handdator

Visa fullständig version : STORLEK BROMSKOLV?



tjockben
2013-03-09, 20:18
kan det verkligen göra så fruktansvärt stor skillnad på bromsverkan om man har en 13 eller 14 (9/16) bromscylinder?
har byggt en semihydraulisk variant som jag inte får rätt tryck i.....
tacksam för input!

Lasse.S
2013-03-09, 20:48
Vad jag förstått så måste alla parametrar matcha med varandra, som i mitt fall där Acke rekommenderar 14 mm kolv till 6 kolvsoket jag köpte men blev djupt besviken då det bromsade sämre en original och handtaget var väldigt stumt och krävde mycket kraft, bytte till 13 mm (1/2") och fick en broms som är i super klass och matchar vilken sporthoj som helst, vad om detta då ? Jo Ackes bromspump som är 14 mm och skall vara till oket har annat mått mellan splinten och kolven och får på så sätt ett annat hävarmstryck som kräver mindre handkraft. summan av kademumman är att om man inte har ett från tillverkaren ett matchat par så får man prova sig fram. Svampigt handtag som bottnar = för liten pump. hård handtag för stor pump...vad du vill ha är också en smaksak så jag kan bara rekommendera att du provar dig fram.

kan det verkligen göra så fruktansvärt stor skillnad på bromsverkan om man har en 13 eller 14 (9/16) bromscylinder?
har byggt en semihydraulisk variant som jag inte får rätt tryck i.....
tacksam för input!

tjockben
2013-03-09, 21:31
det jag står med nu är ett helt svampigt grepp som bottnar utan vidare motstånd....får kolla vidare... tack för svar!

Eric Malm
2013-03-09, 21:41
Om det bottnar och är svampigt lär det vara luft i systemet, lossa på oken så du kan vrida på dom (och få bort luften) likaså bromspumpen

tjockben
2013-03-10, 10:00
Om det bottnar och är svampigt lär det vara luft i systemet, lossa på oken så du kan vrida på dom (och få bort luften) likaså bromspumpen

vad menar du med att vrida på oken?

Eric Malm
2013-03-10, 10:10
vad menar du med att vrida på oken?

Är inte ovanligt att det blir en luftficka i oket, lossa på det och vinkla o vrid
det åt olika håll, stoppa in nånting mellan klossarna och lufta med oket losstaget

Lasse.S
2013-03-10, 10:20
Har man komponenter som är avsett för varandra kan det ju självklart vara luft i systemet men vad jag förstår är det ett "bygge" och passar inte prylarna ihop kan man lufta till döds...det hjälper inte ändå...

tjockben
2013-03-10, 15:28
Har man komponenter som är avsett för varandra kan det ju självklart vara luft i systemet men vad jag förstår är det ett "bygge" och passar inte prylarna ihop kan man lufta till döds...det hjälper inte ändå...

ja fast rolf axel scooooooots and bikes hade exakt samma setup på sitt gröna bygge... han lyckades. jag har varit i kontakt med honom men får det fan inte att funka...

Henrik Forslund
2013-03-10, 19:56
ja fast rolf axel scooooooots and bikes hade exakt samma setup på sitt gröna bygge... han lyckades. jag har varit i kontakt med honom men får det fan inte att funka...

Ska det funka så låt det vara någon dag, så fickorna bubböar rätt. Så lufta sen igen. Då böir det nog tryck. Haft samma fel själv.