handdator

Visa fullständig version : Andrews N8 kamm inställningar



Pulare
2013-03-19, 19:32
Ser detta rätt ut? 10985

BAMSEN3570
2013-03-19, 19:36
lol;,du kunde inte låta bli thb;

Pulare
2013-03-19, 20:09
:b:

xbones
2013-03-19, 20:10
Christer,har du pulat igen:D prickarna ser ut o vara på sin platsthb;

Pulare
2013-03-19, 20:12
Det tycker jag med men jag saknar 15-20 hästar. Trodde jag hade slarvat när jag satte ihop den så jag var bara tvungen att kolla upp mig själv.pl;

xbones
2013-03-19, 20:23
Det tycker jag med men jag saknar 15-20 hästar. Trodde jag hade slarvat när jag satte ihop den så jag var bara tvungen att kolla upp mig själv.pl; Jag är ju ingen expert o du kan detta bättre än jag men kan inte se vad som skulle kunna vara fel:)

Lasse.S
2013-03-19, 20:25
Det tycker jag med men jag saknar 15-20 hästar. Trodde jag hade slarvat när jag satte ihop den så jag var bara tvungen att kolla upp mig själv.pl;

Ojoj saknar 15-20 kusar är väldigt mycket, vad är gjort i motorn för övrigt

Pulare
2013-03-19, 20:33
Ojoj saknar 15-20 kusar är väldigt mycket, vad är gjort i motorn för övrigt
Samma som du hade i din gamla sporre 1200 kolvar 10.0:1 dina Tassen portade 883 toppar Andrews N8 kammar och en Mikuni HSR42 förgasare och dessa siffror var med V&H short shots 2-2 system 68 hästar 99Nm i vrid. Har för mig att du hade ca 85hk i din?

Lasse.S
2013-03-19, 20:49
Samma som du hade i din gamla sporre 1200 kolvar 10.0:1 dina Tassen portade 883 toppar Andrews N8 kammar och en Mikuni HSR42 förgasare och dessa siffror var med V&H short shots 2-2 system 68 hästar 99Nm i vrid. Har för mig att du hade ca 85hk i din?
Stämmer ungefär, hade ca 85 kusar med N4 kammar och cv 40 (original) när Tassen 1200 konverterade den och jag hade samma känsla att den inte gick särskilt bra och var anledningen till att den blev en 1440 året efter och fick 120 rwhk, du har ju sett den live hur den gick då på Malmö Race way :)
I min nuvarande hoj bänkade Båging 82 kusar förra året och den går riktigt bra men det är insprutningen som är största skillnaden och nu i år när både jag o hojen är lättare med roterande massa o totalvikt kan jag gasa upp den på bakhjulet thb; Har inget bra svar på att ungefär samma siffror kan upplevas så olika.
Oj missade att du skrev 68 hästar, ja det är riktigt fel....en gissning så tror jag N8 kammarna vill ha ganska hög komp och hyvsad kraftig portning om jag inte minns fel av lite olika tester jag läst

Pulare
2013-03-19, 20:52
Jag får skruva ihop den igen och åka och testa på samma bänk med mitt Freedom performance Outlaw 2-1 system och se om det ger några fler pållar.

Lasse.S
2013-03-19, 20:57
redigerade inlägget med lite mer text ;)

Jag får skruva ihop den igen och åka och testa på samma bänk med mitt Freedom performance Outlaw 2-1 system och se om det ger några fler pållar.

Jörgen Karlsson
2013-03-20, 00:23
N8/V8 använder i princip samma insugskam som V4/N4. Stänger insug rätt tidigt, 44 grader för N8 och 46 grader för N4

Så det känns som att 10:1 ska räcka. Luftburk vet jag inte vad du har, men det är ju viktigt att den supportar din 42:a.
Måhända är det en vassare bänkoperatör som behövs, även om AFR ligger rätt, så kanske han kör en för from tändkurva.
Hade kammarna kuggats in fel, så märks det mycket tydligt. Om inte ventilerna tar i redan när du drar runt motorn för hand, så går motorn som en påse nötter om du får igång den. Redan om en av kammarna står 1 kugg fel: obefintligt tomgång, en cylinder drar och den andra bluddrar etc. Så det borde du ha märkt om du har motoröra, du känner inte igen hojen helt enkelt.

Jag vet inte vad du har för årsmodell, men om det är med kamsensor för tändningen, så måste man grundinställa tändningen på nytt när man bytt kammar, dvs man kan inte återmontera kamtriggerplattan enligt gamla märken när man bytt kammar, eftersom det kan variera flera vevaxelgrader på spåret för rotorkoppen mellan olika kamset.

Så har man inte grundinställt en kamtriggertändning så finns risk att hela tändkurvan ligger avancerad eller retarderad.

Bara mina spontana tankar. Du vet säkert om detta.

/Jörgen

Pulare
2013-03-20, 16:04
Det är en 2004:a så där är en fast givare till tändningen. Har en Twin Tec TC88A tändbox till denna hoj med en modifierad kurva för Sportster.
10993
1099610997

Jörgen Karlsson
2013-03-20, 19:16
Det är en 2004:a så där är en fast givare till tändningen. Har en Twin Tec TC88 tändbox till denna hoj med en modifierad kurva för Sportster.


Vridkurvan visar att den tappar orken alldeles för snabbt efter 4000 rpm.
AFR-kurvan ser acceptabel ut.
Om vi förutsätter att tex luftburken inte begränsar, utan fokuserar på tändningen, så skulle jag prova att sänka maxtändningen. Som det är nu så terminerar den på 35 grader. Jag skulle prova 30 grader och se vad som händer. Bättrar den sig då, så prova 28 grader. Blir det sämre då, så prova 32. Dvs man försöker gaffla in det värde på maxtändning på WOT som ger maxeffekt. När du hittat detta värde kan man sen ofta sänka hela mappen så att maxtändingen på WOT blir rätt. Ty formen på hela mappen brukar ofta vara bra/acceptabel. Alldeles för mycket jobb och motorslitage att justera hela tändmappen, man får lita på att formen på tändmappen är bra helt enkelt.

Med ett bra förbränningsrum, så brukar 35 graders maxtänding på WOT vara för mycket. Man kan istället ofta ha maxeffekt mellan 28-32 grader (beroende på borr och formen på förbränningsrummet samt hur tight squish man kör).

Jag säger inte att tändningen är förklaringen till hela vridtappet efter 4000, men jag skulle utvärdera maxtändningen enligt ovan, så har du iaf uteslutit den.

Girlie Bike User
2013-03-20, 19:23
Bara att hålla med föregående inlägg. Dynokörningen ser ut som det vore orginal 883 toppar med små ventiler. Då räcker flödet bara till c:a 4000 varv.

Pulare
2013-03-20, 21:16
Ok jag sätter ihop den igen och testar med att sänka WOT tändningen . Jag har laddat in orginal mapparna i boxen nu så det är bara att testa med advance ratten när jag kör den i bänken. 30 grader borde vara runt 3-4 på advance ratten. Jag tror ju inte att det borde vara problem med topparna som jag köpte av Skalman då han fick ut 85hk för ventilerna krymper väl inte i storlek av sig själv. 883 topparna har ju en annan utformning så ventilerna sitter rätt så nära varandra så man får ju inte i samma storlek på ventilerna som 1200 har ? Luftfiltret är ett vanligt screamin eagle kit som sitter under orginal kåpan.

Lasse.S
2013-03-20, 22:20
Båging håller på att kolla efter diagrammet i sina datorer efter bänkningen med dom topparna, har för mig kurvan var och såg okej ut.

Jörgen Karlsson
2013-03-20, 23:42
När du sätter på 2:1-systemet trillar det nog ut ytterligare några hk. Kollade på bilder på V&H Short Shots. Det ser ut att vara mer inriktat på "attityd" än prestanda. Screamin Eagle-luftburken ska räcka till.

Lasse! Minns du hur mycket tändning du körde med dessa toppar?

Lasse.S
2013-03-21, 07:00
Det var ju 6-7 år sedan Pulare köpte dom topparna av mig men har för mig att jag hade en Screaming Eagle tändbox som bl.a höjde varvstoppet till 7000varv och var fast förövrigt och var avsedd till 883an men fungerade utmärkt även efter 1200a konverteringen Tassen gjorde. Köpte samma år ett par Buell toppar från någon på gamla forumet för några fler kusar men tyckte aldrig jag fick den effekten jag var ute efter då. dock bänkade jag den aldrig med dom topparna utan gjorde 1440 av den i stället :) och hade Twin Tec tändmodulen som Båging ställde tändkurvan på åt mig

Lasse.S
2013-03-21, 11:52
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/bbl276_zps94af9983.jpg

Ordning o reda på Stefan Båging på Mek1 som vanligt, fick den här av han :) detta var med dom Tassen portade topparna du köpte av mig Christer

Pulare
2013-03-21, 12:59
Tack för detta Lasse då är det 13 hästar som saknas i stallet så med lite fly så sitter det i tändkurvan och avgassystemet.

Girlie Bike User
2013-03-21, 20:52
Kan vara intressant om du kan göra ett kompprov så kan jag se vad för komp du kör till N8 kammarna. Det framgår inte vad för kolvtyp du har? plan eller reverse dome 9.5 eller 10-0 typ. Det står Wiseco 10.5 på bänkbladet men 10.0 skriver du på ett annat ställe.

Pulare
2013-03-22, 06:12
Kan vara intressant om du kan göra ett kompprov så kan jag se vad för komp du kör till N8 kammarna. Det framgår inte vad för kolvtyp du har? plan eller reverse dome 9.5 eller 10-0 typ. Det står Wiseco 10.5 på bänkbladet men 10.0 skriver du på ett annat ställe.
Det blev fel på bänkpappret det ska vara Wiseco 10.0:1 domed -8,5cc kolvar. Ska köra ett kompprov när jag har satt ihop den igen. Ska till Malmö imorgon och köpa packningar.

Pulare
2013-03-22, 15:47
Tas förbränningsrummet upp på 883:ans toppar när man 1200 konverterar dom? 883:ans har ju 49.5cc och 1200:ans har 62cc om vi pratar om 2004 års modell av toppar som det gäller i detta fall.
Vad gäller angående ventilstorlek så får väl inte 1200:ans insug och avgas ventil plats i 883:ans toppar ( för lite utrymme emellan ventilerna). Byts bara insugen till en större med bibehållen avgasventil?

Lasse.S
2013-03-22, 16:03
Tas förbränningsrummet upp på 883:ans toppar när man 1200 konverterar dom? 883:ans har ju 49.5cc och 1200:ans har 62cc om vi pratar om 2004 års modell av toppar som det gäller i detta fall.
Vad gäller angående ventilstorlek så får väl inte 1200:ans insug och avgas ventil plats i 883:ans toppar ( för lite utrymme emellan ventilerna). Byts bara insugen till en större med bibehållen avgasventil?Slå tassen en signal veta ja o fråga vad han gör, Att alla ventilerna byts vet jag i alla fall då jag har kvar dom gamla fortfarande har jag för mig i mina gömmor någonstans ;) http://www.sportsterspecialisten.se/#

Jörgen Karlsson
2013-03-22, 17:05
Håller med Lasse.
Tassen har svart bälte i sportstertrimning, för att inte säga samtliga fyrkamsmotorer. Oavsett årsmodell.

Girlie Bike User
2013-03-22, 17:33
Skall försöka reda ut det här lite grann. 883 toppar använder 1.585" insug och 1,350" avgas ventilstorlek. Skillnaden mellan de äldre och 04-upp är storleken på ventilskaften, fjädersystemet och kylflänsarna. Den normala 1200 konverteringen av 883 toppar innebär att du får 1,715" insug och 1.480" avgas, samma storlek som de äldre 1200 har(tom 03) men inte samma ventil då 883 topplocken kräver en längre ventillängd än standasd 1200så kallade konverteringsventiler. 04-upp har 7mm skaft och koniska ventilfjädrar och det har inte funnits några 7mm konverteringsventiler till dem förrän det kom ut ifjol vintras. Så tidigare byttes styrningar till den gamla storleken för att få konverteringsventiler att passa. Då Tassen gjort detta jobb för flera år sedan så kan bara han svara på hur han gick tillväga. Som sagt nu finns inte detta problem längre och det finns ännu större ventiler som passar ifrån Hammer Perf. 1,760" in och 1,530" ut. ( har en sats liggande i garaget om någon är intresserad)

Ang Wiseco-kolv, vad jag förstår så har du en reverse dome kolv(-8,5CC) som är anpassad för att ge 10.0:1 till ett orginal 49,5cc 883 topplock. När konverteringsventiler installeras så bli förbränningsrummet betydligt större c:a 55-56 cc stort och är det lämpligt att använda en plan kolv och då blir kompet på c:a 10.5.1. Med din kolv c:a 9,5:1

Nyare 04-upp 1200 topplock har 1,810" in och 1,575" ut ventiler och badkarsformadförbränningsrum på 62cc.

Det går bra att ringa 0708812925 så kan det vara enklare att förklara om det är något som är oklart.

Pulare
2013-03-22, 18:04
Skall försöka reda ut det här lite grann. 883 toppar använder 1.585" insug och 1,350" avgas ventilstorlek. Skillnaden mellan de äldre och 04-upp är storleken på ventilskaften, fjädersystemet och kylflänsarna. Den normala 1200 konverteringen av 883 toppar innebär att du får 1,715" insug och 1.480" avgas, samma storlek som de äldre 1200 har(tom 03) men inte samma ventil då 883 topplocken kräver en längre ventillängd än standasd 1200så kallade konverteringsventiler. 04-upp har 7mm skaft och koniska ventilfjädrar och det har inte funnits några 7mm konverteringsventiler till dem förrän det kom ut ifjol vintras. Så tidigare byttes styrningar till den gamla storleken för att få konverteringsventiler att passa. Då Tassen gjort detta jobb för flera år sedan så kan bara han svara på hur han gick tillväga. Som sagt nu finns inte detta problem längre och det finns ännu större ventiler som passar ifrån Hammer Perf. 1,760" in och 1,530" ut. ( har en sats liggande i garaget om någon är intresserad)

Ang Wiseco-kolv, vad jag förstår så har du en reverse dome kolv(-8,5CC) som är anpassad för att ge 10.0:1 till ett orginal 49,5cc 883 topplock. När konverteringsventiler installeras så bli förbränningsrummet betydligt större c:a 55-56 cc stort och är det lämpligt att använda en plan kolv och då blir kompet på c:a 10.5.1. Med din kolv c:a 9,5:1

Nyare 04-upp 1200 topplock har 1,810" in och 1,575" ut ventiler och badkarsformadförbränningsrum på 62cc.

Det går bra att ringa 0708812925 så kan det vara enklare att förklara om det är något som är oklart.

Tack Kent
Verkligen en utförlig förklaring. Får väl spåna vidare med att hitta de saknade hästarna mellan Lasses och min hoj först sen vet man inte om FAN flyger i en till vintern och kör en uppgradering till typ 1250cc och 15 eller 30 gradiga kolvar från Hammer och fixa ett par 1200 toppar för bearbetning. Får höra med frugan först om hon vill åka på bakhjulet eller det räcker som det är.

Tack för hjälpen Grabbar ro;

BAMSEN3570
2013-03-22, 18:14
Herrejävlar....minst 195 år på universitet i Lund på den här tråden.....ja bara skojade :D......all vördnad till er med all kunskap,utan er så hade en del avv oss andra inte kunnat gasa lite extra thb;

Jörgen Karlsson
2013-03-22, 22:06
Håller med Kent. Lite synd att åka med dessa kolvar till dessa förbränningsrum. Där finns det chans att lyfta kurvan över hela registret.
Men det förklarar inte varför den tappar så mycket efter 4000. Lågt komp brukar straffa motorn mer i hela registret.

Lasse.S
2013-03-23, 06:28
köpte du även cylindrar o kolvarna av mig Christer? för i så fall är det ju ännu mer märkligt, jag har minne som en dagmask tydligen, kommer inte ihåg mer än att jag hade wiseco kolvar, letade i mina lådor efter kvitton men hittade inget tyvärr som säger vad jag hade tillsammans med topparna.

Pulare
2013-03-23, 07:51
köpte du även cylindrar o kolvarna av mig Christer? för i så fall är det ju ännu mer märkligt, jag har minne som en dagmask tydligen, kommer inte ihåg mer än att jag hade wiseco kolvar, letade i mina lådor efter kvitton men hittade inget tyvärr som säger vad jag hade tillsammans med topparna.
Nej jag köpte ett kit med kolvar och cylindrar från Customnet i Karlstad. Men enligt Wiseco´s hemsida så finns det bara denna 1200 konverteringskolv.


http://www.customnet.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=266&artnr=VT11-0336%20%20%20%20%20%20%20r&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std2

Girlie Bike User
2013-03-23, 10:02
Helt riktigt ang kolv. Den är anpassad till att topplocket behålls orginal. Så fort bearbetning görs med större ventiler etc. görs så måste annan kolv användas om kompressionen skall bibehållas beroende vad för kammar som skall användas, vanligtvis den plana typ av kolv som sitter std i alla 1200 men av smidd typ. Sedan finns det också ännu bättre valmöjligheter med 15 eller 30 graders domekolvar men kräver precisionsbearbetning av topplocket.Använde själv 1200 cylindrar borrade till 3,515 med Hammers 15 graders kolv ifjol och fungerade utmärkt. I år så blev det 1250 cylindrar med 30graders domekolvar. Det kommer att bli intressant till våren (om den kommer) då jag också fick möjlighet att byta kammar när det också blev högre kompression med denna kolv som för övrigt finns i 2 olika utförande ifrån Hammers. För övrigt så har Hammers kommit med många nyheter för Sportsterägare som vi ha mer hkr.

Jörgen Karlsson
2013-03-23, 14:55
Håller med Girliebikeuser.
Enkla lösningen är att beställa platta kolvar. Samt naturligtvis då kolla kolvspel, ringgap och kolla ventil/kolvklarning med lera, för säkerhets skull.

Den påkostade lösningen är (som Kent skriver) att gå på en passlig domekolv från tex Hammer eller konkurrenten NRHS. Men då måste som sagt även förbränningsrummet ges en vinklad squish, och ventilfickor kollas för klarning, kolvarna vägas mot original etc. Dvs det gamla vanliga arbetet när man sätter ihop en motor med high performance-delar.

Om du känner dig förvirrad av detta s kan jag trösta dig med att Tassen sammarbetar med båda firmorna. Så han kan sköta hela beräkningen, beställningen och ihopmatchningen av delarna, ja även mappa in cykeln i bänk båda vad gäller tändning och bränsle. Han brukar även hålla tid och pris. Inte så vanligt i hojsvängen.

Lasse.S
2013-03-23, 16:36
Finns bara en lösning och det är att ringa Tassen utan att passera gå ;) Jag har för mig att det finns negativa dome kolvar i olika storlekar och bara Tassen vet vad han gjort med topparna och vilka kolvar som passar bäst, resten är bara gissningar och det sysslar inte duktiga killar med ;)
Givetvis kan man mäta förbränningsrummet volym men innan du man har fått fram prylarna som behövs till detta har Tassen hunnit berätta något roligt också, svårt att snacka med han utan att få sig ett gött skratt också..... RING

Pulare
2013-03-23, 18:47
Lasse jag hittade på Harleyportalen lite bilder från din 1200 konvertering och kolla på denna bilden du hade ju flat top kolvar inga domade så då har vi ju löst frågan om var de saknade hästarna beror på. Dessutom så stänger insugsventilen på N8 kammarna 2 grader senare än N4 och bara där så losar man komp. Nu blir det till att åka med hojen så får jag se till vintern om det börjar klia i skruv fingret igen.

Tack för alla tips om detta.

http://s228.photobucket.com/user/sportster_02/media/1-2.jpg.html
Kolven till vänster är 1200 kolven den till höger är ju den vinklade 1440 kolven

Lasse.S
2013-03-23, 19:07
Lasse jag hittade på Harleyportalen lite bilder från din 1200 konvertering och kolla på denna bilden du hade ju flat top kolvar inga domade så då har vi ju löst frågan om var de saknade hästarna beror på. Dessutom så stänger insugsventilen på N8 kammarna 2 grader senare än N4 och bara där så losar man komp. Nu blir det till att åka med hojen så får jag se till vintern om det börjar klia i skruv fingret igen.

Tack för alla tips om detta.



http://s228.photobucket.com/user/sportster_02/media/1-2.jpg.html
Kolven till vänster är 1200 kolven den till höger är ju den vinklade 1440 kolven

Nej tyvärr är det fel Christer kolven till vänster är 883 original H-D kolv, jag har själv letat som en iller efter kvitton o bilder men ingen hittat tyvärr, tycker fortfarande att du skall ringa Anders (Tassen) tel: 033 - 289 397
mob: 0733 963 100 så får du rätt information om hur du skall hitta dom saknade kusarna.

Pulare
2013-03-23, 19:40
Nej tyvärr är det fel Christer kolven till vänster är 883 original H-D kolv, jag har själv letat som en iller efter kvitton o bilder men ingen hittat tyvärr, tycker fortfarande att du skall ringa Anders (Tassen) tel: 033 - 289 397
mob: 0733 963 100 så får du rätt information om hur du skall hitta dom saknade kusarna.

Jag ringer han och ser ifall han kommer ihåg vad han använde för kolv till din hoj.

Girlie Bike User
2013-03-24, 12:02
N8 stänger 2 grader tidigare än N4 enligt de fakta jag har. För övrigt så är du välkommen att titta in om du har vägarna förbi. För övrigt så håller jag på med slutfinishen på ett motorprojekt , Hammer 1250 cyllar med 30 graders kolvar ,portade Thunderstormtoppar med större ventiler , SE 575 kammar (10.8:1 i komp), HSR 45 på Hammers nya CNC frästa insug, S&S rullvippor, Supertrapp 2-1 system och Dyna 2000 tändning. Mitt eget bygge väntar på avgasventiler sen kan det också monteras ihop, skall bli intressant. Sedan är det bara och vänta med spänning när Jörgen börjar berätta om sitt motorbygge som tyvärr är lite försenat om jag fattar det rätt.

Pulare
2013-03-24, 12:18
Du har rätt Kent det är jag som snurrade till det med stängningstiderna . Man räknar ju från ABDC thb; Jag tittar inom någon gång nu under säsongen slår dig en signal först så du inte är ute och åker. Det låter som det är mycket bygge ute i stugorna nu när våren dröjer men jag har ju min Springer som rullar på bra så det är ingen panik med Sporren. Det gäller som sagt att fundera ut den bästa kombinationen först innan man börjar handla på sig grejor. Ska bli kul och höra med Tassen vad han stoppade i för kolvar på Lasses hoj.