handdator

Visa fullständig version : Daytona TwinTec



Diesel
2013-02-26, 15:55
Hallå,

På min custom med Ultima 113" har jag bytt ut den gamla Ultimatändningen som satt monterad i struten, mot en Daytona TwinTec där endast sensorn sitter i struten och centralboxen sitter externt. En klåpare som jag behöver litet råd om har jag bäst ställer in detta. Centralboxen har fyra vred som alla går att ställa 0-9.
De råd jag hittills fått är för följande vred:

Mode Select = 2 (jag har singel fire)
Advence Slope = 4 eller 5 - om tändningen står korrekt.
RPM Limit
X1000 = 5
X100 = 7

Jag började med att ställa motorn i topdeadcenter, slog på tändningen och vred sensorn i struten tills kontrolldioden tändes, sedan vred jag tillbaka exakt till den slocknade och fixerade sensorn i det läget.

Det talas om en tändkurva 30-32? Hur ställer man in den? Mycket tacksam för alla åsikter.10603

Lasse.S
2013-02-26, 16:25
PRECISE TIMING PROCEDURE
1. Use a standard timing light. Note that most dialback
type timing lights will not work correctly with
dual fire applications. If you have a dial-back timing
light, set the dial-back to zero. Do not enable multispark
while setting timing.
2. The precise timing procedure is based on using the
35° BTDC timing mark and race maximum
advance curve with VOES grounded (low manifold
pressure) that reaches 35° BTDC at 2,500 RPM
(refer to Figure 4). To use this procedure, you must
have a properly functioning VOES switch
connected.
3. Set mode switch to 0 for dual fire or 2 for single
fire. Set advance slope switch to 9. Connect the
timing light pickup to the front cylinder spark plug
cable. Loosen standoffs securing the ignition unit.
Run the engine at a steady speed just over 2,500
RPM. Rotate the ignition to center the 35° BTDC
timing mark in the inspection hole. Tighten
standoffs and verify that the timing has not
changed. When done, change mode and advance
slope switches back to desired values.
http://www.daytona-twintec.com/download/Model_1006_EX_Instructions.pdf

hegtor
2013-02-26, 16:44
Den finnes i flere varianter og samme variant kan väre i flere generasjoner. (gen1,gen,2 osv.)
Identifiser nöyaktig hvilken du har og så kan du lete her..; http://www.daytona-twintec.com/tech.html
Har du softwaren til den så står det på CD`en hvilken versjon du har. Hvis ikke kan du laste ned softwaren fra linken etter å ha identifisert hvilken du har.

Last ned diagnoseprogrammet.. kobl til en PC (må ha en opplösning på min. 1024x600). Om din TwinTec er ny har den USB slot. Om den er av eldre type trenger du en overgang fra 9-pin bus til USB. Er du usikker på om kurven du får er riktig eller om den ser konstig ut så PrtSc og mail det til Daytona så forteller de deg hva som må justeres.

Diesel
2013-03-04, 12:18
Tack för de fina råden.

Ändå har jag svårt att starta motorn, laddade ned PDF:n från Daytona TwinTec och följde anvisningarna. Fundersam över anvisningen "set advance slope switch to 9", det råd jag fått från Mectec (som jag köpt tändningen från) är att sätta Advence Slope på 4 och inte 9. Det finns voesventil monterad.

Dessutom har jag fått rådet att ställa motorn i TopDeadCenter, dvs vrida rovan tills främre cylinderns kolv är i högstaläget. Det har jag gjort genom att öppna inspektionshålet och vrida bakhjulet med växel i, till symbolen T:F visas mitt i hålet. Detta lär vara Ultimas markering för TDC vilket stöds av det träskaft jag förde in i främre cylinders hål för tändstift.
Efter detta har jag vridit tändmodulens sensor som sitter monterad i struten tills kontrolldioden tänds på tändmodulen (med tändningen på) därefter, vridit försiktigt tillbaka tills lampan slocknade. Om jag förstått detta rätt, är detta en grundinställning av tändningen, stroboskopsynkning är visst nästa steg.

I Daytona Twintecs manual, ovan, under punkt 2, nämns bla "35° BTDC timing " - min engelska är inte alls fullständig och nu undrar jag om det inte ska vara TDC-markeringen vid timing, utan kanske ett annat indikeringsmärke (vilket finns på i Ultimarovan)?

Nu har jag testat med att ställa Advence Slope på 4 och även på 9, i övrigt enligt anvisning, men motorn vill inte starta. Batteriet orkar inte hur länge som helst och dras ur på några försök. Batteriet laddas kontineurligt med en sk smart laddare och visar efter laddning alltid full kapacitet. Har även testat att ansluta ett startbatteri med samma resultat. I helgen bytte jag jordkabel till chassit och strömkabel till startmotorn för att utesluta att de gamla var boven.

Bilderna visar hur jag monterat Daytona TwinTecs sensorplatta och hur startmotorn ser ut. Startmotorns bild visar en bult som satt lös och omgivande plast visade tecken på smälta - jag kunde dra fast bulten, smörja in med kopparpasta och ansluta kabeln igen, synberligen stadigt och riktigt.

Igen - stort tack för er hjälp så här långt - tack, men det verkar som om jag kan ha nytta av fler goda råd om det finns.

Hälsar,
Anders
1080910810

Lasse.S
2013-03-04, 12:57
Har du kollat att du har TDC på rätt varv? du kan ju få den 360grader fel.

Broder Dalton
2013-03-04, 13:41
Som Lasse S säger: Främre cyl i med kolven i topp på KOMPLÄGE

Girlie Bike User
2013-03-04, 15:37
Som sagt, håll tummen för tändstifthålet så märker du när det börjar blåsa luft när du drar runt motorn och då är du på rätt varv och ställer den på TDC.

Diesel
2013-03-11, 12:41
Tack för all hjälp.
Jag hade ställt fel och ställde rätt denna gången. Motorn startade, men direkt bildades en oljepöl under motorn varpå jag stängde av tändningen omedelbart. Vid inspektion kunde jag konstatera att främre cylinderns inre stötstång blivit grovt krökt. Jag monterade bort locket på ventilkåpan, kunde inte se något uppenbart fel, tog ur tändstiften och jordkabeln på batteriet, lade in sjätte växeln och drog runt bakhjulet. Vipparmarna och ventilerna rörde sig synbarligen "felfritt" - men jag saknar erfarenhet i detta och kan ha missat vitala detaljer.

Någon som har någon idé om vad som kan ha åsamkat detta? Åtgärd?
1089410895

Lasse.S
2013-03-11, 13:13
Vad mer har du haft isär på denna motor?


Tack för all hjälp.
Jag hade ställt fel och ställde rätt denna gången. Motorn startade, men direkt bildades en oljepöl under motorn varpå jag stängde av tändningen omedelbart. Vid inspektion kunde jag konstatera att främre cylinderns inre stötstång blivit grovt krökt. Jag monterade bort locket på ventilkåpan, kunde inte se något uppenbart fel, tog ur tändstiften och jordkabeln på batteriet, lade in sjätte växeln och drog runt bakhjulet. Vipparmarna och ventilerna rörde sig synbarligen "felfritt" - men jag saknar erfarenhet i detta och kan ha missat vitala detaljer.

Någon som har någon idé om vad som kan ha åsamkat detta? Åtgärd?
1089410895

Broder Dalton
2013-03-11, 15:02
Ser ut som en REJÄL stötstångsjusterings-fadäs,,, Har du varit i och skruvat på kamsidan? Skicka privat meddelande om d kör ihop sig, finns i Sthlm

Diesel
2013-03-12, 15:43
Vad mer har du haft isär på denna motor?

Jag har inte haft isär motorn någon gång, detta är första gången som jag överhuvudtaget gör ngt med förutom att byta olja, oljefilter och tändstift. Bilderna visar allt som jag plockat bort - dvs ventilkåplocket.

- - - Uppdaterad - - -


Ser ut som en REJÄL stötstångsjusterings-fadäs,,, Har du varit i och skruvat på kamsidan? Skicka privat meddelande om d kör ihop sig, finns i Sthlm
Hej,
Ja, jag har aldrig skruvat eller mekat i motorn överhuvudtaget. Byt tändsystem och ställt TDC - där går min gräns. Har fått höra att en del Ultima-rovor dras med hydrualiska lyftare som är ibland av sämra kvaliteét.

Lasse.S
2013-03-12, 15:48
Mycket märkligt, om det sitter justerbara stötstänger på den finns ju möjligheten att kontra muttern lossnat, osäker om ventil talriken kan ta i stiftet om du satt i fel sort med för lång gänga men det låter jag vara osagt, ivilket fall bör du släppa detta och låta en erfaren motor meck ta en titt, när du fått svaret är jag väldigt nyfiken att få veta vad som felade...

Jag har inte haft isär motorn någon gång, detta är första gången som jag överhuvudtaget gör ngt med förutom att byta olja, oljefilter och tändstift. Bilderna visar allt som jag plockat bort - dvs ventilkåplocket.

- - - Uppdaterad - - -


Hej,
Ja, jag har aldrig skruvat eller mekat i motorn överhuvudtaget. Byt tändsystem och ställt TDC - där går min gräns. Har fått höra att en del Ultima-rovor dras med hydrualiska lyftare som är ibland av sämra kvaliteét.

Diesel
2013-03-13, 13:20
Tack Lasse för engagemang så långt.

För närvarande håller jag på att demontera motorn och den kommer att skickas 91 mil norrut - till Mectec. Närjag har mer att berätta, återkommer jag.

/Anders


Mycket märkligt, om det sitter justerbara stötstänger på den finns ju möjligheten att kontra muttern lossnat, osäker om ventil talriken kan ta i stiftet om du satt i fel sort med för lång gänga men det låter jag vara osagt, ivilket fall bör du släppa detta och låta en erfaren motor meck ta en titt, när du fått svaret är jag väldigt nyfiken att få veta vad som felade...

Broder Dalton
2013-03-13, 13:26
Anders, annars har du ju Karling RAcing i Täby 5 mil och Evenson i Tillberga,,,,

Diesel
2013-04-15, 10:23
Jag fick domen för några veckor sedan. Och listan på allt som var trasigt. Orkar inte skriva ner allt som var uppmuppat, men cylinderloppen var smått ovala, hydrualerna dåliga, oljepumpen kass mm, mm. Slutsatsen var att felen uppkommit i kombination av användarrelaterat felhanterande samt en del dåliga delar från Ultima. Dessutom var motorn (köpt via eBay) visserligen ny vid inköpet, men inte i originalskick. Motorn har gått för fett, det har tryckts ut bensin i vevhusventilationen, delvis in i cylinderloppen och förstört oljefilmens smörjfunktion, varpå ett onaturligt nötande uppstått och en dominoeffekt som följd. Kostnaden att åtgärda dessa fel kunde inte försvaras med tanke på vad en ny motor kostar och jag gissar att jag kommer att annonsera ut motorn på Blocket.

Tack för visat intresse och goda råd.
Anders

racechopper
2013-04-15, 10:58
Fyfan vad trist :(

Broder Dalton
2013-04-15, 15:15
Hej. Jag har grävt i ett par såna där 113 och 120. Hör av dig så kan vi ta en titt. O

Diesel
2013-04-16, 12:50
Hej,
Onatop, stort tack för förslag - jag skickar ett mail till dig.
/Anders

Diesel
2013-04-23, 13:06
Denna tråd kanske slutar nu - Ultimaspisens framtid blir antingen renovering, försäljning eller garageinstallation...
Tack till er som kommit med goda råd och extra tack till Onatop som gav mig support via telefon.

Nu är det S&S 111" som gäller.