handdator

Visa fullständig version : Hanbromsen tar inte regleget stumt



Snickarn
2013-03-27, 19:09
Hej. jag har en fråga som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
Jag har ett handreglage (handbroms) från BDL och ett två kolvsok ISR. jag har bara en bromsskiva http://www.bikeline.se/sv/artiklar/hjul-dack-bromsar/bromsar/isr-tolle/broms-caliper-isr-fram-ho-sida-bakom-gben-utan-belagg.htmlttp://

jag har luftat bromsen och det gick bra att lufta, men sedan när luften var bort blev handbromsen stenhård det går bara att få in handtaget en liten bit och det bromsar väldigt lite i stort sätt inget alls bara lite grann.

Vad kan det vara för fel?

Hoppas på hjälp.
Snart dax för regbes, bara lite små fix kvar.

Lasse.S
2013-03-27, 19:14
Bromspumpen (handtaget) är för stor till bromsoket, det pumpar för mycket olja förhållande till oket, tvärt om blir går handtaget i botten så förhållandet mellan pump och kolv måste vara anpassat till varandra.

Hej. jag har en fråga som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
Jag har ett handreglage (handbroms) från BDL och ett två kolvsok ISR. jag har bara en bromsskiva http://www.bikeline.se/sv/artiklar/hjul-dack-bromsar/bromsar/isr-tolle/broms-caliper-isr-fram-ho-sida-bakom-gben-utan-belagg.htmlttp://

jag har luftat bromsen och det gick bra att lufta, men sedan när luften var bort blev handbromsen stenhård det går bara att få in handtaget en liten bit och det bromsar väldigt lite i stort sätt inget alls bara lite grann.

Vad kan det vara för fel?

Hoppas på hjälp.
Snart dax för regbes, bara lite små fix kvar.

Snickarn
2013-03-27, 20:29
Lasse, jag misstänkte att det kunde vara så.
Tack för ditt svar.

Harrley
2013-05-02, 22:06
Har en Fat Bob -09 handbromsen glappar så bromsljuset ligger i hela tide vad gör man??

stroker49
2013-05-02, 22:23
Jag hade Brembo hydraulkopping samt bromshandtg som jag fick byta ut av motsatt anledning. Kolven var för liten så så fort jag petade på bromsen så låste jag framhjulet, otäckt speciellt i väta. Bytte till ISR (har ISR-ok där nere) och allt blev bra. Detta förhållande är mycket viktigt. På min gamal Electra med Bananok är det lite för stor kolv där uppe viket gör att manfår ta i hårt för att det skall hända något. Bananoken är inte dåliga, men man måste vara stark!

TCKalle
2013-05-03, 07:44
Har en Fat Bob -09 handbromsen glappar så bromsljuset ligger i hela tide vad gör man??

Jag hade samma problem när jag monterade Bikelines kromade grepp, glappt och bromljuset lös hela tiden. Bytte tillbaka till orginal och det hela löste sig.

Lars Nilsson
2013-05-03, 17:44
Det låter som fel storlek på pumpen, men.... de fall jag varit med om som fått ett stumt handtag då bromsar hårdare och snabbare pga för stor pump då.
En för liten pump skulle inte ge ett stumt handtag tycker jag och eftersom du kör med 1 skiva och 2kolvsok borde du ha den mindre pumpen.
Det låter liite som om oket kärvar.
Kan det legat länge på bikeline?
Ring och hör med Acke Rising på ISR innan du gör nåt förhastat.
Lycka till