handdator

Visa fullständig version : Startproblem XL1200N -08

HD-Micke
2013-03-28, 18:31
Tjena, ber redan nu om ursäkt för att jag är så okunnig. Med det sagt så till frågan:

Skulle starta upp hojen efter vinterförvaring. Lysen, lampor och reglage tänder upp som vanligt så med andra ord har batteriet lite juice kvar i sig. När jag trycker på startknappen så klickar den om och om igen utan att starta upp. Låter som att den inte ens är i närheten av att starta. Tänkte först att man skulle ladda batteriet i alla fall men gav upp när jag inte hittade vart negativa fäste i hojen (sk ground stud enligt intsruktionsboken).

Hojen har endast gått 120 mil totalt och servades senast i juli -12. Funkade klockers i somras. Någon som har tips på vad man ska kolla efter? Har som sagt tummen mitt i handen så gärna utförliga svar (ev med bild) för en inkompetent idiot :b:

Mvh
Micke

PAINTERN
2013-03-28, 18:42
Ladda batteriet. Måste ha tillräckligt med power för att orka. Och man bör underhållsladda under vintern.

Latjo
2013-03-28, 18:51
Köp ett nytt bateri och en CETEC laddare. Har batteriet laddat ut och stått kallt?
Så kommer det aldrig bli som vanligt igen.
Jag sätter ofta min på laddning även på sommaren och mitt batteri funkar kanon.

HD-Micke
2013-03-28, 19:01
Ladda batteriet. Måste ha tillräckligt med power för att orka. Och man bör underhållsladda under vintern.

Köp ett nytt bateri och en CETEC laddare. Har batteriet laddat ut och stått kallt?
Så kommer det aldrig bli som vanligt igen.
Jag sätter ofta min på laddning även på sommaren och mitt batteri funkar kanon.

Har fixat en CETEC-laddare nu. Har varmgarage så haft som lägst +10 grader hela vintern. Vart hittar man fästet för minuspolen? Eller är det lättast att montera bort batteriet och ladda det externt så att säga?

Pulare
2013-03-28, 19:05
Har fixat en CETEC-laddare nu. Har varmgarage så haft som lägst +10 grader hela vintern. Vart hittar man fästet för minuspolen? Eller är det lättast att montera bort batteriet och ladda det externt så att säga?

Fästet för minus polen sitter i motorblocket så koppla bara på plus polen på batteriet med laddaren och sätt minus kablen i motorblocket. Det finns en så kallad stud med en mutter på där minus kablen från batteriet är anslutet

HD-Micke
2013-03-28, 19:10
Fästet för minus polen sitter i motorblocket så koppla bara på plus polen på batteriet med laddaren och sätt minus kablen i motorblocket. Det finns en så kallad stud med en mutter på där minus kablen från batteriet är anslutet

Är den mutter på stud som jag försökt hitta. Sitter den på motorblocket på höger sida av hojen och in centralt? Ser inte vart kabeln kommer ifrån då oljetanken sitter i vägen och skiten är inte utmärkt som minuspol någonstans. Plus var uppmärkt synligt som om inte den röda huvan var avslöjande nog... Doh!

PAINTERN
2013-03-28, 19:19
Skaffa en snabbkontakt och montera dit. Underlättar i framtiden. Sen får man ladda oftare än på andra hojar. Ska hojen stå still 2 veckor så koppla på laddaren. Larmet snor ju lite ström hela tiden. Men som sagt.....Har det inte blivit rätt laddat innan, så kan det vara kass

Sanniz
2013-03-29, 11:18
Kolla även att kablarna till polerna sitter fast ordentligt. På min sportstertrike, jag hade tidigare, hände det att de kunde vibrera loss och då fick de inte tillräckligt med kontakt just för att starta upp. Men jag kunde få lampor att lysa...
Skadar inte att kolla efter... Lätt felorsak att åtgärda om det skulle råka bero på det.

Håller med föregående, skaffa snabbkontakt och ha hojen på underhållsladdning om du inte kör tillräckligt ofta och/eller vinterförvarar hojen.

HD-Micke
2013-03-29, 12:24
Tack och bock för bra råd! Ska kolla så snart jag kommer hem igen. Glad påsk på er!

Pulare
2013-03-29, 12:48
Är den mutter på stud som jag försökt hitta. Sitter den på motorblocket på höger sida av hojen och in centralt? Ser inte vart kabeln kommer ifrån då oljetanken sitter i vägen och skiten är inte utmärkt som minuspol någonstans. Plus var uppmärkt synligt som om inte den röda huvan var avslöjande nog... Doh!

Ja det är den svårt att se för alla slangar som kommer från oljetanken. Och som Sanniz skriver kolla skruvarna på batteripolerna så dom är dragna ordentligt. Batteriet på dessa nya Sportster´s är jäkliga att ta ut och sätta in då jordkablen måste lossas i motorblocket och sedan sitta kvar på batteriet medan man lirkar ut det. När man sen ska ha in det så måste man hjälpa till och föra på minuskabeln samtidigt som man för in batteriet så minus kabeln ej ändrar sig och blir lös igen. Det finns inte en chans att komma åt skruven på polen då batteriet sitter på plats. Good Luck thb;

HD-Micke
2013-03-31, 17:08
Ja det är den svårt att se för alla slangar som kommer från oljetanken. Och som Sanniz skriver kolla skruvarna på batteripolerna så dom är dragna ordentligt. Batteriet på dessa nya Sportster´s är jäkliga att ta ut och sätta in då jordkablen måste lossas i motorblocket och sedan sitta kvar på batteriet medan man lirkar ut det. När man sen ska ha in det så måste man hjälpa till och föra på minuskabeln samtidigt som man för in batteriet så minus kabeln ej ändrar sig och blir lös igen. Det finns inte en chans att komma åt skruven på polen då batteriet sitter på plats. Good Luck thb;

Slutade med att jag ändå tog bort batteriet och det var lättare än jag trodde. Sen om jag gjort rätt är en annan fråga. Lossade bygeln som håller fast batteriet och drog ut batteriet tillräckligt för att komma åt båda polerna. Lossade minuskabeln och det var här alarmet från helvetet bröt ut. Lossade snabbt pluskabeln och tog bort batteriet. Lyckades inte få av alarmet förrän brist på juice skötte jobbet åt mig. Batteriet står nu på laddning och rekond med en CTEK-laddare.

Missade så klart att man skulle ha tändningen på när man kopplade loss batteriet för att undvika att alarmet skulle gå igång. Kommer detta att leda till några problem när jag sätter i batteriet igen? Kommer alarmet gå av igen och hur får jag av det i så fall? Läste på ett amerikansk HD-forum att man kan behöva stänga av det med kod... vart får man denna kod ifrån?

Mvh
Micke

PAINTERN
2013-03-31, 18:29
Vrid nyckeln till läge ign=tändningen på. Sen kopplar du batteriet.

HD-Micke
2013-03-31, 18:58
Vrid nyckeln till läge ign=tändningen på. Sen kopplar du batteriet.

Tack, ska göras när batteriet är färdigladdat!

stroker49
2013-03-31, 21:05
Om och när du köper ett nytt batteri så ladda det fullt innan det monteras. Vikitgt! Kan ta ett dygn!

robbbull
2013-04-01, 09:38
När jag skulle starta mina nu med fullladdade bat så starta 883n direkt men 1200n drog knappt runtfrv;Så jag fick tippset att köra motorn utan stift(men ha dom i tändhattarna oså att dom är jordade mot toppen)tydligen kan hydralerna skjunka o då blir det ett jävla komp sa tippsarn!Gjorde så o den hoppa i gång direkt:DVar också inne på att få köpa nytt bat jätte kul o biligt näääääääag;

robbbull
2013-04-01, 09:44
OBS!Byt bat i larm dosan varje år, det har ställt till alla jävla konstiga fel för migSmash

HD-Micke
2013-04-01, 16:45
Jag får tacka och bocka för alla bra tips. Nu är det laddade och rekondade batteriet tillbaka på sin plats med snabbkontakter monterade och redo för lite underhållsladdning då och då. Hojen hoppade igång direkt efter montering vc;

PAINTERN
2013-04-01, 18:18
Jag får tacka och bocka för alla bra tips. Nu är det laddade och rekondade batteriet tillbaka på sin plats med snabbkontakter monterade och redo för lite underhållsladdning då och då. Hojen hoppade igång direkt efter montering vc; GÖTT MOSyp;

robbbull
2013-04-01, 18:27
SKÖNTthb;