handdator

Visa fullständig version : Otäta ventiler på Evo 93:a ?



Ice
2013-02-11, 09:59
Jag har plockat ut ventilerna och ser att den blanka ringen där det ligger an och tätar är jämn och fin i formen hela varvet runt men det är svarta "fläckar" som är ngn mm stora spridda över hela tätningsytan.
Är det normalt? Har det varit otätt? Är det bara slipa lite och slå ihop?
Tacksam för synpunkter :-)

Broder Dalton
2013-02-11, 14:36
Ice

Helt normalt = sot och lite frätmärken frän förbränningsrester. Svårt att säga nåt om läck n man inte sett topparna

Hur mycket har den gått? Ska Du ha kvar hojen?

Packa om fr cylinderfoten uppåt + kosta på ett riktigt ventilslipjobb/kolla styningar (Brukar sällan var probl på EVO)
och montera nya tätningar på styrningarna. Använd BRA packningar!! S&S , COMETIC eller James som har ett Top End Kit
med bra packningar. Visst . billiga kit i omärkta vita kartonger är just billiga men ger dig GARANTERAT
problem senare. Varför packa om fr cylinderfot? Evo har haft problem m läckage, speciellt bakkant bakre cylinder
Din motor är 20+ år och packningarna har satt sig/torkat ihop!! Ta bort cyl/kolv som en enhet, dra INTE ur kolven
Panga i en EV 13/S&S 508/ Crane 300-2B + nyttinre kamlager och R&R

Ice
2013-02-11, 16:16
Tack Onatop. Anade det men skönt att få det bekräftat .
Den har gått ca 4000 mil och jag ska ha den kvar.

Jag ska köpa bra packningar och det var just läck i bakkant på bakre cylinderfoten som är anledningen till att jag tog isär. Jag ska slipa o kolla.

På bänken ligger också cyllarna med kolvarna kvar i :-)
Jag tycker det ser blankt ut lite grann på framsidan av cylinderväggen om du förstår så jag överväger att hona och byta ringar. Tycker du det verkar som en bra ide eller onödigt?

Den där kammen..vad blir det för skillnad om jag monterar en så´n mot orginalet?

Broder Dalton
2013-02-11, 20:27
Yo

Om hojen verkligen gått 4000 mil känns det lite onödigt. "Lite blankt e nog ingen faar om det inte är repor
och kolvskörten ser fina ut

Alla dom kammar jag nämnde ger bra låg/mellan = där du vill ha det... Mycket bättre än original N-kammen

Byt även inre kamlager till Torrington

Finns på 0735 300740 om du undrar ngt mer (Hässelby)

O