handdator

Visa fullständig version : "Bromsoljan" ser inte så fin ut [bild]



mellqvist
2013-03-15, 21:23
Vad kan ha hänt här egentligen? Så här såg det ut när jag lyfte på locket...

1094210943

Efter att jag tömt den oljan som fanns..

tjockben
2013-03-15, 21:49
Vad kan ha hänt här egentligen? Så här såg det ut när jag lyfte på locket...

1094210943

Efter att jag tömt den oljan som fanns..

blandat dot 4 med dot 5....
då bildas gele... silikonet kapslar in all skit och kloggar igen systemet...

mellqvist
2013-03-15, 23:55
Tack för snabbt svar, hur gör jag bäst rent systemet? Kan man köra rent det med t-sprit eller behövs det något starkare?

hegtor
2013-03-16, 06:50
Du kan gjöre rent metalldelene med alkohol,rödsprit eller kjöpe en sprayboks med Brake Cleaner (isopropanol).
Gummidelene bör du erstatte med nye for de vil svette klumper med silikon i all fremtid og vil produsere ei sörpe som vil tette stemplene.

Broder Dalton
2013-03-16, 07:37
Köp en renoveringssats till huvudcylindern . OBS ! HD original!!! Inte chingChong. Fyll m exvis Spectro DOT 5 och lufta igenom ordentligt. Om du har originalbromsok. Har du ISR, PM el likn så renovera huvudcylindern och kör DOT 4 typ Black Arrow m alkobas. ISR gillar inte DOT 5 silikonbas!. Som skrivits. Det har nog blandats olika vätskor. Detta + att det inte bytts / kollats på evigheter gör att d kan se ut sådär

Pulare
2013-03-16, 08:40
Jag har en sats Harley orginal liggande. #45006-96C till 9/16" kolv passar till -96 och nyare reglage med enkel skiva.

mellqvist
2013-03-16, 11:11
Tacksam för era svar! Får bli en sväng förbi bikeline och köpa renoveringssats och gå igenom allt, kan lika gärna gå igenom oket också så det är fint och bra.

Pularn, tack för erbjudandet, dock är det 5/8 jag behöver.

Broder Dalton
2013-03-16, 13:00
Köp Inte En Kinesisk Renoveringssats!!

stroker49
2013-03-16, 13:51
Nej nej nej, if it aint broke, don't fix it. Så där kan det bli även om man inte blandat DOT4 och 5.

Torka ur med ren luddfri trasa, häll i ny bromsvätska och pumpa igenom systemet/lufta. Troligen är allt bra tio år till.
Byt bara packnigen till själva locket, det är intre otroligt att den är trasig.

Så där har det ofta sett ut i min gamla hojs bromscylinder, jag kan inte komma ihåg att jag renoverat handbromscylindern någon gång, men den är ju bara 35 år och jag har bara haft den i 25.

mellqvist
2013-03-16, 14:41
Köp Inte En Kinesisk Renoveringssats!!

Absolut inte! Är det det enda bikeline har menar du?


Nej nej nej, if it aint broke, don't fix it. Så där kan det bli även om man inte blandat DOT4 och 5.

Torka ur med ren luddfri trasa, häll i ny bromsvätska och pumpa igenom systemet/lufta. Troligen är allt bra tio år till.
Byt bara packnigen till själva locket, det är intre otroligt att den är trasig.

Så där har det ofta sett ut i min gamla hojs bromscylinder, jag kan inte komma ihåg att jag renoverat handbromscylindern någon gång, men den är ju bara 35 år och jag har bara haft den i 25.

Grejen är ju den att jag förra vintern monterade en ny stålomspunnen slang och packning till behållaren, torkade rent behållaren, fyllde på och sköljde igenom rejält. Verkar inte som att det riktigt var tillräckligt då?

stroker49
2013-03-16, 15:19
På min gamla 77a verkar packningen inte tåla bromsvätskan. Så det börjar ofta fukta och resterna av packningen (som ett gummimembran) ligger som en snorsleta i botten på behållaren. Jag skulle prova som jag sade. Och varför ge sig på oket nu också? Man skall serva och sköta grejjorna men annars göra så lite som möjligt, då håller det i hundra år!

indy 500
2013-03-16, 19:09
Nja det gamla talessettet, det som går runt går sunt . gäller även här, men, det finns även ett väldigt väldigt gammalt harley ordspråk som säger. rör ingenting som fungererar! Så ja! Upp till dig själv!

mellqvist
2013-03-18, 20:23
På min gamla 77a verkar packningen inte tåla bromsvätskan. Så det börjar ofta fukta och resterna av packningen (som ett gummimembran) ligger som en snorsleta i botten på behållaren. Jag skulle prova som jag sade. Och varför ge sig på oket nu också? Man skall serva och sköta grejjorna men annars göra så lite som möjligt, då håller det i hundra år!

Kan nog vara något liknande här, packningen som byttes i början på förra säsongen med slang- och oljebytet hade vrängt sig och låg mot oljan i behållaren, tycker det verkar konstigt då det är slutet..


Nja det gamla talessettet, det som går runt går sunt . gäller även här, men, det finns även ett väldigt väldigt gammalt harley ordspråk som säger. rör ingenting som fungererar! Så ja! Upp till dig själv!

Jag plockar ihop prylarna igen och sköljer igenom rejält med olja, får hålla koll på det så det inte blir tokigt igen.