handdator

Visa fullständig version : problem med förgasarsmällar



zeb.lovehell
2011-05-06, 18:57
Skulle ut o köra i morse o då började hojen ge förgasarsmällar. Det är bara när jag ligger på konstant hastighet! någon som har någon ide?

Nightster
2011-05-06, 19:12
Jag hittade lite mektips på nätet...

Motorn ger förgasarsmällar

Orsak:

a) Tändningen är för sen
b) Kolvringarna fastbrända i sina spår
c) Felaktigt brytaravstånd
d) Brytarmen går trögt
e) Motorn får för lite bränsle
f) Förgasaren sitter löst
g) Tändstiftet har för lågt värmetal
h) Motorn får tjuvluft
i) Tändkabeln är lös eller har skadad isolering
j) Tändstiftselektroderna överbryggade
k) Kondensatorn defekt

Åtgärd:

a) Kontrollera förtändningen
b) Lossa kolvringarna och rengör kolvringsspåren. Byt ev. kolvringar
c) Kontrollera brytarkontakterna och justera till rätt brytaravstånd
d) Byt brytararm eller putsa försiktigt med fin smärgelduk på armens lagringstapp
e) Kontrollera förgasarens munstycken och inställning. Rengör förgasaren
f) Dra fast förgasaren
g) Byt till ett "hårdare" stift
h) Kontrollera cylinder- och vevhuspackningar. Byt om så behövs
i) Fäst kabeln. Byt ut den om så behövs
j) Fäst kabeln. Byt ut den om så behövs
k) Byt kondensator

admin
2011-05-06, 20:49
Bra jobbat Nightster! vic;

zeb.lovehell
2011-05-06, 21:44
Hittar inget fel . men jag tror det är något med förgasaren, kör jag lite sakta så börjar den smälla men när jag drar på så går den så jävla bra.

Nightster
2011-05-06, 22:06
Har du bytt avgassystem eller luftfilter nyligen? gör man det så bör man ju bestycka om förgasaren.

zeb.lovehell
2011-05-06, 22:19
Nix det enda jag bytt så är det förgasare :) till en exakt likadan som jag hade innan. Råkade bryta av en del i den gamla som inte fanns att köpa lös så det blev att byta .

Nightster
2011-05-06, 22:43
Kolla att munstyckena är de samma som i din gamla förgasare,kolla oxå så att den sitter ordentligt så att det inte läcker tjuvluft..

zeb.lovehell
2011-05-06, 23:18
Munstyckena är det samma kan inte hitta att den läcker någonstans . Finns en sak som jag inte kollat ännu o det finns något som heter (acceleration pump rod )Är det enda jag inte har ställt något på. Frågan äör om det kan ha något med mitt problem att göra ?

Nightster
2011-05-06, 23:58
Läckage kan man hitta med hjälp av startgas, man startar åket och sedan sprutar startgas vid gummina skulle det vara att den drar tjuvluft så kommer tomgång öka när den suger i sig startgasen.
Har du rivit isär hela förgasaren och rengjort den och tittat alla grejer i den så att allt ser rätt och riktigt ut..

Nightster
2011-05-07, 00:12
Accelerator pump rod grej jag hitta på nätet,,The accelerator pump shoots a shot of gas out of this little gizmo everytime the throttle is cranked open. Make sure the stream of gas shoots down inside the carb towards the throttle butterfly. The nozzle attaches to the float bowl and can be rotated to adjust. http://i249.photobucket.com/albums/gg220/ozhopper/Sporty%20commission/commission007.jpg

zeb.lovehell
2011-05-07, 01:21
Det måste jag kolla i morgon bitti . Ser inte exakt ut så på min men det kan nog ha något att göra med att den beter sig konstigt

Nightster
2011-05-07, 08:31
Ja principen är den samma skulle jag misstänka.. Hoppas du får hojen att gå som den ska...

Nightster
2011-05-07, 08:52
Zeb jag hitta en sida på nätet som du kan kolla in..
http://www.braigasen.com/avgassmallar.htm

http://www.braigasen.com/hd_info.htm

zeb.lovehell
2011-05-07, 12:31
Hittade att den sotar tändstiftet i den bakre cyllen

zeb.lovehell
2011-05-07, 15:22
moddad om den gamla förgasaren så den funkade igen o var o köpte hd´s orginal tändstift . klappade lite fint på hojen innan jag startade upp den och den gick kanon igen :) . Är evo motorerna extra känsliga med stiften ?

admin
2011-05-07, 17:53
:) Det var klappen som gjorde det!

zeb.lovehell
2011-05-07, 18:29
Gissar på det eller om den gav upp efter alla hot den fått i går o idag :)