Logga in

Visa fullständig version : Dödarknappen



svebbe
2013-03-23, 19:40
Konstig fråga kanske...men hur använder ni "dödarknappen"? Stänger ni av motorn med den vid stopp eller med tändningsvredet? Har själv en nyinköpt Softail 00:a i garaget som jag inte hunnit köra mer än ett par mil än så länge och hörde nånstans att man ska stänga av med "dödarknappen"...

xbones
2013-03-23, 19:44
Konstig fråga kanske...men hur använder ni "dödarknappen"? Stänger ni av motorn med den vid stopp eller med tändningsvredet? Har själv en nyinköpt Softail 00:a i garaget som jag inte hunnit köra mer än ett par mil än så länge och hörde nånstans att man ska stänga av med "dödarknappen"... Stänger av tändningen. Dödarknappen stänger jag av vid längre parkering.

Lasse.S
2013-03-23, 20:38
För att inte belasta tändningslåset i onödan skall man använde dödarknappen enligt instruktionsboken och blir naturligt när man fått in vanan, finns ingen anledning att göra på annat vis som jag ser det.

xbones
2013-03-23, 21:02
För att inte belasta tändningslåset i onödan skall man använde dödarknappen enligt instruktionsboken och blir naturligt när man fått in vanan, finns ingen anledning att göra på annat vis som jag ser det. Men om man parkerar så slår man väl av tändningen även om man dödar med knappen eller står din med tändningen på jämt???

Lasse.S
2013-03-23, 21:16
Men om man parkerar så slår man väl av tändningen även om man dödar med knappen eller står din med tändningen på jämt???
Ärligt talat är jag osäker på vad som är bäst men Se det som en slinga där dödarknappen kommer först och tändningslåset kommer efteråt och tål mindre ström då borde knappen var bättre enligt instruktionsboken för att spara det känsligare tändningslåset för starkare strömmar o gnistbildning. om det är relevant eller inte på en tidsperiod på tio år eller mer kan jag inte svara på ;)

- - - Uppdaterad - - -


Men om man parkerar så slår man väl av tändningen även om man dödar med knappen eller står din med tändningen på jämt???
Ärligt talat är jag osäker på vad som är bäst men Se det som en slinga där dödarknappen kommer först och tändningslåset kommer efteråt och tål mindre ström då borde knappen var bättre enligt instruktionsboken för att spara det känsligare tändningslåset för starkare strömmar o gnistbildning. om det är relevant eller inte på en tidsperiod på tio år eller mer kan jag inte svara på ;)

hegtor
2013-03-23, 21:16
Jag gör som xbones och det har jag alltid gjort.. dödarknappen = nödstopp

Vajtan
2013-03-23, 21:21
Har alltid gjort som det står i instruktionsboken = dödarknapp, sedan tändning.

hegtor
2013-03-23, 21:27
A kill switch, also known as an e-stop, is a security mechanism used to shut off a device in an emergency situation in which it cannot be shut down in the usual manner. Unlike a normal shut-down switch/procedure, which shuts down all systems in an orderly fashion and turns the machine off without damaging it, a kill switch is designed and configured to a) completely abort the operation at all costs and b) be operable in a manner that is quick, simple (so that even a panicking user with impaired executive function can operate it), and, usually, c) be obvious even to an untrained operator or a bystander.

xbones
2013-03-23, 21:30
Ärligt talat är jag osäker på vad som är bäst men Se det som en slinga där dödarknappen kommer först och tändningslåset kommer efteråt och tål mindre ström då borde knappen var bättre enligt instruktionsboken för att spara det känsligare tändningslåset för starkare strömmar o gnistbildning. om det är relevant eller inte på en tidsperiod på tio år eller mer kan jag inte svara på ;)

- - - Uppdaterad - - -


Ärligt talat är jag osäker på vad som är bäst men Se det som en slinga där dödarknappen kommer först och tändningslåset kommer efteråt och tål mindre ström då borde knappen var bättre enligt instruktionsboken för att spara det känsligare tändningslåset för starkare strömmar o gnistbildning. om det är relevant eller inte på en tidsperiod på tio år eller mer kan jag inte svara på ;) All ström till lamporna,bensinpumpen(om man har elektrisk)startmotor och så går ju via tändningslåset så det kan ju inte tåla mindre ström än dödarknappen! Även om du dödar motorn med knappen så är ju allt annat aktiverat!Tändningslåset är ju så att säga huvudströmbrytaren! Rätta mej om jag har fel:I:

hegtor
2013-03-23, 21:39
Et raskt sök på instruksjonsbökene til nyere Triumph og Kawasaki så står det i begge; Only use in an emergency
Tror resultatet vil väre det samme for de aller fleste andre også..

Vajtan
2013-03-23, 21:45
Et raskt sök på instruksjonsbökene til nyere Triumph og Kawasaki så står det i begge; Only use in an emergency
Tror resultatet vil väre det samme for de aller fleste andre også..

Inte HD....står att du skall använda killswitch.....

Lasse.S
2013-03-23, 21:46
Ärligt talat har jag ingen aning och har bara gissningar, säker har H-D något svar på varför dom vill att man använder knappen först men kan inte svara på varför.....skulle vara intressant o få ett riktigt svar på anledningen.

Vajtan
2013-03-23, 21:52
Kan vara så att ECM och annat skall stängas av i "rätt" ordning....jämför med datorn, inte drar man ut sladden ur väggen för att stänga av den? Eller bilen, släpper kopplingen när man parkerat? Men som sagt, finns säkert någon med kunskap inom detta område....frv;

*inläggets fakta garanteras inte eftersom intagen alkoholmängd överstiger kunskapen i frågan*

xbones
2013-03-23, 21:59
Kan vara så att ECM och annat skall stängas av i "rätt" ordning....jämför med datorn, inte drar man ut sladden ur väggen för att stänga av den? Eller bilen, släpper kopplingen när man parkerat? Men som sagt, finns säkert någon med kunskap inom detta område....frv;

*inläggets fakta garanteras inte eftersom intagen alkoholmängd överstiger kunskapen i frågan* thb; Gött Vajtan!br;

hegtor
2013-03-23, 22:04
Inte HD....står att du skall använda killswitch.....

Det står det faktisk i min instruksjonsbok oxo.. "should be used at all times to stop the engine,especially in an emergency"..

Vajtan
2013-03-23, 22:06
Det står det faktisk i min instruksjonsbok oxo.. "should be used at all times to stop the engine,especially in an emergency"..

Ja, så full e ja inte...ännu! :I: Skål broder...br;

svebbe
2013-03-24, 17:53
Ok, då vet jag...tror jag :)

Coax
2013-03-24, 19:52
När det är kallt (vinterhandskar=handikappad) tändningslåset annars killswitch!
Nu jävlar fick du lite till att tänka på!
br;

Eric Malm
2013-03-24, 21:18
När det är kallt (vinterhandskar=handikappad) tändningslåset annars killswitch!
Nu jävlar fick du lite till att tänka på!
br;

Med svensk sommar så åker man med vinterhandskar på ( så!!!! hur blev det nu) ?? :)

Vajtan
2013-03-24, 21:24
Med svensk sommar så åker man med vinterhandskar på ( så!!!! hur blev det nu) ?? :)

Hahaha....thb;

NickeR
2013-03-25, 09:08
Har alltid använt strömlåset till att stanna motorn på alla hojar jag ägt och kommer nog fortsätta så....rätt eller fel vet jag inte.

slycke
2013-03-25, 10:34
Jag använder mig av "dödarknappen" först sedan tändningslåset, har gjort så på alla mina hojar i snart 27 år :D

hegtor
2013-03-25, 11:14
Det her har värt diskutert flittig oxo på amerikanske forum og siden det ikke finnes noen logisk årsak som at nogot elektrisk går sönder om man bruker tenningsbryteren har det nok mer med alle WARNING som står i instruksjonsboken och amerikansk lag var man kan "sue" alle for närmest ingenting og HD foretrekker kanskje å unngå slike ved at man instruerer kundene til å holde med begge hender på styret til motorsykkelen er stoppet. Noe på linje med "kom ihåg å sette ned föttene när du stannar"

tjockben
2013-03-28, 18:47
tändningslås eller dödarknapp... same same. båda kapar spänning rakt av utan nåd. varför skulle ett tändningslås tåla mindre än dödarknappen..
en bil har ju bara tändningslås.

Snickarn
2013-03-28, 18:56
har aldrig använt dödarknapp, bara av misstag i så fall. Jag stänger alltid av mina hojar med tändningslåset. och det har inte vart något problem.

Niko
2013-03-28, 22:39
Använder aldrig dödarknappen.
Har aldrig gjort, och kommer aldrig att göra.
Efter flitigt användande kommer den säkert att börja glappa, har jag fått för mig...

mr.andersson
2013-03-30, 15:19
Hallo!
Om nu en knapp blir glapp med åren så är det mycket lättare att byta huvudströmbrytaren än att byta dödarknappen...
för då måste man dra om elen i styret om man nu som jag har den indragen där.
Jag vet att HD rekommenderade att man skulle slå av hojen med dödarknappen på de hojar som hade de tidiga HD larmerna (Vecta) annars kunde de gå i baklås.. vilket hände mig.
Konsekvensen av det blir att hojen låter som den är på väg att starta när man trycker på startknappen eftersom startmotorn börjar jobba.
Men eftersom startspärren är inkopplad (i 15sek) för att göra en safetycheck så får man ingen gnista men hojen suger i sig soppa...
Efter 15sek och hojen tycker att allt är OK så släpper startspärren och man har en förgasarsmäll som gör att grannarna funderar vad man håller på med.
På dessa hojar skulle man stanna hojen med dödaren sedan huvud brytaren. När det var dax för start igen.. larma av.. slå på huvudbrytaren.. slå på dödarknappen... vänta några sekunder så att larmsystemet hinner kolla så att allt står rätt till och sedan trycka på start.. om man inte väntade kunde man få en annan kul bieffekt.. motorlampan tändes.. det var därför så många tog bort sina tidiga modeller av larm.