handdator

Visa fullständig version : Semester 2013



Streetglidarn
2013-03-12, 09:39
Hej!

Vart har ni tänkt tillbringa semestern 2013 och blir det med hoj?

Mina egna tankar på semester går till Pula halvön och ner till ön KRK i Kroatien.
Är det någon som semestrat i dessa trakter och då kanske kört hoj där och som kan ge tips på vägar, sevärdheter och bra restauranger eller annat
man inte får missa?.

Broder Dalton
2013-03-12, 14:51
På vägen ner ligger Ljubjana i Slovenien, gamla stan m Barockstuk är fin.
Bra fart på kvällarna i kvarteren nere vid floden

Bikebandit
2013-03-12, 17:02
Jag tar två / tre veckor och ta mig och hojen genom sverige till Lofoton och Narvik :D

Streetglidarn
2013-03-13, 15:35
Tack för tipset Onatop, kanske blir Ljubljana på vägen hem...
Norge måste tillhöra ett av de länder i världen med bäst mc vägar!? -men vädret re;

Coax
2013-03-13, 17:08
Japps vädret är skit!! Men prickar man vädret är det oslagbart!

Streetglidarn
2013-03-15, 15:51
Det var inte många som skall ha semester 2013 :I:

Sanniz
2013-03-15, 19:19
Jodå, jag skall nog ha. Men jag får nöja mig med en ful grön-vit skylt... Då blir man mer begränsad för utflykter också. ;)

Billy Bollocks
2013-03-15, 23:37
Körde bil från Bosnien ner till Dubrovnik och följde kusten upp till Slovenien ett par gånger 2000-2001. Superfina mc-vägar. Piran i Slovenien var otroligt fint! Det finns många fina platser:-)

tolfan
2013-03-16, 03:37
Jo det blir nog att dra en repa uppåt i landet. Från norra småland till Ö-vik. I år bara måste det bli en långfärd.

Fullsize
2013-03-16, 07:57
Skit i skylten, Sanniz...Körde 600 mil utan skylt och det gick alldeles utmärkt...Vissa billister bär sig väldigt konstigt åt när de ser en övningskörning wa;

Sanniz
2013-03-16, 08:57
Skit i skylten, Sanniz...Körde 600 mil utan skylt och det gick alldeles utmärkt...Vissa billister bär sig väldigt konstigt åt när de ser en övningskörning wa;

Tror inte jag chansar, Om maken har västen på sig... :D
Det finns de som kollar dom en gång extra enbart för det. ;)
Men jag vet hur folk kan bete sig... Hade på mig en sådan de första gångerna jag var i trafik med triken (eftersom jag då var grön på den)... Och det vart inte kul alla gånger.
Jag får väl hoppas på att klämma fram kortet. Skulle vara kul, att kunna resa utomlands också. :)

stroker49
2013-03-16, 14:12
Det är inte bestämt ännu. Men vi blir 8-10 stycken som vanligt, troligen. Ett förslag är Kiev (Kanske en dagstur och kolla Tjernobyl, strålande idé!). Sedan är ju frågan om man skall köra Ukraina västerut igen och upp genom Littauen till Lettland och den årliga träffen där. Eller att ta genvägen genom Vitryssland. Vitryssland är ju helkul och låter ju bäst men då är det hög tid att börja söka visum , boka hotell etcetera.

ViLa
2013-03-16, 14:13
Drar till Maryland och Pennsylvania som vanligt.

Ingen hojsemester inbokad i år :(

Sanniz
2013-03-16, 15:58
Drar till Maryland och Pennsylvania som vanligt.

Ingen hojsemester inbokad i år :(

Du får smuggla med hojen i en container bro. ;)

indy 500
2013-03-16, 18:43
Tja! det blir vell en runda runt MALGOMAJ samtitigt som man hälsar på STAFFANS egendom i malgomaj. (Önskar jag kunde berätta några anekdoter!)

indy 500
2013-03-16, 18:56
Hoppas du fann igen tiken staffan, Ha Ha HA Ha

Streetglidarn
2013-03-17, 09:02
Körde bil från Bosnien ner till Dubrovnik och följde kusten upp till Slovenien ett par gånger 2000-2001. Superfina mc-vägar. Piran i Slovenien var otroligt fint! Det finns många fina platser:-)

Tack Billy Bolloocks för tipsen, har själv kört kuststräckan ner till Dubrovnik, gillade Kroatien skarpt. Därför blir det en tur till norra delen denna gång.
Vi börjar med två dygn i Portoroz i Slovenien ca 3 km från Piran, har du fler tips i detta område?

Billy Bollocks
2013-03-17, 12:47
Tack:-) Portoroz är fint (vad jag kommer ihåg). Italienska Trieste ligger inte långt borta och kan vara värt ett besök. Lipica ligger heller inte långt borta. Det är där lippizanerhästen föds upp.

Holmström
2013-05-08, 20:16
Jag o frugan åker ner till Basel och hälsar på Grabben som jobbar där, därefter går resan vidare med ett stop i Geneve. sen bär det av mot Saint Tropez, det blir drygt 2 veckor. Vi åker på vår Road King 2011.

xbones
2013-05-08, 21:02
Håller mej till Sverige o Norge med hojen. En tur till Finland med bil blir det nog.

whiskeythrottle
2013-05-17, 08:21
Blir Örebro - Nice 15 juni till 4 juli. ca 5 dagar nere vid franska sydkusten.Åker med en polare som åker forty eight. De andra dagarna skall ägnas åt skön åkning i alperna å sånt. På nervägen blire Tyskland, österrike, lichtenstein, schweiz, frankrike med Route des grandes alpes.

Hemvägen börjar vi med route de napoleon genom frankrike, belgien holland tyskland å så stora båten hem. ca 6 dagar ner, ca 4-5 dagar hem.

Lite grovt planerat blir det kanske dessa stopp

Trip down
------------------
Gothenburg
Kiel
(Lübeck) Hannu and Laura
Hamburg
Dachau
Liechtenstein
Basel
Biel/Bienne
Annecy
Guillestre
Barcelonnette
Menton
Nice (Frejus,French Riviera)

Trip home
------------------------------
Cannes
Digne-les-Bains
sisteron
Gap
Grenoble
City of Bryssels
Nijemegen
Amsterdam
Kiel
Gothenburg
Örebro

Streetglidarn
2013-05-17, 08:49
Ser skönt ut, ta lite bilder och förmedla dem här sen...

Hoppas du vill ge oss lite resefakta, vår resa stod mellan Kroatien och sydfrankrike, i år blir det Kroatien
men nästa år troligen sydfrankrike. Så dela gärna med dig av dina erfarenheter sedan...

Holmström
2013-05-23, 21:04
Hojen Packad och klar.
Imorgon bitti åker vi iväg mot Varberg och Stena båten som tar oss till Grenå och första stop blir Hamburg och Autozug mot Basel.
Det kommer blir massa goa bilder på vägen som sen hamnar här på forumet.
ro;

Lasse.S
2013-05-23, 21:05
thb;
Hojen Packad och klar.
Imorgon bitti åker vi iväg mot Varberg och Stena båten som tar oss till Grenå och första stop blir Hamburg och Autozug mot Basel.
Det kommer blir massa goa bilder på vägen som sen hamnar här på forumet.
ro;

ultra98
2013-05-24, 13:38
Det blir en runda till Normandie och kanske över till Jersey vi får se, huset är bokat så mitten på juni åker viMPD;

whiskeythrottle
2013-06-03, 01:44
Min "route plan" är lite ändrad. Har bytt ut många städer på nedvägen att besöka å istället satsat på dalar i alperna som jag tror är vackrare att åka igenom. Hemresan har vi inte planerat så mycket mer inför. Vet mer längre fram om det. Har hört en massa om regn å skit å insett att vi på 19 dagar lär få åka i en hel del regn. Min stora beslutsångest är om jag ska åka min öppna hjälm (syftar ej på min stålhjälm) eller min gamla sporthojshjälm (integral). Skulle gärna höra era åsikter ang öppen hjälm vs integralhjälm på en sådan lång roadtrip.

vill även ha tips från er som varit i Schweiz å Lichtenstein, dessa länder har ju ej euro. Är väl inte de vanligaste länderna för svenssons att besöka så sitter ni på ett å annat tips så är det välkommet.

Imorn bär det av till biltema å handla regnskydd för handskar å skor tror jag. Ska man snitta ca 25-35 mil om dagen så måste man kunna åka i regn.

2 veckor kvar. Längtar!

Råbbert
2013-06-26, 23:01
Vi är ett gäng som satsar på Norge i sommar. V29 åker vi, trollstigen, Geiranger mm. =)
Kan bli hoppas jag!

Lasse.S
2013-06-27, 07:48
Vi är ett gäng som satsar på Norge i sommar. V29 åker vi, trollstigen, Geiranger mm. =)
Kan bli hoppas jag!

Kul....det skall jag och en polare göra också v29 men vi tar den svängen på två dagar bara :)

Sanniz
2013-06-27, 10:05
Kul....det skall jag och en polare göra också v29 men vi tar den svängen på två dagar bara :)

Är det semester Lasse.S? po;

Lasse.S
2013-06-27, 10:41
Är det semester Lasse.S? po;

jo om man lever sitt liv på hojen är det de ;) resten av min kvalitets tid ägnar jag i verkstan och jobbar gör jag för att få möjligheten att vara den jag är :)

Sanniz
2013-06-27, 10:45
jo om man lever sitt liv på hojen är det de ;) resten av min kvalitets tid ägnar jag i verkstan och jobbar gör jag för att få möjligheten att vara den jag är :)

Haha... Och jag som trodde semester var något man normalt inte hann eller gjorde annars. :D

Pettsson
2013-06-27, 18:40
Har just kört trollstigen örnevägen dalsnipa tur och retur är nu vid högakusten resan är målet thb;

mallesan
2013-06-28, 16:27
Halloj! Jag drar i morgon lördag natt med hojen till fredrikshavn,sen en transportsträcka till hamburg,sen blir det autozug till munchen,efter det ska jag vara i klagenfurt i två veckor och köra hoj,avslutar ö-rike vid insbruck (hd träff) sen är hemresan på två veckor rejält öppen. har varit i krk med bil.finns inte så mkt där,ett vanligt bad och ett nakenbad,kanon fint men vi stog ut i tre dagar sen va vi tvungna att dra,nästan bara barnfamiljer där.
Ha det gött vad än ni gör
Malle

Streetglidarn
2013-06-29, 16:07
Hej!
Mallesan kan du berätta mer om KRK... (har bokat 3 nätter i staden KRK) är inte ute efter Ibiza hålligång men det får heller inte vara sömnigt.
Strandpromenad, härliga bad, uteserveringar, folkliv, god öl, och kanske någon marknad till frun, det är vad vi är ute efter. Alltså det vanliga turistköret.
Har du/någon annan mer info om Pula halvön och då speciellt ön KRK?

whiskeythrottle
2013-07-04, 22:26
12286
En planka öl i Bryssel

12287
Col de la Bonette

12288
Schweiz

12289
France, near Mount Blanc

12290
Col du Telegraph

12291
Route des Napoleon, Lac de Castillon

12292
Paus vid motorvägen i 35 grader x 3 dagar i rad.

Streetglidarn
2013-07-07, 14:45
Oxfiléplanka släng dig i väggen, ser god ut ölplankan :D

Vill gärna ha mer info från Frankrike...

whiskeythrottle
2013-07-08, 00:34
då får du vara lite mer specifik...folk är värdelösa på engelska. en svensk 6 åring kan mer engelska än de flesta fransoser. beställer du en kaffe får du den i en kopp som är stor som ett shotglas, cafe för fransmän är säkert nån liten espresso. mjaaa de krånglar till det mesta och kör som om de vunnit körkortet på trisslotter.

stroker49
2013-07-27, 07:42
Nu packar jag och skall snart hämta choppern i garaget, i dag bär det av!

Resten av gentlemännen från norr har sovit på en gammal MC-klubb inte långt från Globen i natt plus att två finnar ansluter i Polen. Vi åker från Nynäshamn till Gdansk i kväll. Totalt blir vi nio gubbar som åker till Kiev, sedan åker vi samma väg tillbaks genom Ukraina och återigen via Polen till Litauen och sedan upp till Lettland.

Lasse.S
2013-07-27, 09:43
Nu packar jag och skall snart hämta choppern i garaget, i dag bär det av!

Resten av gentlemännen från norr har sovit på en gammal MC-klubb inte långt från Globen i natt plus att två finnar ansluter i Polen. Vi åker från Nynäshamn till Gdansk i kväll. Totalt blir vi nio gubbar som åker till Kiev, sedan åker vi samma väg tillbaks genom Ukraina och återigen via Polen till Litauen och sedan upp till Lettland.
Ha en bra resa och ta en öl i gamla stan i Gdansk för mig...ett grymt fint ställe som man längtar tillbaka till ;)

stroker49
2013-08-25, 22:25
Vi blev nio stycken i år. Sju Svenskar och två Finnar. Sex stelbenslånggafflar och tre "vanliga". Här sitter vi i Kiev.
12734
Svenskarna åkte från Nynäshamn till Gdynia och i Polen anslöt Finnarna. Sedan åkte vi via Warszawa och österut och in i Ukraina. Gränspassagen in i Ukraina var inga problem. Tull och Polis fick tydligen gå charmkurs häromåret när det var någon fotbollstävling i trakterna och vi hade inga problem med att de ville ha mutor eller annat strul.
Och här är hojarna utanför ett hotell i Ukraina närmare Polen
12735
Vi hade enormt väder hela resan med upp mot 38 grader vissa dagar. När vi kom tillbaks till Polen efter våra äventyr i Ukraina så bar det av norrut mot Villnius och sedan Riga och mc-träffen utanför Riga innan det var dags att ta båten till Stockholm. Två veckor utan regn!

whiskeythrottle
2013-09-28, 19:50
åkte 3 dagar autobahn i 35 grader å hamna i 2 timmar lång bilkö, trodde både hojjen å jag skulle dö i den värmen......å ni åkte i 38 grader fy fan va varmt....30 grader är mer lagom upplevde jag.

stroker49
2013-09-28, 21:32
När man åker långt kan det ske lite mindre strul. Under resan i år fick vi två punkteringar. Den första var helt osannolik.Pprecis vid en liten gummiverkstad! Tjugo minuter så var vi on the road again.
130711307213073

Den andra punkan var på ett bakdäck och några mil utanför Vilnius. Men vi ringde in till klubben och fick en bil utskickad och efter en del väntande i hettan så kom vi in till stan och kunde få det fixat. Där ser man vad bra det är med bikervänner överallt som man kan få hjälp av. Det borde en del tänka på nuförtiden.

13074130751307613077

stroker49
2013-10-29, 20:53
Man får ju räkna med att det kan bli lite mindre justeringar när man är ute och åker. Här har en av gubbarna fått en liten irriterande spricka i styrhuvudet. Men vi fick tag på en bil/däckverksatad med svets där vi kunde svetsa ihop det provisoriskt.
13309
1331013311

Den unge mannen som äger hojjen är en ganska makalös och snabb mekaniker. Att plocka av tank, reglage och framgaffel tog ca fem minuter. För mig kan det ta en halv vinter!Det roliga i Ukraina och andra gamla östländer är att folk där inte är fullkommliga idioter som de flesta här i Europa och Nordamerika är när det gäller det mekaniska, de kan fortfarande laga saker. Vi behövde bara ge lite lättare instruktioner, men killen som hjälpte oss var helt på det klara med hur sprickan skulle slipas ur och fyllas med svets.

ultra98
2013-10-30, 11:55
Ja man ska nog hålla sig på den sidan om man inte har en ny hoj,var själv i Cannes förra sommaren hadde problem med att säkringen gick sönder till bakljus och blinkers körde till en harley dealer först stängde dom butiken framför näsan för det var ju midda,sen efter en timmes lunch så visar jag hojen då slår dom ut med armarna och på dålig engelska får dom fram bike to oldak47,hojen är ifrån 1998, så det var bara att sticka vidare och lägga sig i mitten av gänget resten av resan,det visade sig att en kabel i handtaget som det var dålig isolering på och kortslöt.