handdator

Visa fullständig version : Bandit hjälmar....bra eller anus?



ElMilagro.
2011-05-08, 21:49
Som topic lyder. Egna erfarenheter!! Funderar på att skaffa en, rätt skönt när man ska åka lite längre turer med en stängd hjälm.

custombike
2011-05-08, 21:56
Har haft en Bandit typ1 i flera år och är asnöjd. Tänkte uppdatera mig till en ny modell XR men den passade inte alls nästippen tog i käkpartiet på hjälmen (nej, jag har inte värsta pinochiokranen) så nu vete fan vad jag ska köpa för hjälm. Kollat på en Roof men ingen åf i landet :(

StreetBobber
2011-05-08, 22:13
Custom, snakebikes.se (http://snakebikes.se) har Roof.... och Bandit!

indy 500
2011-05-09, 00:34
Anus! Darth vaders tvilling. HI HI HI.

Janne90
2011-05-09, 06:43
Det finns inget bättre än orginalet från Simpson !!!

Broder Dalton
2011-05-09, 06:44
Bandit= klart överreklamerat.. Tveksam kvalite + man ser knappt ut gnm minigluggen
(Haft en .. skiten ramlade isär)
SHOEI Superpassform och kvalite rakt igenom

Tundra Trotter
2011-05-09, 07:27
En tyst kruka = Shoei .

Norrland
2011-05-09, 08:23
HJS IS-MAX e tyst o skön flipuphjälm som finns i flera färger mattsvart också!! :)

ETER242
2011-05-09, 10:20
Har en Bandit Alien II. Överreklamerad, sketkvalitet, blåser in i hjälmen, visiret är svårt att justera och kan blåsa upp när man vrider huvet eftersom de små piggarna som håller det på plats lätt går sönder. Dessutom var den jävligt dyr när jag köpte den. I regel kan man säga att alla andra fullfacehjälmar är lika bra eller bättre. Även den du hittar på Biltema, LidL eller motsv. ag;

Dock ser man cool ut, så jag köpte en ny nu från FC-moto.de, mycket billigare än den första generationen. Några förbättringar i ventilationen också. Form före funktion! haha Banana

Macke
2011-05-09, 10:56
Har en Bandit Alien II. Överreklamerad, sketkvalitet, blåser in i hjälmen, visiret är svårt att justera och kan blåsa upp när man vrider huvet eftersom de små piggarna som håller det på plats lätt går sönder. Dessutom var den jävligt dyr när jag köpte den. I regel kan man säga att alla andra fullfacehjälmar är lika bra eller bättre. Även den du hittar på Biltema, LidL eller motsv. ag;

Dock ser man cool ut, så jag köpte en ny nu från FC-moto.de, mycket billigare än den första generationen. Några förbättringar i ventilationen också. Form före funktion! haha Banana


Köpte du en ny Bandit Alien II där ifrån....eller fattade jag fel?!
Har varit inne på sidan och det finns ju riktigt coola hjälmar där! Hittade en som heter Bandit Ghost, riktigt cool hjälm. Men den är väl knappast godkänd.

Bandit Ghost (http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/10207048/Products/Bandit-Ghost/SubProducts/Bandit-Ghost-0001)

Rinehart
2011-05-09, 17:46
Har en Shoei Raid 2,bekväm och tyst hjälm.

ElMilagro.
2011-05-09, 20:39
Jag tycker ju att den ser så grym ut......

Rinehart
2011-05-10, 20:55
Jag tycker ju att den ser så grym ut......

Man brukar få ge avkall på ballhetsfaktor för att uppnå funktion...;)

D-mann
2011-05-13, 09:37
Gillar inte bandit, tycker man har för dålig utsikt och jag vill gärna se vad som händer :) Kör helst i min öppna Davida men har en vanlig integral för dåligt väder.

jossi
2011-06-16, 19:15
Hej kortare turer kan jag åka med min Bandit ljudnivån är hög och det drar in i hjälmen kan tänka mig att det är som att åka med en apelsinlåda på huvet
längre turer AGV

Noyen
2011-06-21, 07:54
Har Arai,bästa hjälmen jag kört med.Behöver inte köra med öronproppar heller.

gronvit
2011-06-21, 09:37
Jag har en Bandit Street Fighter (tror jag den heter). Den har lite vidare synfält och är godkänd. Köpte den rätt billigt på FC-moto.de.
Jag tycker den är rätt ball menkomforten är sådär. Låter mycket och drar in. Men jag gillar att köra med den ibland ändå. Har en annan integral och en öppen Tommy också, Banditen dämpar inte mycket mer ljud eller vind än den öppna Tommyn.

Hagis
2011-06-21, 11:33
Vissa sparar på frimärken andra på skor och vissa på pengar! Jag spar på krukor men har inte någon bandit ännu, orsaken? Har hört att dom sitter som gjutgärnspannor runt skallen, osköna och ingen höjdare på ljud isolering!
Men.... det kommer inköpas i alla fall för jag är inte som "alla andra" ;)
1457

patrik151515
2011-08-13, 09:12
Jag kör med bandithjälm vid dåligt väder eller vid lång färdsträcka i hög hastighet.
Synfältet är inte så stort och det kändes jobbit i början, men man vänjer sig.
Gasar man tillräckligt får man ju tunnelseende ändå. thb;

+: Den ser ball ut.
-: Dyr och bullrig ljudnivå jämfört med andra integralhjälmar. Dålig ventilation.

Bullret löser jag med apotekets öronproppar. I början märkte jag att jag blev jävligt trött av att köra med hjälmen (syrebrist).
Idag kör jag alltid med öppet visir under 90 eller 100. Det är möjligt att det går att fixa ventilationen på något vis, men jag trivs med vind i ansiktet.
Sliter jag ut bandithjälmen köper jag nog en till. En del älskar dom, en del hatar dom. Enda sättet att veta vad du tycker är att prova.
Men tänk på att det är en jävla skillnad på att prova någon annans och att ha en ny egen eftersom den formar sig efter ditt huvud med tiden.

Lycka till!

Axman
2011-08-13, 10:08
Bara testat i butik, ser fräcka ut men usel kvalité och obekväm så den hamnade på hyllan igen snabbt som bara den.

Henrik Forslund
2012-04-03, 07:23
Har haft en Bandit typ1 i flera år och är asnöjd. Tänkte uppdatera mig till en ny modell XR men den passade inte alls nästippen tog i käkpartiet på hjälmen (nej, jag har inte värsta pinochiokranen) så nu vete fan vad jag ska köpa för hjälm. Kollat på en Roof men ingen åf i landet :(
Den nyast Bandit XXR verkar ha bättre plats för nästippen. Jag hade samma problem på äldre Bandits XXR. Fick hem min nya Bandit XXR igår från http://www.harleybutiken.com/produkt/Bandit-XXR-Flat-Black . Passar som handen i handsken.
http://www.harleybutiken.com/uploads/39de89246d311912b74b9565493379e0.jpg_thumb_800x800 .jpg

883r
2012-04-03, 22:45
Jag gillar den, den sitter bra på mitt lilla huvud och den är ball, nackdelen är väl att man inte ser lika bra åt sidorna som med andra men ska man glida runt i stan är det skönare med öppen hjälm, när man ligger o puttrar på motorvägen så behöver man ju inte ha samma uppsikt åt sidorna som i sthlm city där det kommer taxibilar och cyklister från alla jävla håll samtidigt.

Jag vet inte om det är den nya el gamla men den ser lika dan ut som den på bilden.
Jag gillar visiret på den för det är svart från utsidan och dämpar solen rätt bra utan att det blir mörk från insidan så man ser ut bra, och ser bra ut.

Jag tycker det är lite komiskt att vissa klagar på ventilationen och andra klagar på att den är för dragig.

Jag gillar den men tänkte köpa mig en Tommy att komplettera med.

Pontus
2012-04-04, 09:54
Vissa sparar på frimärken andra på skor och vissa på pengar! Jag spar på krukor men har inte någon bandit ännu, orsaken? Har hört att dom sitter som gjutgärnspannor runt skallen, osköna och ingen höjdare på ljud isolering!
Men.... det kommer inköpas i alla fall för jag är inte som "alla andra" ;)
1457

Vilken kör du mest med?

gronvit
2012-04-04, 14:42
För mig är ventilation på en hjälm en sak, dragig en annan. Min bandit är dragig...
Man kan väl säga att Bandit vinner sina köpare på utseende mer än säkerhet och komfort.

Lars Nilsson
2012-04-04, 17:15
Jag har en Bandit XXR.
Det drar fan mer i den än med en öppen hjälm!
Den för ett satans liv med.
Visiret är omöjligt att få tätt.
Ventilationen är alltid öppen så regnar det blir du blöt i ansiktet.....
Den är inte godkänd.
Begränsat siktfält.
Trots att det drar som fan i den immar den skitlätt igen.

Men dödscool.

Köp en shoei eller arai och få den lackad i mattsvart istället?
Jag har en shoei xr1000 med whisperkit som är både bekväm, tyst och helt imfri.
Arai är "luftigare" inuti och mycket skönare men låter tyvärr också mer.

Lars Nilsson
2012-04-04, 17:45
gör en egen hjälm ?

5930

JohnnyRocker
2012-04-04, 17:58
http://www.biltema.se/ProductImages/82/large/82-630_l.jpg5931

Köpte den här som komplement till min öppna HD hjälm som tjänstgjort troget några år nu, testat den ett par gånger och för pengarna är jag nöjd och överraskad. Kolfiber lätt som en fjäder jämfört med allt annat jag provat och ljudmässigt helt okey, inte superb dock, ventilation sådär men immar inte iaf.
thb;thb;thb; totalomdömme 3 tummar av 5.

Elexem
2012-04-04, 18:32
gör en egen hjälm ?

5930

5932

gronvit
2012-04-04, 18:38
Synd med allt silver på den bara!
Kostnad?

Killer Klown
2012-04-04, 22:25
Gäller all dålig kritik även Bandits öppna hjälm?? Gillar den skarpt pga det lilla skalet..har ett smalt ansikte så ser ut som ett UFO i de flesta öppna!!!

883r
2012-04-04, 23:03
OffTopic
Om jag inte är felinformerad så är väl Tommys öppna den minsta som är godkänd.