handdator

Visa fullständig version : SBM eller inte SBM



Hagis
2011-05-10, 21:01
Jag vill börja med att säga en sak!
Vi håller denna känsliga tråd i god ton! Inga påhopp, inga öknamn till dom som tycker det ena eller det andra! Sköts inte tråden så låser jag den direkt och tar bort den! Orsaken är enkel, detta är ett ämne som så gott som varje gång det tagits upp har rört om känslorna som en honungsdoppad dase i en bikupa!

Så frågan är enkel! Vi diskuterar för och nackdelar med SBM (swedish bike model) eller sverige modellen som den även är känd som! Jag väljer att börja tråden med det sista inlägget i tråden som frågan växte upp i!

"Att var eller inte vara med i SBM . Kan man bara motivera varför så är det såvitt jag vet inga problem. Utbudet till fester kan dock minska drastiskt, samt att man får svara på ibland nog så provocerande frågor. Stay frosty ."

custombike
2011-05-10, 21:26
Jag vet inte riktigt vd som är tänkt med tråden. SBM är väl ett beslut en klubb tar och inte en enskild person.

Nightster
2011-05-10, 21:38
SBM är väl en något för dom som gillar Ride to Live grejer, döskallar, och skinnvästar med en massa märken och broderade tyglappar..

Bikebandit
2011-05-11, 02:33
SBM har för många regler,senast jag hörde var att ingen klubb i SBM är tillåtet att ha fler än två chapters..I wonder why? ?Haha! Hyckleri med tanke på allt snack om att man ska va "fri"..På ena sidan tror jag att några av reglerna är ok men på andra tycker jag varför kan inte folk bara ha sina hojklubbar ifred?, åka mc och ha roligt och party med sina kompisar? Vaför detta va hårdast, tuffast o störst samt revirpinkande?Och va ska HA och Bandidos hålla på och lägga sig i vad andra gör med sina klubbar och klubbhus, samt sverigemodeller etc ?

På frågan om i eller utanför modellen ..Skillnaden på klubbar utanför modellen och klubbar i modellen är dom utan för modellen skiter i om du är med i modellen eller inte.

Live and let live..Det är allt jag har att säga................

Hagis
2011-05-11, 05:15
Jo det är en klubbrelaterad fråga! Men då frågan diskuteras i en tråd där rubriken inte handlade om SBM och folk ändå påvisat sitt intresse att diskutera frågan, så valde jag att skapa en helt egen tråd för detta ämne! Precis som övriga trådar så är det ju frivilligt om man aktivt tar del av en tråd :)

BikerBandit, jag är extremt dåligt insatt i frågan men vad är det för en massa regler som det talas om? Det lilla jag vet innefattar för visso en viss del av det du skriver men så mycket regler har jag inte fått uppfattningen av att det är!?

Den största fördelen som jag kan se är att man på sätt och vis trademarkar sina färger och att det oavsett vem det än är som står för fiolerna håller koll på saker o ting. Och är det verkligen HA som har den totala kontrollen? Jag vet att den kontaktperson/huvudansvarige som finns inte är medlem inom HA!

custombike
2011-05-11, 05:58
Ok då fatar jag hur tråden uppkommit. Finns en massa skrönor och rykten om hur det går till inom SBM och vilka som bestämmer de flesta av folk som aldrig varit med där tyvärr.

Hagis
2011-05-11, 06:10
:)

Nä jag kan bara hålla med, jag har hört så jävla mycket hit o dit om både det ena o det andra! Men som jag sa så är jag dåligt insatt i frågan! Men det lilla jag faktiskt vet kan jag bara konstatera att du har rätt! Jag har hört skrönor som nästan påminner om midvinterblot (något överdrivet okej då hehe) gällande själva grundkraven på att bli SBM ansluten. Jag kollade upp vad som faktiskt gäller och det var i alla fall väldigt långt ifrån vad jag fått höra!

Min personliga åsikt är positiv till SBM och personligen är det åt det hållet jag själv styr! Jag har väldigt goda vänner samt släktingar som är anslutna och dom är så långt ifrån "organiserade kriminella" som man kan komma!

Tundra Trotter
2011-05-11, 07:03
Screw it. Lets ride.

Nightster
2011-05-11, 07:18
:)

Nä jag kan bara hålla med, jag har hört så jävla mycket hit o dit om både det ena o det andra! Men som jag sa så är jag dåligt insatt i frågan! Men det lilla jag faktiskt vet kan jag bara konstatera att du har rätt! Jag har hört skrönor som nästan påminner om midvinterblot (något överdrivet okej då hehe) gällande själva grundkraven på att bli SBM ansluten. Jag kollade upp vad som faktiskt gäller och det var i alla fall väldigt långt ifrån vad jag fått höra!

Min personliga åsikt är positiv till SBM och personligen är det åt det hållet jag själv styr! Jag har väldigt goda vänner samt släktingar som är anslutna och dom är så långt ifrån "organiserade kriminella" som man kan komma!

Men vänta ett tag, måste man inte vara med i en klubb som är med i det där sbm?? Man kan väl inte som privatperson bara ansluta sig i sbm utan att vara med i en klubb.

Janne
2011-05-11, 08:12
Jag vet inte säkert om följande stämmer men jag har hört det av polare som är med i olika klubbar, dessa inom SBM.

Om jag förstått saken rätt så har HA veto på vilka klubbar som ska finnas eller åtminstone få bära väst. Och dessa har också sagt att om man dyker upp på nån träff eller fest iförd väst med klubbmärke från klubb som inte är ansluten/godkänd av HA och HA är representerat på festen/träffen så får man först ett "vänligt" förslag att ta bort märket och som nästa steg "hjälp" att avlägsna det.

Det känns ju i min värld lite konstigt att andra ska bestämma om folk ska få ha en klubb eller inte. Om några polare vill starta en klubb för gemenskapen och för att åka och mecka tillsammans så känns det ok i min värld. Om dessa också vill ha väst med klubbmärke så stör det inte mig i alla fall, vi har ju alla samma intresse i form av hojåkning och i detta fall på Harleys. Och om dessa VILL ansluta till SBM så är det också helt ok för mig så länge det inte är ett krav. Jag har dock inte några problem med att SBM finns med de klubbar som vill.

Har jag uppfattat saken rätt eller finns annan sanning att få?

Broder Dalton
2011-05-11, 09:01
...

TCKalle
2011-05-11, 10:24
Det är väl upp till var och en om man vill vara med i en förening och spöka ut sig med västar och märken, men idotreglerna har jag ingen förstelse för och kan inte heller se nåt behov av dessa.
Har åkt sen 1971 (förvisso med ett upphåll på 20 år) och det har fungerat alldeles utmärkt.

Bikebandit
2011-05-11, 12:56
Hittade något på nätet ..
Så här är det:[quote]
"Sverigemodellen" handlar mest om för det första god sed, folkvett, att man kontaktar det nätverk av MC-klubbar som finns, och talar om att man vill starta en klubb som man vill ha accepterad i resten av MC-klubb sverige. Då bör man visa upp sitt tilltänkta ryggmärke (klubblogo) för allmän beskådan, ifall någon kan ha invändningar mot utförande eller namn. Precis som man gjort med vapenskjöldar och adliga släktnamn sen urminnes tider. Sen handlar det om förfarandet med ryggmärken, dels vid uppstart av klubb, dels vid nyrekrytering av medlemmar. Det kan tex se ut såhär: Första året får ny klubb/ny medlem bära klubbnamnet på framsidan av västen, andra året får man även bära klubbnamnet på ryggen, tredje året får man bära fullt ryggmärke samt betäckningen MC efter klubbnamnet. INte säker på att jag redogjort exact rätt, men ni förstår principen. Sen kan varje klubb inviduellt bestämma för varje ny medlem hur länge dom ska vara Prospects (Testmedlemmar).. vilket helst ska föregås av en tid som så kallad "Hangaround" i syfte att alla medlemmar ska lära känna personen innan de tas in som prospect. De flesta klubbar väljer in prospects och sedemera medlemmar genom att alla fullvärdiga medlemmar godkänner denne. Vissa tillämpar dock omröstning där 50%, ellerannan förutbestämd majoritet avgör (kan alltså vara 90% lika gärna). Hoppas det ljusnat lite för de flesta.

FAKTA/Sverigemodellen
Sverigemodellen har 386 klubbar i hela landet. Sverigemodellen startades av Hells Angels på 90-talet och den klubben är, enligt polisen, de som styr och kontrollerar modellen.
viktigt är att veta sverigemodellen fanns redan innan då hamc kom till sverige men de renodlade den.
Västernorrland, Jämtland och Hälsingland är region 2 i Sverigemodellen och där ingår 15 klubbar just nu. Regionsansvarig klubb hösten 2008 är Northtrail MC
i norra Hälsingland.
Modellen innebär att en klubb som vill starta har stadgar och regler färdigskrivna. Klubben måste accepteras och godkännas av de övriga Sverigemodellsklubbarna i regionen. Det handlar bland annat om klubbnamn, logotyper och färger som ska godkännas. Det sökande klubben måste också genomgå en provperiod.
Om klubben tas med förväntas det att man ställer upp för de andra klubbarna i modellen. Till exempel bjuder in till fester och hjälper till om någon klubb får problem. [24 oktober 2008 kl 14.56][unquote]

Medlemmar betalar också ungefär 4-500kr i månaden till deras klubb och en procentandel av den tar?? Det är samma med den organiserade fester..en del av vinsten tar ??

För att vara ärlig jag tror inte att någon inom SBM skulle säga det hur det verkligen är på ett öppet forum..

Nightster
2011-05-11, 13:16
Men om HA liksom är chef över det där SBM, Vad säger Bandidos om det då, eller får dom vara med i SBM fast dom ligger i luven med HA titt som tätt.. Eller har dom en egen variant av SBM? frv;

Bikebandit
2011-05-11, 13:40
Bandidos i SBM LM; Jag tror att om du startar ett mc klubb och följer inte reglerna i Sverigemodellen så en dag kanske du får besök från ena eller det andra som fiende eller vän..Det handlar om två bokstäver på ryggen..MC.utan den tror jag Ingen bryr sig.

Kanske jag prata totalt skit .. men det är min uppfattning wa;

Janne
2011-05-11, 15:43
Jag tycker att det är fint att vuxna människor ska bestämma vad och hur andra vuxna bär på sig och om de andra får ha en klubb ......

Bikebandit
2011-05-11, 16:07
Det finns inte en lag i Sverige som hindrar dig att bära en klubb patch på ryggen med eller utan "mc",det är bara Sverigemodellen lag.Själv har jag vänner i mc klubbar och utanför, de kan göra som de vill .. det är deras liv och deras val..Jag är inte intresserad av klubb politik,bara ha kul och åka hoj med folk med samma synhåll thb;

Lokis
2011-05-11, 16:18
Klubben jag är med i bildades 1967, så det känns konstigt att behöva "säkra"upp klubbmärket som vi burit i över 40År.
Ride free:)

Hagis
2011-05-11, 17:16
Oj det vart många inlägg på kort tid hehe...
Ska försöka minnas frågorna. Varför klubb? En klubb i sig är väldigt nära vänner som går samman och kör hoj! Det är grunden! Att sen starta en klubb är för mig ett steg där man bygger en "egen" familj med vissa stadgar! Den som säger att stadgar inte är något att ha står med andra ord på outlaw sidan enligt mig! Vissa av oss har inte den blodsliga familjen att hitta gemenskap eller solidaritet inom så många av oss finner det inom en klubb!

Det stämmer till stort det som står om SBM, men även att folk inom SBM håller dessa saker för sig själva! Det är två olika världar, dom som tycker det är kul att köra 20 min och sen fika i 40 eller dom som har lite folk runt i kring sig som dom ibland kör ihop med men sen har vi oss andra som vill ha mer! En starkare gemenskap till vardags!

Jag vet inte vem som styr över SBM, jag vet bara att personen man kontaktar och som har yttersta ansvaret för ansökningarna INTE tillhör HA! Han kör för en helt annan klubb! Och faktum är att det inte alls styrs och ställs som många fått för sig! Ja som sagt det finns stadgar att följa, som inom vilken "förening" som hellst! Men, varje klubb avgör sin egen prospect tid osv. Så vitt jag vet så betalar man inga pengar till någon annan klubb och jag Vet att man inte på något sätt behöver ställa upp för en annan SBM ansluten klubb om dom får problem!

Vad det gäller Bandidos och SBM! Nej dom tillhör inte SBM men HA gör det! Så det är rätt enkelt även om det kan ses som fel! Men bär du en 3 patch väst med MC på ryggen utan att gå med i SBM så ja, du kommer få problem på något sätt! Jag lämnar hur till er fantasi!

Det finns 4 vägar att gå!
Bär 3 patch väst med MC på ryggen och gå med i SBM.
Bär 3 patch väst med MC på ryggen och skit i att gå med i SBM men då är du knappast välkommen hos dom som är anslutna inom SBM.
Bär en sk garageklubbsväst, utan MC på ryggen och där du har hela trycket i ett och samma tryck.
Eller så skiter du i väst helt och nöjer dig med livet som icke klubbrelaterad!

Varför folk väljer att gå med eller inte är som att fråga varför dom väljer att käka äpple istället för päron! ;)

Elexem
2011-05-11, 17:33
Det råder delade meningar ser jag vad som gäller och inte gäller angående ett medlemskap i SBM. I stället för att spekulera vad som gäller. Kan ingen samla ihop frågorna i denna tråd och skriva till den personen som handhar dessa frågor för att få riktiga svar. Personligen kan jag tycka att det är tråkigt att fullvuxna män ska "spöa" varann bx; bara för att man har fel färg eller logga på ryggen. Det var ju ett tag sen vi passerade neandertals stadiet och vi har fått ett annat sätt att kommunicera än med nävar och tillhyggen. Nej jag tillhör nog dessa som kör utan vare sig väst eller logga och förövrigt hälsar på japsare och farbror blå. Bara jag får min hoj någon gång thb;

Bikebandit
2011-05-11, 17:44
Ska försöka minnas frågorna. Varför klubb? En klubb i sig är väldigt nära vänner som går samman och kör hoj! Det är grunden! Att sen starta en klubb är för mig ett steg där man bygger en "egen" familj med vissa stadgar! Den som säger att stadgar inte är något att ha står med andra ord på outlaw sidan enligt mig! Vissa av oss har inte den blodsliga familjen att hitta gemenskap eller solidaritet inom så många av oss finner det inom en klubb!

Sant.... och jag håller med dig om det och det är också vad jag tror .. samma typ av broderskap du hittar i det militär, vilket jag gjorde .. ni alla gå igenom samma skit och en broderskap växer .. tyvärr vissa klubbar/människor har inte denna...

Hagis
2011-05-11, 17:48
Jo det funkar absolut det med :) Som sagt, att övertala en person som älskar äpple före päron att päron är faktiskt godare..... det är lönlöst! Så personligen är jag inte ute efter att övertala någon!

Sen att vissa klubbar har stridigheter sinsemellan har inget med SBM att göra! Varför dom har oenigheter är inget jag tänker spekulera i dock! Men har din klubb gjort valet att gå med i SBM så har jag full förståelse över att man inte släpper in icke anslutna som kör med hela västen! Som sagt, det skapar en osämja, därmed inte nödvändigtvis slagsmål! Det är svårt att sätta ord på detta utan att föda ännu fler spekulationer och missvisande tolkningsfrågor! Men vissa väljer den ena vägen och andra väljer andra vägar att gå, vad som sen är rätt för enskild person kan ingen bestämma mer än just en själv! Vi gör alla våra val utifrån våra egna liv och vår egen vardag!

Edit:
Bikerbandit, du har så rätt så rätt! Jag gjorde min tjänstgöring och gilla det som fan! Vi var 8 pers i våran grupp och vi höll fan fortet stenhårt :) Och vi var absolut inga jägare! Men det är samma känsla fast mer i det vardagliga livet som det hela handlar om. Sen har inte alla klubbar detta och en sån klubb skulle jag inte vilja försöka ta mig in i!

Nightster
2011-05-11, 17:59
Bär 3 patch väst med MC på ryggen och skit i att gå med i SBM men då är du knappast välkommen hos dom som är anslutna inom SBM.

Jaha så du menar att om jag mot all förmodan får för mig att ha skinnväst med 3 märken varav 1 st som det står MC på, så kommer alla MC klubbar titta snett på mig.. Kanske till och med spöa upp mig på plats.. Är det då rimligt att säga alla SBM klubbar är lagbrytare och tycker om att spöa folk och utföra diverse brott?
Och är det något att eftersträva att åka med 3 patch och titta snett på alla västbärare för att se om man ser någon man inte känner igen, köra ifatt stackarn och fråga ut honom om han verkligen gjort sig förtjänt av att bära 3 patch eller be honom slänga upp sitt medlemskort om det nu finns ett sådant. eller kanske ringa till killen som ansvarar för SBM för att höra efter om just den här klubben (Av alla 300+ som finns i Sverige)betalt in sin medlemsavgift eller om dom bara åker snålskjuts på de andra klubbarnas bekostnad..

Hagis
2011-05-11, 18:07
Utan att mena illa, men läser du vad jag skriver?
Du har totalt snöat in på att det ska handla om våld hela tiden, att man ska åka och jaga folk för att se om dom har rätt att bära rätt väst? kom igen nu! Vart skrev jag det?

Jag säger det Igen!
Dessa saker med våldet har inget med SBM att göra! Det är mellan klubbar i sig vare sig SBM eller inte!

Men ska du säg på en SBM ansluten klubb som säg har fest och du kommer dit med en 3 patch väst + MC på ryggen (totalt 4 märken) och din klubb inte är ansluten så tror jag ärligt inte att du kommer in! Jag har aldrig skrivit att du får stryck!

Dom flesta personer som är involverade med en SBM ansluten klubb är precis som vilka drönare som hellst, hårt jobbande skattebetalare! Folk som jobbar inom alla sektorer från försäljare till företagsägare. Men dom har gjort ett val som klubb att gå med i SBM, det i sig stämplar inte folk som psykopatiska krimenella!

Nightster
2011-05-11, 18:23
Utan att mena illa, men läser du vad jag skriver?
Du har totalt snöat in på att det ska handla om våld hela tiden, att man ska åka och jaga folk för att se om dom har rätt att bära rätt väst? kom igen nu! Vart skrev jag det?

Jag säger det Igen!
Dessa saker med våldet har inget med SBM att göra! Det är mellan klubbar i sig vare sig SBM eller inte!

Men ska du säg på en SBM ansluten klubb som säg har fest och du kommer dit med en 3 patch väst + MC på ryggen (totalt 4 märken) och din klubb inte är ansluten så tror jag ärligt inte att du kommer in! Jag har aldrig skrivit att du får stryck!

Dom flesta personer som är involverade med en SBM ansluten klubb är precis som vilka drönare som hellst, hårt jobbande skattebetalare! Folk som jobbar inom alla sektorer från försäljare till företagsägare. Men dom har gjort ett val som klubb att gå med i SBM, det i sig stämplar inte folk som psykopatiska krimenella!

Det stämmer Hagis du skrev inte om våldet sorry men ett svar i detta ämne skrev att antingen är man kompis med den ena eller ovän med den andra..
För mig ser det ut som att det finns våld eller iallafall hot om att visst våld kan förekomma i dessa sammanhang..
För mig är det bara obegripligt att den ena bikern är skit sur på den andra bara för att det står MC på ryggen..

Bikebandit
2011-05-11, 18:26
Tack! Hagis för att hålla allt på en bra nivå, vi är alla vuxna och det är bara en discusion W;

Jag tänkar bara att om du vill ha din egen klubb och har mc ingår i din back patch .. ska du och dina medlemmar kommer att finna det mycket svårt att stanna helt independant.

Hagis
2011-05-11, 18:40
:) Ingen fara gott folk! Men då det är ett käsnligt ämne vilket vi alla vet så gör vi nu som vi män normalt gör! Ställer frågorna rakt ut utan att läsa mellan raderna och gör som andra forum och misstolkar hit o dit :)

Nighster, våld finns ju inom hela bikervärlden om vi ska tro media! Dvs att även den personen som är frommare än ett lam men kör HD är likvärdig med den värsta psykopaten som kan tänkas gå i ett par boots! Och visst finns det våld inom bikervärlden det är ingen hemlighet, det gör det inom alla grupper oavsett om det är bikervärlden, sporthojsvärlden eller syjuntan på ålderdomshemmet! Men låt oss inte dra alla inom valfri kategori över en o samma kam!

Dom klubbar som väljer att gå med i SBM har "gjort rätt för sig" att bära dessa västar! Dom har ansökt och blivit godkända och det är inte HA som godkänner utan faktiskt övriga klubbar först o främst i ditt närområde och sen hela landet gällande ditt emblem och namn! Och om man då har valt att gå den långa vägen för att få bära sin väst (om man nu gör det valet) och så kommer några personer som inte har gjort detta val men springer runt och har samma typ av väst men säg en annan logga osv. Klart som fan det sticker i ögonen på folk som har kämpat och gjort "rätt" för sig i sin världsbild!

Jag ser personligen som så OM man väljer att fördjupa sig i den delen av hojvärld att man väljer att bära väst och gå med i SBM, klubbar som inte gör det jämnställer jag med Bandidos supportrar! MEN detta är min personliga åsikt, och dom vill jag inte ha att göra med! Jag vill inte involvera mig med någon av dom outlawklubbarna som kan göra mig arbetslös eller hälsolös, men jag väljer ändå att i framtiden söka mig in i SBM. Varför jag jämnställer dom icke anslutna med BA är för att dom är den yttersta klubben på den sidan som väljer att inte gå med i SBM! Men som sagt, min åsikt!

Bikebandit
2011-05-11, 19:55
Varför är de flesta av dessa icke SBM klubbar Bandidos supportrar i slutet ? .. För skydd eller ? Därför har jag sagt att det är en svår väg att gå för att förbli en independant "mc" klubb.

custombike
2011-05-11, 20:14
Janne: Du har fel det funkar inte som du skriver.
Bikebandit: Du har rätt i en del men fel i annat.
Om man är intresserad av att vara med i denna gemenskap frågar man väl någon som är instt och med i gemenskapen annars tycker jag att man kan lägga ner sina tankar och funderingar och nyfikenhet om man ändå inte är intresserad av SBM. Hoppas jag nu inte gick över gränsen nu Hagis. Men som någon skrev ingen kommer väl att ge svaren här i en öppen tråd.
Ha de bäst o kör försiktigt där ute.

hasse diesel
2011-05-11, 20:50
De börjar bli kramdags igen nu pojkar!

Janne
2011-05-11, 21:44
Janne: Du har fel det funkar inte som du skriver.
Bikebandit: Du har rätt i en del men fel i annat.
Om man är intresserad av att vara med i denna gemenskap frågar man väl någon som är instt och med i gemenskapen annars tycker jag att man kan lägga ner sina tankar och funderingar och nyfikenhet om man ändå inte är intresserad av SBM. Hoppas jag nu inte gick över gränsen nu Hagis. Men som någon skrev ingen kommer väl att ge svaren här i en öppen tråd.
Ha de bäst o kör försiktigt där ute.

Som jag skrev i mitt första inlägg så är jag inte säker på hur det funkar. Men, det jag skrev har jag hört av polare som är med i SBM-anslutna klubbar.

Men jag tar gärna emot en förklaring på vilket sätt jag hade fel och hur det funkar.

custombike
2011-05-11, 22:42
Demokrati = 1 klubb 1 röst
Vad det gäller ryggmärken är det lite mer inveckat tror jag men ingen klubb/företag vill väl få sin logga kopierad därav ska alla ryggmärken vara godkända.

oggy69
2011-05-11, 23:19
Intressant det här finns det någon lista som visar vilka som är anslutna till SBM ? klubbar menar jag då !

Bikebandit
2011-05-12, 13:17
Vet inte men de flesta är ..du kan se vem är inte, de brukar ha SYLB t-shirts på LM; ..nah! joking aside ..citera den danske författaren Peter Höeg:
"Det finns ett enda sätt att försöka förstå en annan kultur. Att leva den. Att flytta in i den, att be att få bli tåld som gäst, att lära sig språket."

Det är synd att HISING ISLAND MC upphör, de säger på eget initiativ frv; Jag brukade gilla deras sommar fest, de var riktigt bra thb;

http://mcrazzia.blogspot.com/2010/04/hising-island-mc-upphor-pa-eget.html

Lokis
2011-05-14, 00:49
Om man läser Scandbike (har ingen i närheten nu)så längst bak finns e-post adress tillnågon sammordnare för sverige modellen.
Där går det kanske att få fram lite matnyttigt, så behöver vi inte spekulera i vad som gäller eller inte gäller.

Elexem
2011-05-14, 09:42
Jag läste igenom texten som bikebandit hade lagt ut på http://mcrazzia.blogspot.com/2010/04...r-pa-eget.html. Oj så TRÅKIG läsning. Bråk mellan klubbar, regler, SBM. Även om det är mer eller mindre en livsstil för vissa så får man inte ta det så jävla allvarligt. Nä tror tamefan jag köper en skoter istället:(

Hagis
2011-05-14, 19:05
Haha Elexem, en guldvingen kanske ;)

Custombike, absolut inte! Förstå mig rätt i mina "personligheter", jag har moderator funktionen här vilket betyder en sak! Sen har jag min privata vilket betyder en annan sak! Som moderator och som van internet användare så får jag lyssna på behovet från folk i forumet. Som privat vet jag att denna fråga aldrig kommer få några svar via internet! Men jag tar absolut inte illa vid mig, respect!

Jag säger som jag sa tidigare, folk har sina olika åsikter! Dom som inte är intresserade av den gemenskapen, familjen eller vad man än kallar det kommer aldrig övertalas! Lika lite som dom som faktiskt är intresserade, dom kommer inte heller låta sig övertalas/övertygas! Man kan som sagt inte tvinga en person som älskar äpple att börja älska päron bara för att! :)

patrik151515
2011-08-11, 15:57
Intressant det här finns det någon lista som visar vilka som är anslutna till SBM ? klubbar menar jag då !

Det finns en lista på det ja:
http://www.svemod.se

Den här diskussionen har förts på SMC:s forum, på HDCS:s forum (där dom till slut tog bort tråden pga allt bråk som uppstod) och inte minst på flashback.
Gemensamt har för dessa forum har varit att en mängd "experter" kastat ur sig åsikter och "fakta" om saker de inte har någn som helst koll på.
Sverigemodellen är till för klubbarna som är med. Vill man vara med så är man det och vill man inte vara med så ger man fan i det.
Det vanligaste argumentet mot modellen brukar vara att man inte vill styras av någon annan (HA). Detta kommer uteslutande från folk som inte är med i modellen och som alltså inte vet hur det går till på modellens möten och hur umgänget mellan medlemsklubbarna fungerar.
Det näst vanligaste argumentet brukar vara hur orättvist det är att man inte får komma på fest hos medlemsklubbarna om man står utanför, men det är väl inget konstigt med det.
Jag är själv medlem i en klubb som ingår i SBM så självklart är jag partisk, men hos oss är det så att när vi har en fest bjuder vi klubbarna i SBM, men även klubbar utanför modellen som vi känner och är vänner med sedan förr. Andra klubbar gör annorlunda - Fine!
Ärligt talat har jag svårt att förstå alla diskussioner om SBM. Ska man bilda en ny klubb förstår jag intresset. Då bör man ju ta reda på vad det handlar om (helst genom att kontakta Zillen) och bestämma om man ska vara med eller inte, men i övrigt fattar jag inte varför det är intressant.
Endera är man som klubb med i SBM eller också inte. Vad finns det att disskutera?.

Hagis
2011-08-11, 20:07
Jag håller helt med dig! Är man intresserad av att starta en SBM klubb så vet man vart man ska vända sig och man har i alla fall en humm om vad som gäller och inte gäller. Är man totalt novis så är min rekommendation att börja med att köpa Scanbike så är man på rätt väg, där hittar man alla kontaktuppgifter och information som behövs för att gå vidare! När kontakten med Zillen väl är etablerad så får man den information man behöver!

jale
2011-08-11, 20:50
Man kan läsa hur mycket som helst om detta SBM ... sanningen är den att det inte finns, existerar.
Allt är bara lösa hörsägen som byggs på varandra - liksom vadringssägner.

Den som vill bilda en klubb gör det. Behövs inga tillstånd.

Den som vill bära klubbväst gör det. Behövs inga tillstånd.

Redan befintliga klubbar kanske ( en del ?? ) vill hålla kvar vid den tron - för att på så sätt "försköna sig själva" ... ??

Ingen , absolut ingen ! har kunnat prestera ett namn på någon ansvarig i det s.k. SBM ...

för om det skulle existera så finns så klart någon ansvarig.

HOG har löst detta "problem" en gång för alla.
HOG har bildat världsomspännande fristående Chapters som är fristående HD klubbar what so ever ...

HOG kör med västmodellen utan att bry sig om den s.k. SBM eller HA för den delen.
HOG är stora och är oantastbara i och med sin starka koppling till HD Motor Co.

För HOG är detta med SBM etc etc inget problem för det existerar inte ens.

MVH !!

Bikebandit
2011-08-11, 21:04
Jag håller med dig .. men här i Sverige de två små bokstäver MC på en väst gör skillnaden .. och det finns vissa människor som inte gillar det om du inte bett om lov ha;

Broder Dalton
2011-08-11, 21:17
Ingen klubb vill ha mig ... Helt OK för mig!

indy 500
2011-08-11, 21:18
Det kan gå som för grabbarna i MASTODONT i Örebro!

Hagis
2011-08-11, 21:36
Ingen , absolut ingen ! har kunnat prestera ett namn på någon ansvarig i det s.k. SBM ...

för om det skulle existera så finns så klart någon ansvarig.

Jo fast det var ju precis det vi gjorde! Påvisa vem som är ansvarig för SBM! Zillen!

Hehe men nu är det igång igen! Jag gillar dock att det är en respekterande ton i inläggen! Sen är det som jag skrev tidigare och det tåls att hålla i minnet! Man kan inte övertyga en person som älskar päron att älska äpplen och vise versa bara för att.....
Och helt klart är att åsikterna är precis som arslet, delat! ;)

indy 500
2011-08-11, 21:43
Jag vill inte vara med i en klubb som vill ha mig som medlem.

Bikebandit
2011-08-11, 22:03
Japp .. allt körs på rädsla och handlar om pengar inte brödraskap .. its all bullshit !

300 klubbar med 10 medlemmar vardera kanske bidra med 300kr per medlem eller mer per månad plus procent av klubbarna inkomster till vem ?? Det är mycket pengar,Behöver inte vara Einstein för att räkna ut det.

...och när chefen besök och bestämmer sig för att visa vem som är Boss och tar ner en medlem .. var är hans bröder ? .. vänd åt andra hållet och såg ingenting ??

Nej du... Kanske det är en saga men jag är glad att vara oberoende och fick min egna vänner och köra och göra vad jag vill ..

Hagis
2011-08-11, 22:11
Där tycker jag ni har helt rätt! Jag personligen tycker som så att ger sig någon på en medlem i familjen så får dom fan skylla sig själva! Vi som människor är alla födda nakna, jag skiter fullständigt i vad personen har på sig! Skadar någon person någon som jag håller nära hjärtat så kommer jag göra precis allt i min makt för att stoppa det om jag är där o då, och kan jag inte rå på problemet där o då för att jag är på annan plats så löser jag det vid tillfälle! Brödrar och familj är AO! Sen spelar det ingen roll vart man står!
Kontroversiellt kanske men nä, ge fan i min familj så bjuder jag på öl! :)

Bikebandit
2011-08-11, 22:23
Betyder inte att jag inte respekterar någon, oavsett i vilken klub.. Jag har kört, festade och hade kul med många färger..jag tar folk som de är och mannen i väst inte västen på mannen ..

Hagis
2011-08-11, 22:25
Betyder inte att jag inte respekterar någon, oavsett i vilken klub.. Jag har kört, festade och hade kul med många färger..jag tar folk som de är och mannen i väst inte västen på mannen ..
Kunde inte ha sagt det bättre själv! thb;

custombike
2011-08-12, 06:27
Respekterar allas åsikter. Men tyvärr så "vet" många hur det funkar utan att varit där själva.
Patrik. har koll men så är han ju med i modellen.
Bikebandit, Vad är det för räknemodell? Vilka 300 klubbar och vart ska dom bidra med dessa pengar. Kostar inget för en klubb att vara med i sverigemodellen!
Ride on o ha de bäst alla.

jale
2011-08-12, 09:14
Självklart ska man alltid respektera andras åsikter och ideér. Så gör jag också. Ber om ursäkt om någon trodde något annat.
Synd bara att det är så mycket snack om detta med "delade läger" etc - vi är alla MC åkare, bikers, knuttar ... kalla det vad man vill. Vi måste hålla ihop oavsett om man är med i HOG, HDCS eller någon stor eller liten klubb eller inte med i någon klubb alls.
Personligen så tror jag att de små klubbarna skulle vinna mycket på att välkomna även andra som inte är klubbanslutna till sina träffar etc ... ungefär på samma sätt som alla är välkomna i HOG eller HDCS. Jag tror att det skulle vara utvecklande för hela "MC kollektivet" i allmänhet och för oss HD folk i synnerhet. / Vänligen.

Lars Nilsson
2011-08-12, 13:02
HA kom till Sverige runt -80? o då fick inga andra klubbar ha rött/vitt på sitt ryggmärke utan fick ändra det eller få påhälsning typ.
Sen styr man det via SBM idag o alla e lyckliga?
Zillen-SBM-Frihetspartiet, jisses.
Borde inte hojåkning vara mycket enklare?
En lathund för ALLA som kör hoj :
http://vtwinbiker.com/BikerPoetry/Biker_s_Code/biker_s_code.html

custombike
2011-08-12, 13:03
jale, håller med dig. Respekt för varandra är a och o. Jag respekterar alla mc-åkare oavsett klubb eller friåkare bara människan uppträder ok. Har ju själv ett förflutet både inom "vanliga" klubbar ryggmärkes och även som friåkare. Har åkt både japs, engelskt o nu HD Både sporthoj hembygge offroad o glidare. Även tävlat inom RR o dragracing så man har träffat massa olika hojåkare under åren o de flesta är kanonmänniskor oavsett väst eller inte. Vi får akta oss så vi inte gör som media gör mot oss och ser gruppen istället för personen. Skitstövlar kommer det alltid att finnas oavsett var man än är i världen men det är alltid personen och aldrig gruppen som ska lida för det.
Ha en bra helg på er

Hagis
2011-08-12, 15:42
Det är härlig läsning måste jag få säga! Detta är som jag nämnt tidigare ett väldigt hett ämne och det är få ställen där detta ämne inte spårar ur och det blir "bråk"!
Det är som vi alla vet, många som "vet" att det är så här och så här. Men i själva verket så är det många som tror och som står utanför SBM. Min erfarenhet är att dom som faktiskt är involverade är jävligt tysta om saken! Lite som fight club, dont talk about fight club! :)

Jag håller fullständigt med i frågan om att visa respekt till folk. Så länge man får respekten tillbaka så är jag nöjd annars kan personen fara o flyga! Sen är det helt rätt i frågan om att stå enade och inte slåss internt inom hoj leden! Tillsammans kan vi göra mycket mer än om vi står ensamma! :)
Peace

ViLa
2011-08-12, 17:33
Hett ämne det här.

Kan förstå folk som väljer att gå med i vissa klubbar och jag har inga problem med det.

Saknar min tid på K3 och brödraskapet inom militären.

Om nån visar mig respekt så bemöter jag personen i fråga med mer respekt och det gäller alla, väst eller utan spelar ingen roll.

Min farsa är ett riktigt pucko som jag inte talat med på 16år men han lärde mig att behandla andra som jag själv vill bli behandlad.

Macke
2011-08-12, 21:57
Det är härlig läsning måste jag få säga! Detta är som jag nämnt tidigare ett väldigt hett ämne och det är få ställen där detta ämne inte spårar ur och det blir "bråk"!
Det är som vi alla vet, många som "vet" att det är så här och så här. Men i själva verket så är det många som tror och som står utanför SBM. Min erfarenhet är att dom som faktiskt är involverade är jävligt tysta om saken! Lite som fight club, dont talk about fight club! :)

Jag håller fullständigt med i frågan om att visa respekt till folk. Så länge man får respekten tillbaka så är jag nöjd annars kan personen fara o flyga! Sen är det helt rätt i frågan om att stå enade och inte slåss internt inom hoj leden! Tillsammans kan vi göra mycket mer än om vi står ensamma! :)
Peace

Ja det är verkligen underhållande läsning! :)

patrik151515
2011-08-13, 08:53
Självklart ska man alltid respektera andras åsikter och ideér.
Det håller jag absolut med om, så länge åsikter och ideér är baserade på fakta och inte på lösa rykten, skrock eller smutskastande propaganda.


Synd bara att det är så mycket snack om detta med "delade läger" etc - vi är alla MC åkare, bikers, knuttar ... kalla det vad man vill. Vi måste hålla ihop oavsett om man är med i HOG, HDCS eller någon stor eller liten klubb eller inte med i någon klubb alls.
Ja det är synd, och det är därför jag tycker det är tråkigt med detta eviga hackande på modellen. Personligen har jag aldrig tjafsat med vänner som inte är med i modellen. Däremot har jag försökt få dom att se fördelarna och tyckt att dom borde gå med.


Personligen så tror jag att de små klubbarna skulle vinna mycket på att välkomna även andra som inte är klubbanslutna till sina träffar etc ... ungefär på samma sätt som alla är välkomna i HOG eller HDCS. Jag tror att det skulle vara utvecklande för hela "MC kollektivet" i allmänhet och för oss HD folk i synnerhet. / Vänligen.
Friåkare (alltså icke klubbanslutna bikers) brukar så vitt jag vet vara välkomna på de flesta klubbar både i och utanför modellen. De flesta klubbar jag känner till vill ju ha in fler/nya medlemmar då och då, och hur skulle man hitta dom om inte man kände klubblösa bikers? Sedan blir det ju lite tjatigt att festa helg efter helg med precis samma gubbar. W;

Vad det gäller HOG och HDCS så betraktas de inte som MC-klubbar utan som intresseföreningar. HDCS har ju haft den goda smaken att inte köra med ryggmärken.
I HOG däremot "köper" man ju sitt ryggmärke. Personligen har jag inget emot HOG eller några enskilda HOG-medlemmar, men jag förstår de som tycker att märken skall förtjänas. I de traditionella klubbarna har man varit hangaround och prospect innan man får sitt fulla märke och man har fått jobba för det. I vissa klubbar mer och i vissa klubbar mindre, men man har ändå fått visa engagemang och solidaritet med sina klubb-bröder innan man får sätta på sig full rygg. I HOG har man bara behövt visa plånboken.

Sedan ställer jag mig frågande till räkneexemplen tidigare i tråden. Vi har aldrig betalat någon "medlemsavgift" till SBM (och då har vi varit med sedan 2001).
Vi har en gemensam kassa i vår region, som vi betalade till under en period och sedan slutade med, men detta kan se olika ut i olika regioner.

Till sist kan jag säga att jag är imponerad av hur "snäll" debatten varit hittils. Jag har ju som sagt sett den spåra ur några gånger tidigare på andra ställen.

Respekt!

Hagis
2011-08-13, 21:21
Till sist kan jag säga att jag är imponerad av hur "snäll" debatten varit hittils. Jag har ju som sagt sett den spåra ur några gånger tidigare på andra ställen.

Respekt!

Ja jag kan bara hålla med i den frågan! Det började lite hett men nu har vi en väldigt öppen och lugn diskussion vilket jag aldrig förr har upplevt varken på nätet eller i den vardagliga vardagen! Men det är kanske pga att vi har moget folk här som alla i grund och botten delar samma filosofi, att köra hoj och njuta av den kulturen! Sen att en del väljer vissa saker, andra väljer andra saker och några väljer att bara köra men att alla oavsett vad respekterar valen så länge man inte försöker övertyga någon annan :)
Peace

Ozzy
2011-10-18, 13:37
Kan bara flika in att jag känner folk som är med både i SBM klubbar, men även många i en icke ansluten klubb men som ändå kör med "MC" på ryggen, och dom stöder garanterat inte någon annan klubb som står utanför, ingen nämnd ingen glömd. Dom har hållt på ganska många år nu, och visst har dom blivit kontaktade ett par gånger och fått frågan om dom inte vill ansluta sig, men dom har vänligt tackat nej och där har det stannat, ingen har hotat eller stökat om det, och på festerna har det funnits folk från alla möjliga färger och det fungerar alldeles utmärkt! Klubben i fråga åker hoj bara, lite fester då och då, men med märke på ryggen. Ingen har varit högljudd om det på blandade träffar eller på telefon eller på brev, så nog verkar det gå rätt schysst till ändå. Personligen vill jag bara åka, och är glad att jag känner så pass många här som ofta åker, sen får dom ha vad dom vill på ryggen för mig!

Viljar
2011-10-18, 15:58
Några ord från "insidan"..

Jag har läst igenom tråden och finner den ganska roande, full av felaktiga spekulationer och tokigheter. Ni kommer aldrig att få några ingående svar om hur SBM fungerar i den här tråden. Så är det och så kommer det att förbli. Den som är intresserad av SBM rekommenderas att ta kontakt med den lokala klubben. Där kan man få svar på en del av sina frågor innan man väljer att närma sig SBM-världen och eventuellt bli hängis i en klubb.

/Member MMCC

Hagis
2011-10-18, 22:57
Som jag sagt tidigare i något inlägg så vet jag att folk från insidan inte talar öppet om SBM! Det är som fight club, dont talk about fight club!
Vi arbetar på att få vårat på det torra med SBM, men vi tar ett steg i taget och som det ser ut så har vi snart möjlighet att söka! Vad nästa informations steg bli ja det får Vi se :)

xbones
2011-10-18, 23:12
Som jag sagt tidigare i något inlägg så vet jag att folk från insidan inte talar öppet om SBM! Det är som fight club, dont talk about fight club!
Vi arbetar på att få vårat på det torra med SBM, men vi tar ett steg i taget och som det ser ut så har vi snart möjlighet att söka! Vad nästa informations steg bli ja det får Vi se :) Forumet med i SBM?

ViLa
2011-10-19, 00:45
Forumet med i SBM?

Nej, Hagis klubb bygge.

Hagis
2011-10-19, 01:31
Nej, Hagis klubb bygge.
precis, något som jag sköter privat! Forumet kommer aldrig bli sbm anslutet! det är omöjligt!

DeaDSexY
2011-10-19, 07:40
skulle va intressant å se dom västarna annars om forumet skulle bli anslutet... :D

"harleyforum.se" ...i en sån där böjd patch... eller ska det bara stå harleyforum å så byter man ut mc mot .se ?? LM;

Hagis
2011-10-19, 11:20
haha ja du kan sluta fundera ;)

2689

custombike
2011-10-19, 12:32
Hagis, nystart av klubb lr på väg in i befinlig. Vilket som lycka till! Vi lär ses framöver om d blir som du tänkt.

Viljar
2011-10-19, 13:52
haha ja du kan sluta fundera ;)

2689

Haha, jo den kommer nog att bli populär i vissa läger... ;)

Hagis
2011-10-19, 16:09
haha nä det tvivlar jag på! :) Men som tur är så är detta enbart ett forum och inte något som ska in i SBM :D
Custombike, nystart. Men vi har en bit kvar tills vi kan ansöka! Men vi jobbar på det :)
Ser fram emot att ses!

L&R

DeaDSexY
2011-10-19, 16:33
hahaha... den västen var juh underbar!! :)

ViLa
2011-10-19, 17:20
haha nä det tvivlar jag på! :) Men som tur är så är detta enbart ett forum och inte något som ska in i SBM :D
Custombike, nystart. Men vi har en bit kvar tills vi kan ansöka! Men vi jobbar på det :)
Ser fram emot att ses!

L&R

Jobba hårdare....

L&R

Hagis
2011-10-19, 17:30
Kvalitet före kvantitet!

EDIT:
Vi har ingen brådska! :) Det tar den tid det tar!

Men nu var det inte mina planer vi skulle diskutera ;)

ViLa
2011-10-19, 17:33
Kvalitet före kvantitet! :)

Såja det va det jag ville höra :)

xbones
2011-10-19, 19:24
precis, något som jag sköter privat! Forumet kommer aldrig bli sbm anslutet! det är omöjligt! Undrade bara för det framgick inte i din text!

Hagis
2011-10-19, 19:26
:) Vill inte direkt prata om det heller då vi har en bit kvar att gå!

Viljar
2011-10-19, 19:36
Kvalitet före kvantitet!

Så ska det låta!

LL&R

Hagis
2011-10-19, 19:47
Så ska det låta!

LL&R

Det är ju family by choice det hela grundar sig på, allt annat är ointressant! Lojalitet, samhörighet, familjärt med respektive och barn och ett starkt brödraskap är grunden! Och givetvis för att vi är såna till naturen, inte för att vi vill eller måste! Vi är ett par st idag och det tar tid för folk att påvisa att dom hör till sällskapet på rätt grunder! Det är inget vi kan eller vill tänja på! Det är bara så det är, så vi är!

Men nog om detta nu! Back to topic :)

custombike
2011-10-19, 21:50
Hagis, bra skynda långsamt så blir d bäst. Med lite tur kanske ni är på g till nästa möte i januari. Finns risk att vi setts tidigar då jag håller på i samma branch som du ha d bäst
L&R

Hagis
2011-10-24, 20:55
Leif GW for president haha....


http://www.youtube.com/watch?v=99wttn6RMTM

Lars Nilsson
2011-10-25, 11:30
ACAB

Viljar
2011-10-25, 12:53
ACAB

+1


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hagis
2011-10-25, 14:19
För visso sant! tog bara en beprövad slogan då det är lite ironiskt att han sitter och sågar den myndighet han jobbat åt i åratal och han ska anses vara en en sån stor stadsvetare!

ViLa
2011-10-25, 17:29
ACAB?

Nej nu fattar jag inte vad ni menar lol;

Hagis
2011-10-25, 17:31
Vila, Air Condition At Best vc;

ViLa
2011-10-25, 17:34
Vila, Air Condition At Best vc;

Jaha då är jag med i matchen igen, det va ju solklart :)

Fick din gåva idag, tack bror ha;

LL&R

Viljar
2011-10-25, 19:29
ACAB?

Nej nu fattar jag inte vad ni menar lol;

http://lmgtfy.com/?q=acab

Hagis
2011-10-25, 19:35
Jaha då är jag med i matchen igen, det va ju solklart :)

Fick din gåva idag, tack bror ha;

LL&R

Så lite så broder! :) Bara glad att kunna hjälpa till thb;

ViLa
2011-10-25, 21:55
LM; Klockrent

http://lmgtfy.com/?q=acab

ViLa
2011-10-25, 21:57
ACAB?

Nej nu fattar jag inte vad ni menar lol;

Finns ju ingen smiley som är ironisk :D

Eller finns det ??

Hagis
2011-10-26, 06:33
Satt faktiskt o kolla på det igår men kände samtidigt "nä det e ju vuxna hojåkare så behövs det?"
Men kan kolla mer på det i em när jag fått av mig fotbojan!

Viljar
2011-10-26, 07:22
Finns ju ingen smiley som är ironisk :D

Eller finns det ??

;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hagis
2011-10-26, 19:40
Nu drog klockan iväg i trevligt sällskap av min kära tjejs sällskap så jag pallar inte sitta o glo på massa fåniga smileys i kväll! Sorry

JohnnyRocker
2011-10-27, 14:48
Har en fråga kanske inte helt i linje med tråden men ändå, om någon bara kort ville besvara den. Finns motsvarande i andra Europeiska länder? Om ja, är det samma typ av upplägg där som här?

indy 500
2011-10-27, 19:54
Tja, Norge. Men värre stigmatisering

Hagis
2011-10-27, 19:58
Tja, Norge. Men värre stigmatisering

Från vem? Folket eller myndigheterna eller.....

indy 500
2011-10-27, 20:03
Folk i första hand. Hur myndigheterna bär sig kan du läsa om på http://mcrazzia.blogspot.com/

Hagis
2011-10-27, 20:11
Så folket är så "hårda" i sin syn, det hade jag inte riktigt väntat mig! Försöker följa egen intresserade medier men hinner inte riktigt hänga med! Trodde norrbaggarna var mer toleranta än så men jag har haft fel för så...

patrik151515
2012-01-18, 01:47
Har en fråga kanske inte helt i linje med tråden men ändå, om någon bara kort ville besvara den. Finns motsvarande i andra Europeiska länder? Om ja, är det samma typ av upplägg där som här?

Det var visst ett tag sedan någon skrev i den här tråden, fast å andra sidan var det ett tag sedan jag var här också.

För att försöka svara på frågan så finns det en Norgesmodell (som indy 500 redan sagt), fast den fungerar lite annorlunda än Sverigemodellen.
I Norge sitter tex flera (om inte alla) stora internationella klubbar med och i känsliga frågor kör man med slutna röstningar,
så att man inte kan veta säkert vilka som röstade åt ena eller andra hållet.

När jag var i Holland på hojen för några år sedan berättade holländarna att det fanns något liknande där, och jag har hört att tyskland och polen har liknande möten, fast det är inget jag vet säkert.

I USA finns det "Confederation of Colors" (eller något liknande) på vissa ställen och det verkar funka på ett liknande sätt.

Är det någon mer som längtar efter torr varm asfalt?

robbbull
2012-01-18, 07:39
F.A.T.Crnt;

JohnnyRocker
2012-01-18, 22:28
thx; & välkommen tillbaka Patrik, har du pejl på Spanien? Sökt men hittar inget.
Fucking hell Yeah drömmer om asfalt varje natt, vaknar med skrubbsår på hälarna D;

Bikebandit
2012-03-30, 15:26
thb;

http://4.bp.blogspot.com/-DOOae01iRbo/TtUbuS2LY8I/AAAAAAAACuU/OmiDqjzYo5s/s250/Shirt%2BTruebiker.jpg

ViLa
2012-03-30, 22:36
+ 1

ViLa
2012-03-30, 22:43
Finns det fördelar av att gå med i sbm som klubb?

Lite känslig fråga kanske så om nån vill ta sig vänligheten att svara via pm.

DeaDSexY
2012-04-02, 00:32
Du slipper väl bli klassad som en outlawklubb... Även om ni inte är det så finns väl den "risken"...

Noyen
2012-04-02, 18:40
Finns det fördelar av att gå med i sbm som klubb?

Lite känslig fråga kanske så om nån vill ta sig vänligheten att svara via pm.

Vore väl nästan bättre att svaren skrevs ut på forumet istället så alla kan läsa eller ? Finns säkert
fler som undrar på detta.

pidde
2012-04-02, 21:52
Fördelar med SBM .Jag ser inga fördelar ....jag vet, vi kan fråga Lill Anders.-Ja visst ja han fick ett bollträ i loet.

xbones
2012-04-02, 22:32
Det finns ju en tråd sen förra året där det togs upp allt i ämnet.

hasse diesel
2012-04-02, 23:31
R.I.P
Fördelar med SBM .Jag ser inga fördelar ....jag vet, vi kan fråga Lill Anders.-Ja visst ja han fick ett bollträ i loet.

Noyen
2012-04-03, 15:23
R.I.P

+1.

JohnnyRocker
2012-04-03, 16:36
Ursäkta min nyfikenhet, kan någon berätta vad det var som hände eller passar det sig inte?

Elexem
2012-04-03, 17:19
Vad är det som är så jävla märkvärdigt och mystiskt med ett medlemskap i SBM? Antingen så är man väl med eller inte. Det är ju fler klubbar per capita som INTE är anslutna och det går ju även det. Om man inte blir bjuden på en SBM fest så får man antingen ta av västen eller gå på nästa fest. Sen att det finns en underton av hot om våld i en del inlägg är ju rent tragiskt. Vem fan som helst ska väl kunna starta en klubb utan att det ska störa någon annan.

Hagis
2012-04-03, 20:48
Det finns ju en tråd sen förra året där det togs upp allt i ämnet.

Tänkte precis skriva det, läs igenom DENNA tråd från första inlägget! Allt som står skrivet är inte lag, det tåls att tänkas på! Men det är ju inget nytt ;) Och som jag skrev i något av dom första inläggen så håll allt med en god ton och inga påhopp! Med andra ord, var bara er själva ;)

xbones
2012-04-03, 21:00
Tänkte precis skriva det, läs igenom DENNA tråd från första inlägget! Allt som står skrivet är inte lag, det tåls att tänkas på! Men det är ju inget nytt ;) Och som jag skrev i något av dom första inläggen så håll allt med en god ton och inga påhopp! Med andra ord, var bara er själva ;)thb;

53/74
2012-04-04, 09:05
All I want to do is ride my bike an not be hassled by anyone! NOT the man NOR sbm

hasse diesel
2012-04-04, 19:29
All I want to do is ride my bike an not be hassled by anyone! NOT the man NOR sbm

thb;

gronvit
2012-04-04, 20:54
Ursäkta min nyfikenhet, kan någon berätta vad det var som hände eller passar det sig inte?

Jag har inte läst artikeln. Men har för mig att ryktet säger han skrev om HA i MCM eller något sådant. Det ska tydligen inte ha varit uppskattat och han blev mystiskt invalidiserad och dog senare av skadorna. Vilka de skyldiga var och varför ska inte ha gått att bevisa.

Men detta är inga fakta, bara det jag har för mig att jag läst någon gång då namnet dök upp för något år sedan. Tror det var länge sedan, 90-tal?

gronvit
2012-04-04, 20:54
Ursäkta min nyfikenhet, kan någon berätta vad det var som hände eller passar det sig inte?

Jag har inte läst artikeln. Men har för mig att ryktet säger han skrev om HA i MCM eller något sådant. Det ska tydligen inte ha varit uppskattat och han blev mystiskt invalidiserad och dog senare av skadorna. Vilka de skyldiga var och varför ska inte ha gått att bevisa.

Men detta är inga fakta, bara det jag har för mig att jag läst någon gång då namnet dök upp för något år sedan. Tror det var länge sedan, 90-tal?

edit: HA ska jag fan låta vara osagt också, men någon 1%-klubb handlade det om, skulle gissa på de röd-vita.

Eddie_350
2013-07-27, 13:21
Tjena jag har en mk klubb altså bil/mc. Så vi tänkte göra sverigemodellen. Är det någon här innen som vet vart eller vem man vänder sig till innom detta?

- - - Uppdaterad - - -

Tjena jag har en mk klubb altså bil/mc. Så vi tänkte göra sverigemodellen. Är det någon här innen som vet vart eller vem man vänder sig till innom detta?

Benny
2013-07-27, 22:15
Tror inte det finns några andra motsvarigheter till SBM , kan förstå tanken att det är praktiskt att klubbnamn mm blir kollat så att det inte redan finns osv, men å andra sidan finns ju Google.
Ett MK i stället för MC gör skillnad, men vill ni ändå umgås i SBM kretsar ? så fråga på någon ansluten klubb i stället, så slussas ni rätt.

Eddie_350
2013-07-30, 10:43
Tror inte det finns några andra motsvarigheter till SBM , kan förstå tanken att det är praktiskt att klubbnamn mm blir kollat så att det inte redan finns osv, men å andra sidan finns ju Google.
Ett MK i stället för MC gör skillnad, men vill ni ändå umgås i SBM kretsar ? så fråga på någon ansluten klubb i stället, så slussas ni rätt.

Okej ja de e ju rätt trist om namnet finns när vi redan har alla märken å färger. Hittar dock inget på google. Men de känns bäst å göra sbm om det går med mk klubb

Sanniz
2013-07-30, 12:02
Jag är inte så säker på att bildelen kan vara kvar under exakt samma flagga, OM ni vill bli MC i stället för MK.

Det bästa är, OM du hör av dig till Zillen (som svarar på frågor angående nybildandet av mc klubb á la SBM modellen).

Han kan nås på
mobilnummer 0737-24 02 10

Eller maila på sverigemodellen@sorek.se

Bikerman
2013-11-01, 15:36
Varför klubb överhuvudtaget??
Vuxna män med fåniga krims-kramsvästar och en massa idiotregler om vad man ska och inte ??
Har åkt sen 1975 utan, funkar utmärkt!

Och nu är du själv med i en klubb, lite dubbelmoral där.

waconda62
2013-11-12, 20:06
Jag hade gärna varit med en go klubb men jobbar ju tyvärr lite tokiga tider än så länge. På 80-talet var jag på en hel del fester med bla Woodcocks. Goa gubbar :). Fast dom som är med nu känner jag inte alls och såg dom heller inte på vägarna i somras.