Visa fullständig version : Någon som importerat en ny hd/hoj från england?
Hej, jag har planer att köpa en helt ny night rod från Storbritannien, finns de någon på detta forum som gjort de förut? Problem vid leverans eller reggbesiktning? Någon som vet? Tacksam för svar.
//Carl
Gustav2K
2013-02-25, 18:37
Det finns en tråd om det här på forumet. Men jag kan svara på din fråga om någon månad då jag får ett paket från Warr´s i London hem till mig.
http://harleyforum.se/showthread.php?295-Intressanta-fakta-köpa-Harley-i-England!
Ok, har du beställt en ny hoj från warr`s? I så fall hur gjorde du med betalning eller kommer att göra?
Hej, jag har planer att köpa en helt ny night rod från Storbritannien, finns de någon på detta forum som gjort de förut? Problem vid leverans eller reggbesiktning? Någon som vet? Tacksam för svar.
//Carl
Varför inte importera från Tyskland? Billigare att hämta där och ungefär samma prisnivå. Var själv och hämtade en Night Rod-13 (demoex med 25 km på mätaren) nu i januari. 136000 kr plus avgifter och transport blev ett totalpris på 149000 momsad, reggad och klar. Inga problem med någonting.
Pelleman
2013-03-31, 00:50
Varf�r inte importera fr�n Tyskland? Billigare att h�mta d�r och ungef�r samma prisniv�. Var sj�lv och h�mtade en Night Rod-13 (demoex med 25 km p� m�taren) nu i januari. 136000 kr plus avgifter och transport blev ett totalpris p� 149000 momsad, reggad och klar. Inga problem med n�gonting.
Den främsta anledningen att välja England framför Tyskland är att det är så oerhört mycket enklare att handla i England. I Tyskland är det ju rena ******rättegången att genomföra ett ägarbyte. I England är det t.o.m. enklare än i Sverige. Bara att få med sig handlingarna, riva av exporttalongen på reg-beviset och lägga på brevlådan och åka hem. Rent tekniskt kan du handla en hoj (eller bil) på 30 sekunder. Har köpt både bil och hoj i UK och föredrar det alla dagar i veckan framför DE. Sedan är det lite längre att köra hem från England. Det ser kort ut på kartan och varenda gång så tänker jag att "äsch - det går fort". Sedan blir det 190 mil på två dygn och ett besök hos kiropraktorn när man kommer hem. Nästa gång tar jag båten till Esbjerg i stället.
hej har handlat mc i polen fungerat perfekt han köper i usa verka som polen inte ha samma skatte o tull avg. som vi i svedala . kolla på denna sida MotoeXclusive.pl
Billy Bollocks
2013-05-07, 08:11
Risken med att handla begagnat utomlands är att förre ägaren anmäler sitt fordon som stulet efter en tid. Även om det är ett klart fall av bedrägeri så går hojen inte att rega in i Sverige så länge den är efterlyst i systemen. Köper man nytt av auktoriserad handlare borde det vara riskfritt.
Pelleman
2013-05-12, 01:18
Risken med att handla begagnat utomlands är att förre ägaren anmäler sitt fordon som stulet efter en tid. Även om det är ett klart fall av bedrägeri så går hojen inte att rega in i Sverige så länge den är efterlyst i systemen. Köper man nytt av auktoriserad handlare borde det vara riskfritt.
Har du något konkret exempel på det? När du reggar in hojen i Sverige så har du ju ett skrivet kvitto från säljaren + reghandlingarna på fordonet. Ursprungskontrollen görs ju direkt när du kommer med hojen till Sverige. Jag har iaf aldrig hört talas om att någon råkat ut för det. Det har säkert hänt men du som köpare sitter ju med trumf på hand.
stroker49
2013-05-12, 04:43
Många bilar och MC importeras från Baltikum och Polen. Dels har de lägre avgifter (men Tyskland har också lägre moms än Sverige, ca 19% tror jag). Men man skall veta att många fordon från gamla öst är importerade från USA med "salvage title". Dvs de är krockade och skrotade efter en olycka. Ibland är det bara en liten skada som fixas lätt och bra här i europa och ibland är det värre. Jag vet tex hojjar som varit lätt smällda och varit hyfsade köp och köpts hit till Sverige från Baltikum. Så det finns risker. En bil skulle jag inte våga köpa, de kan vara svårt skadade (eller "flooded"!) och uselt fuskreparerade.
Billy Bollocks
2013-07-01, 15:57
Har du något konkret exempel på det? När du reggar in hojen i Sverige så har du ju ett skrivet kvitto från säljaren + reghandlingarna på fordonet. Ursprungskontrollen görs ju direkt när du kommer med hojen till Sverige. Jag har iaf aldrig hört talas om att någon råkat ut för det. Det har säkert hänt men du som köpare sitter ju med trumf på hand.
Detta händer ett hundratal gånger per år, mellan tummen och pekfingret. Mitt råd är att kontakta en handläggare av ursprungskontrollärenden och höra om deras erfarenheter! Även om svensk domstol dömer fordonet till den svenske ägaren så kan bilen/mc:n vara obrukbar pga att efterlysande land vägrar ta bort efterlysningen. Så länge efterlysningen finns så är det omöjligt att registrera in i Sverige. Detta är ett moment 22 som är mycket vanligt idag.
harly2006
2013-07-02, 10:33
Tja! Det är nog som Billy Bollocks säger,samt att det finns ingen godtro lag idag i sverige,så är fordonet stulet eller skuld på så ska fordonet eller godset till rättmätlig ägare.. köper man ett fordon hos en handlare så ligger kontrolen hos denne,men då måste man veta hur annat lands lagstiftning ser ut..