en måttlig effekthöjning som inte går bedöma mer än på en bromsbänk är som jag ser det inga som helst problem oavsett vad det står för fabrikat på cyllarna.
Och till största frågan, hur skulle en besiktnings man upptäcka detta utan att bänkköra eller demontera topparna för kontrollmätning, nä den chansen är obefintlig som jag ser det.