handdator

Visa fullständig version : Vad står 1% för idag. Egentligen?

Niko
2013-02-10, 16:14
Det som började 1947 när amerikanska motorcykelförbundet uttalade sig och sa att 99 procent av motorcyklisterna är laglydiga medborgare, och att det bara är en procent som ställer till med bråk, och som fick till följd att de mc-klubbar som valde att stå utanför samhället valde att ta 1%-symbolen och använda den för att visa sitt avståndstagande gentemot normer och regler som dom inte delade. Vad står det för idag?

Är 1%´ers bara klubbar, eller kan man som enskild individ välja att vara 1%, även om man inte tillhör en klubb med diamanten?
Om man är trött på idiotiska lagar och samhällets "storebror-attityd", -är man 1% då?
När man väljer att i vissa fall gå sin egen väg, trots att det bryter mot vad "samhället" anser vara "normalt", och trots att man i och med detta bryter mot lagen, -är man 1% då?

Eller är det bara klubbar som medvetet valt att profilera sig som "farliga" och "laglösa", med egna lagar och som valt att stå helt utanför samhället som är 1%?

Som sagt, vad fan är en 1% idag? Egentligen.

Sanniz
2013-02-10, 19:02
Skall jag vara ärlig, så tror jag inte du kommer att få ett svar öppet någonstans. Men man kan väl säga lite svävande, att det oftast handlar om klubbar runt HA, Bandidos, Outlaw osv. Men visst, finns det även de som själva anser sig vara s k "1 %:are", som enskilda personer...

Du kan nog läsa lite om det på http://en.wikipedia.org/wiki/Outlaw_motorcycle_club

Dock tror jag inte du kommer att få ett så ingående svar, som du kanske hoppats på.
Diamanten har dock inget att göra med själva uttrycket för "1 %:are"... Det är en helt annan sak, "inom sin del av bikervärlden".

Niko
2013-02-10, 19:10
Skall jag vara ärlig, så tror jag inte du kommer att få ett svar öppet någonstans. Men man kan väl säga lite svävande, att det oftast handlar om klubbar runt HA, Bandidos, Outlaw osv. Men visst, finns det även de som själva anser sig vara s k "1 %:are", som enskilda personer...

Du kan nog läsa lite om det på http://en.wikipedia.org/wiki/Outlaw_motorcycle_club

Dock tror jag inte du kommer att få ett så ingående svar, som du kanske hoppats på.
Diamanten har dock inget att göra med själva uttrycket för "1 %:are"... Det är en helt annan sak, "inom sin del av bikervärlden".

Och vad betyder "diamanten" då?

Sanniz
2013-02-10, 19:15
Och vad betyder "diamanten" då?

Inget jag tar upp öppet i alla fall, med tanke på att jag rör mig inom SBM världen.
Kan dock tillägga, att min make bär diamanten. (Han sa att det vart ok att skriva det i alla fall).

- - - Uppdaterad - - -

Man kan säga som så;

Frågar man vad en en procentare är, så är man inte det.

hegtor
2013-02-10, 20:05
Det som startet det hele med 1% ers var Hollister episoden. Bildet som ble trykket i Life i 1947 med teksten om at "1% avvikere ödela de resterende 99%s rykte overfor publikum og media"

Dette bildet;
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/e/eb/Hollister_riot_life_magazine_1947.jpg

Diamanten fikk sin betydning i 1948;
It is during this era that the notorious “one percenters” emerged on a national scale from the outlaw biker subculture. The dominant motorcycle clubs of the time took the secession a step further and turned the AMA’s declaration back on itself, claiming the remaining 1% as a badge of honor and forming themselves into a loose association of truly outlaw motorcycle clubs known as One Percenters (Barger, et al; Pigot). The original one percenters agreed on a diamond-shaped symbol to denote their marginal-but-exclusive social status, and agreed to establish geographic boundaries—primarily in California—in which each motorcycle club would operate independently. Although this loose association had been around for some time before the American-Vietnam Conflict, the one percenters were not to make the national media scene until the mid-1960s (Posnansky, Reynolds, Seate, Thompson).

Hele historien; http://ijms.nova.edu/November2005/IJMS_Artcl.Dulaney.html

Full throttle
2013-02-10, 20:14
Her er ett gäng enprocentare
http://blogs.roanoke.com/dancasey/files/2012/12/santa_motorcycle.jpg

RED AND WHITE CREW

Bikebandit
2013-02-10, 20:18
...nu är vi alla skit rädd LM;

hegtor
2013-02-10, 20:19
Hahahaha..

Her er de 20 %ere ;
http://1.bp.blogspot.com/-tw65TKCWWss/TaATbPmYwQI/AAAAAAAAJ9o/2utEVOT2Tq4/s640/Philippine+Prison+Prisoners+Dance+Dancing+1.jpg

robbbull
2013-02-12, 12:54
Jävligt skönt att man vet vem man är o står för det utan att behöva kladda ner sig med symboler som anndra ska godkännaSmoke

Lasse.S
2013-02-12, 12:58
thb;
Jävligt skönt att man vet vem man är o står för det utan att behöva kladda ner sig med symboler som anndra ska godkännaSmoke

robbbull
2013-02-12, 13:17
Visst jag lever väll under 1% o 99% grejen också men då hanndlar det om att jag åker 99% på hojfester ensam o 1% i gruppbr;Tycker det ser jävligt tråkigt jobbigt ut när dom ska springa omkring o hålla handen o bura in sitt revir på festerna o hur många nya mäniskor träffar dom o skapar polarskap medpo;

- - - Uppdaterad - - -

http://www.youtube.com/watch?v=0m3PgX7gjlE&feature=related

Lasse.S
2013-02-12, 13:30
Mina polare är 1% av mitt hoj intresse...I första hand äger mekar o kör jag hoj för min egen skull, visst polarna betyder mycket men dom kan jag få utan att köra hoj, Tycker mig se att väldigt många skaffar hoj för att komma in i gemenskapen och inte tvärt om, Hojen är inte intresset utan träffarna är viktigare för många tror jag och att ha en identitet...rätta mig om jag har fel ;)

FraGGion
2013-02-12, 13:56
Mina polare är 1% av mitt hoj intresse...I första hand äger mekar o kör jag hoj för min egen skull, visst polarna betyder mycket men dom kan jag få utan att köra hoj, Tycker mig se att väldigt många skaffar hoj för att komma in i gemenskapen och inte tvärt om, Hojen är inte intresset utan träffarna är viktigare för många tror jag och att ha en identitet...rätta mig om jag har fel ;)

Så rätt så, i vissa klubbar kommer man inte in om man inte har en hoj, och det är ju det som är meningen med en hojklubb.
Men jag åker för jag gillar sommarvinden i mitt face =)

Niko
2013-02-12, 14:00

Kan vara så...
Har sett många som dräller omkring på mc-fester utan att ha ens sett en hoj på vykort också.
Som du säger så verkar identiteten viktigare än än både fester, träffar och hojåkning ibland.
Men det skulle som sagt vara intressant att få veta vad alla symboler och värderingar står för.
För det verkar tyvärr ändras med tiden.

robbbull
2013-02-12, 16:53
thb;

- - - Uppdaterad - - -

Så rätt så, i vissa klubbar kommer man inte in om man inte har en hoj, och det är ju det som är meningen med en hojklubb.
Men jag åker för jag gillar sommarvinden i mitt face =)
thb;

- - - Uppdaterad - - -

Kan vara så...
Har sett många som dräller omkring på mc-fester utan att ha ens sett en hoj på vykort också.
Som du säger så verkar identiteten viktigare än än både fester, träffar och hojåkning ibland.
Men det skulle som sagt vara intressant att få veta vad alla symboler och värderingar står för.
För det verkar tyvärr ändras med tiden.
thb;Har också sett eländet full kladdade med symboler oså hoppar dom ur en fet BMW bilfrv;

Adrenaline
2013-02-12, 16:55

Det gäller väll iofs allt som har med gemenskap att göra. Oavsett om det handlar om motorcyklar, raggare, golfare eller syjunta.
Ja det finns säkert kärringar som träffas och byter kakrecept också med västen full av patchar.