handdator

Visa fullständig version : Vilken motor?



Nightster
2011-05-08, 11:53
Låt säga att man har en idé om att bygga sig den ultimata bobbern, Vilken motor ska man välja då av alla fabrikat? Det finns ju Revtech och en massa andra märken.. Jag har läst om att Revtech är gjord i Korea med lågbudget delar mm..

Jag vill ha så stor och stark motor som möjligt men inte villig att betala en jävla massa pengar.. Eller ska man satsa på en begagnad HD motor och total renovera den...frv;

Carl-Inge Larsson
2011-05-08, 20:26
Riktigt svår fråga :) Hänger samman med så mycket faktorer: Vad du har tänkt dig för budget på bygget? Bygga om en standardhoj eller bygga ett amatörbyggt fordon? Skall det vara en modern bobber eller en old school bobber? Kick och/eller elstart? Stelben eller fjädring? Däckdimensioner osv osv osv

Jag tycker det är viktigt att val av komponenter harmonerar med varandra så att det blir en bra helhet, t ex val av däck, drivlina, reglage, gaffel och bromsar m m.

Jag är svag för Panhead och Shovelhead spisarna och S&S gör Pannan och Ultima gör Shoveln :) Tyvärr är de ruskigt dyra :(

Lågbudget bobber = utgå från en Sportster

Mitt emellan budget = T ex en Paughco ram + en HD original 1340 EVO, dessa är ruskigt billiga i USA och kommer ge lite bekymmer

Hög budget = Panhead eller Shovelhead motor och en fin ram med gjutna fästen, t ex från Moheda

Om det är viktigt med stor motor så är Ultimas driveline-kit prisvärda (motor, låda, beltdrive, startmotor). Men stor motor ger alltid följdeffekter: Större batteri, rejält kablage, kraftig startmotor m m. Med en mindre motor blir det lättare att bygga cleant och gömma undan batteri m m.

Lycka till med dina planer!

Nightster
2011-05-08, 20:52
Nja det är ju inte superviktigt med stor motor, men man vill ju att det ska röra på sig. Men om man tar en låda med kick, går det då som (som jag gjorde på min Yamaha SR) köra utan batteri och bara skruva dit en kondensator? skulle vara skönt att slippa så mycket el som möjligt.

Broder Dalton
2011-05-08, 20:56
Revtech = Stay away!!!
Ultima= Kines men någorlunda OK Har renoverat ett par 120" Lyftarna e skit, sätt i Comp cams eller S&S lyftare Håll dig till 100" eller 113" 113" brukar ge 115 hp och 165 NM rätt justerade
Ultimas effektuppgifter på m 120" och127" motorerna är ett skämt.....
Finast e ju S&S Shovel eller Pan men som sagt det kostar rejält...
H-D Evo-snurra Ny eller beg= Helt OK! Driftsäkra och går att få gå rätt bra m bolt-in kam och bra tändning
Kör helst 92 upp 89-91 har kexiga block!!

Nightster
2011-05-08, 21:17
Tackar för svaren.. Ja runt hundra kusar ska väl räcka till skulle jag tro.. Man ska ju få stopp på skiten oxå..lol

ElMilagro.
2011-05-08, 21:24
Trimmad sporster. Billig och driftsäker.

Broder Dalton
2011-05-08, 21:26
Tänk inte "hästar" Tänk vridmoment i mellanregistret...2500-4500 rpm D e där du åker!
Sportster? Vem vill åka Sportster?

ElMilagro.
2011-05-08, 21:32
Bobber=Låg vikt! Men visst, vrid är ju alltid vrid!!

Nightster
2011-05-08, 21:36
Tänk inte "hästar" Tänk vridmoment i mellanregistret...2500-4500 rpm D e där du åker!
Sportster? Vem vill åka Sportster?

Åker man med Robbbull så åker man på 7000-25000 rpm..lol fan vad den pöjken gasar.. e;
Jag har en sportster idag och den är ju inte så tokig faktiskt.. Men den hojen jag vill bygga ska jag nog ha en annan motor, inte för att det står sportster på den utan för att själva motorn inte är den snyggaste.

Broder Dalton
2011-05-08, 21:50
7000-25000 rpm ? ja då måste han gasa,,, och ha jävligt hårda ventilfjädrar...

4500 rpm ger ca 170 km med 3,15 utväxling och 220 däckomkrets
Åker man fortare med en bobber?

Nightster
2011-05-08, 21:56
Gasar man genom stan så är väl svaret nej, men en rak och fin väg på en väl byggd hoj är väl svaret ja kanske...

Broder Dalton
2011-05-08, 21:57
Bobbad Hayabusa kanske ?

Nightster
2011-05-08, 22:19
Det finns ju en bild på forumet på en Bobbad sport hoj. Ful som en zigenar kärring (om man nu får säga så utan att bli stämd för hets mot folkgrupp) Sorry men dom är ju inget snygga tycker jag...

Lars Nilsson
2011-06-19, 11:44
Det här e väl som att svära i kyrkan men jag har sett ett par goldwing bobbers som ja, hmmm om man har en sån typ original kanske e det roligaste man kan göra med en vinge?


http://www.youtube.com/watch?v=ZW7advrdXlw&NR=1

Jompa
2011-07-17, 12:20
lovar dig att det finns många som vill åka sportster. Mindre, billigare, svarar bra på trimning, kompakta.
se ex.


http://www.youtube.com/watch?v=gV8LfnH4UAc

....thb;

Orx
2011-07-17, 13:07
lovar dig att det finns många som vill åka sportster. Mindre, billigare, svarar bra på trimning, kompakta.
se ex. http://www.youtube.com/watch?v=gV8LfnH4UAc

....thb;

Den bobbern är en av de hetaste.. det finns ju många goda exempel på lyckade sportsterbyggen här på forumet.. Går själv i tankar att bygga bobber på sportster motor, så förklara gärna närmare varför man inte vill köra med en sådan.

admin
2011-07-17, 15:37
Jag personligen har aldrig varit intresserad av hästkrafter och sånt på H-D. Jag gillar det visuella. H-D är en "poser bike" i mina ögon, inte en racer.

Har man lite stramare budget tycker jag Sportster funkar hur bra som helst. Gött ljud, stabil och vettiga pengar. Eller varför inte en Buellmotor om det önskas lite mer power.
Är det dessutom det "första" bygget är det enklare med Sportster men framför allt ekonomin talar för.

Jag menar, du får en hel hoj för 40-50.000,-. Du kan återanvända massor av delar från den till bygget.
Ska du bygga BigTwin, kostar bara motor 40-50.000,-, sen ska du ha låda, starter, primär och förgasare m.m!

Sportster har kommit starkt som fan senaste åren och det finns riktigt snygga XL-byggen där ute.

Men alla tycker olika och det är bra. vic;

admin
2011-07-17, 19:08
Sportster - inte bara för tjejer :)

http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/269585_111295545631483_100002531136267_104053_8103 973_n.jpg?dl=1

http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/262621_111297555631282_100002531136267_104076_6041 253_n.jpg?dl=1

Från min tråd 3-2 Choppers...

http://harleyforum.se/showthread.php?926-Lite-3-2-Choppers-bilder&highlight=choppers

Frankster
2011-12-19, 22:27
3454

Så blev min sportster. fuknar bra att bygga på om man har surt med dollars. ;)

Rolf Axel Scootsandbikes
2011-12-19, 22:38
Alla borde åka Sportster, Bingolotto moppe, eller tjejhoj, vad man nu väljer att kalla den.
Fan så mycket billigare att bygga på och faktiskt mer körglädje än in de flesta HD.
Jag vet! Jag kör Sportster och säljer beg HD till vardags.
Dock blir nästa hoj en Panna...

/R

Viljar
2011-12-19, 23:24
Låt säga att man har en idé om att bygga sig den ultimata bobbern, Vilken motor ska man välja då av alla fabrikat? Det finns ju Revtech och en massa andra märken.. Jag har läst om att Revtech är gjord i Korea med lågbudget delar mm..

Jag vill ha så stor och stark motor som möjligt men inte villig att betala en jävla massa pengar.. Eller ska man satsa på en begagnad HD motor och total renovera den...frv;

Vänta lite nu... du säger att du har en idé om att bygga den ultimata Bobbern, i nästa mening skriver du att du inte vill betala en massa pengar... hur går det ihop?

En Bobber ska ha en smäcker Knöl, Panna, kanske till och med en Shovel, och i allra värsta fall en Evo mellan ramrören... med andra ord en Big Twin.. fan ingen blockmotor, det blir pannkaka av det. Billigt förvisso, men fortfarande pannkaka. :D

Viljar
2011-12-19, 23:26
Alla borde åka Sportster, Bingolotto moppe, eller tjejhoj, vad man nu väljer att kalla den.
Fan så mycket billigare att bygga på och faktiskt mer körglädje än in de flesta HD.
Jag vet! Jag kör Sportster och säljer beg HD till vardags.
Dock blir nästa hoj en Panna...

/R

Rätt kul det här.. alla borde åka Sportster, mer körglädje å sånt... du vet.. ändå ska din nästa hoj bli en panna.. hmmm.. :I:

xbones
2011-12-19, 23:29
Vänta lite nu... du säger att du har en idé om att bygga den ultimata Bobbern, i nästa mening skriver du att du inte vill betala en massa pengar... hur går det ihop?

En Bobber ska ha en smäcker Knöl, Panna, kanske till och med en Shovel, och i allra värsta fall en Evo mellan ramrören... med andra ord en Big Twin.. fan ingen blockmotor, det blir pannkaka av det. Billigt förvisso, men fortfarande pannkaka. :D Ramen då? Revtech? Blir det en H-D?

ViLa
2011-12-19, 23:41
H-D är en "poser bike" i mina ögon, inte en racer.

Nej nu jävlar blir jag besviken på din skeva syn på HD,posern i familjen är ju sporren.

Soundet,kraften,attityden är HD

poserbike? drar du en repa på din Harely nån gång eller bara bygger du?

Poserbike..............

ViLa
2011-12-19, 23:42
Ramen då? Revtech? Blir det en H-D?

Nej en chopper inget annat.

ViLa
2011-12-19, 23:46
H-D Evo-snurra Ny eller beg= Helt OK! Driftsäkra och går att få gå rätt bra m bolt-in kam och bra tändning
Kör helst 92 upp 89-91 har kexiga block!!

Word kör på en BT kan inte bli fel...

JohnnyRocker
2011-12-20, 22:58
2 fel är inte lika med 1 rätt! Det viktigaste är väl i alla lägen max 3 hjul o styre.
Det ultimala ligger i betraktarens ögon, men en "default" Bobber ska ha en knöl o handväxel, tycker jag (+1 Kvarnstenen) iaf.

Dirtbrother
2011-12-22, 12:01
Tänk inte "hästar" Tänk vridmoment i mellanregistret...2500-4500 rpm D e där du åker!
Sportster? Vem vill åka Sportster?

Den här är till dig farfar.fu:

Sportsters rule!

Wedis
2012-01-27, 00:00
Sportster ÄR kul !

IDI
2012-01-27, 06:53
Låt säga att man har en idé om att bygga sig den ultimata bobbern, Vilken motor ska man välja då av alla fabrikat? Det finns ju Revtech och en massa andra märken.. Jag har läst om att Revtech är gjord i Korea med lågbudget delar mm..

Jag vill ha så stor och stark motor som möjligt men inte villig att betala en jävla massa pengar.. Eller ska man satsa på en begagnad HD motor och total renovera den...frv;

En ultimat bobber tycker jag ska vara byggd runt Harleyprylar. Knöl, panna eller early shovel, 4 växlad rick rack låda, stelram med gjutna detaljer, 21" fram och 5.00" x 16" bak med trumbromsar, MCM ljuddämpare, aphäng eller lågt "texasstyre", 3,5 gallons gammal fatbobtank eller den lilla gamla sportstertanken.

4182

Broder Dalton
2012-01-27, 08:07
IDI : Absolut!!!

mitoman
2012-01-27, 08:22
Jag personligen har aldrig varit intresserad av hästkrafter och sånt på H-D. Jag gillar det visuella. H-D är en "poser bike" i mina ögon, inte en racer.

;

eh, va? Då har du missat mycket med charmen av att köra HD om du bara åker för att posera...

Men många håller nog med dig, när man kollar på blocket så verkar de flesta HD.s stå i garaget faktiskt. Väldigt få maskiner som rullat längre sträckor...

sorry för trådkapningen!

westerstroming
2012-01-31, 10:56
En ultimat bobber tycker jag ska vara byggd runt Harleyprylar. Knöl, panna eller early shovel, 4 växlad rick rack låda, stelram med gjutna detaljer, 21" fram och 5.00" x 16" bak med trumbromsar, MCM ljuddämpare, aphäng eller lågt "texasstyre", 3,5 gallons gammal fatbobtank eller den lilla gamla sportstertanken.

4182

Får jag bo i det garaget på bilden? :-)

hasse diesel
2012-01-31, 17:21
Låter helrätt i mina öron,tjusigt receptha;
En ultimat bobber tycker jag ska vara byggd runt Harleyprylar. Knöl, panna eller early shovel, 4 växlad rick rack låda, stelram med gjutna detaljer, 21" fram och 5.00" x 16" bak med trumbromsar, MCM ljuddämpare, aphäng eller lågt "texasstyre", 3,5 gallons gammal fatbobtank eller den lilla gamla sportstertanken.

4182

oggy69
2012-01-31, 19:29
Varför panna när sporren var så bra ???

JohnnyRocker
2012-01-31, 20:09
Definition: A bobber-style motorcycle is a post World War II motorcycle typified by modifications in which non-essential body parts are removed, or "bobbed." Chopped fenders and rigid tails are other bobber traits, as are a general lack of chrome, unlike their chopper counterparts.
källa: about.com

RTFM pl;
http://www.bobberrepublic.com/motorcycles/About_Bobbers_and_Choppers.php =>

A "Bobber" is a stock motorcycle without major modifications, except that most or all of the parts which do not contribute to speed and/or performance have been removed or shortened (i.e. "bobbed"). A Bobber is NOT created in a factory. Bobbers are typically created in a shed or garage behind the house, by ordinary people like you and me.

IDI
2012-01-31, 21:45
Definition: A bobber-style motorcycle is a post World War II motorcycle typified by modifications in which non-essential body parts are removed, or "bobbed." Chopped fenders and rigid tails are other bobber traits, as are a general lack of chrome, unlike their chopper counterparts.
källa: about.com

RTFM pl;
http://www.bobberrepublic.com/motorcycles/About_Bobbers_and_Choppers.php =>

A "Bobber" is a stock motorcycle without major modifications, except that most or all of the parts which do not contribute to speed and/or performance have been removed or shortened (i.e. "bobbed"). A Bobber is NOT created in a factory. Bobbers are typically created in a shed or garage behind the house, by ordinary people like you and me.


thb;

53/74
2012-02-01, 00:42
Sportster? Vem vill åka Sportster?

Ingen vill väl åka sportster...men köra sportster - det är en helt annan grej!

Bratpakk
2012-02-01, 13:09
thb;

Viljar
2012-02-01, 17:42
men köra sportster - det är en helt annan grej!

Ja, det är väl ungefär som att sticka ut tungan när det regnar.. Den blir blöt men det smakar inget. ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Bratpakk
2012-02-01, 19:11
Alla vill kanske inte lägga en halv förmögenhet för att det ska smaka lite...
Och som sagt smaken är ju olika... ;)

Frågan är väl hur mkt du kan skruva hoj, vissa motorer kräver ju en del kärlek....
Nästa fråga är ju hur du kör, och hur mkt.

gronvit
2012-02-01, 20:00
Ja, det är väl ungefär som att sticka ut tungan när det regnar.. Den blir blöt men det smakar inget. ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

HD är ju som lite som brudar, många har ju kvinnliga namn.
Vad vill du ha, en som sitter ihop, är lätt att trimma och inte väger så mycket? Eller en fet, överviktig långmilare med stora cylindrar?
Att hon sen är billig i drift... Ja då kan man ju köpa eller hyra en annan när lusten faller på!

Mors!

53/74
2012-02-02, 00:18
Ja, det är väl ungefär som att sticka ut tungan när det regnar.. Den blir blöt men det smakar inget. ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

du får våga dej ut nån gång när det regnar Kvarnstenen och testa. för du har väl smak?