Visa fullständig version : Få lägre tomgång, farligt? XL1200 -08
emil.lofkvist
2011-01-31, 19:55
Hej,
Är det någon som har koll på hur mycket lägre oljetrycket blir på tomgång på en XL1200 -08 om man kör med ca 700 rpm?
Man vill ju ha det rätta soundet på tomgång, men vill inte riskera att det blir för lågt oljetryck.
// Emil, ny på forumet
Hej Emil! Välkommen hit!
Normal tomgång på insprutarna är 1000-1050(varm) runt 1200(kall) just för att hålla trycket uppe. Det går att sänka med ex. Power Commander, men vågar inte säga hur bra/dåligt det är! 700 tycker jag dock låter väldigt lågt för insprutarna... kanske 850-900 är realistiskt, men jag kan absolut var ute och motorcykla. Får se om nån annan kan svara!
Bumpar en gammal tråd... Hur lågt kan man ställa tomgången på en evo innan det påverkar oljetrycket för mycket? Serviceboken rekommenderar runt 1000-1050 rpm vilket jag tycker känns för högt för min smak. Är det bara att sänka tills oljelampan lyser eller? :D
Finns mycket info i denna tråden!
http://harleyforum.se/showthread.php?1815-Tomgången-är-för-hög!&highlight=tomgång
Vet inte varvtalet jag hade på min 01:a men den gick precis lagom runt på tomgång (en 883:a).