Visa fullständig version : Peugeot 206 GTI Motorproblem.
Inte något Harley betonat direkt, men kanske finns någon själ som kanske har något tips.
Har lite bekymmer med tjejens 206 -00. Jag tar det ifrån början...
I fredags ska hon åka till sitt jobb som ligger ca 2km bort. hon startar bilen går ut och skrapa rutorna och åker iväg, när hon har ungefär 300 meter kvar till jobbet så tänds oljelampan men hon kör dom sista meterna till jobbet.
Sen efter jobbet så provstartar hon bilen igen och då lyser fortfarande oljelampan, hon stänger av direkt och väntar nån minut, startar igen och låter den gå, men den dör efter ca 15-30 sekunder.
Jag kommer och kikar på bilen, när jag vrider på starten så låter det som det går tungt ungefär. så vi bogserar hem bilen.
Jag börjar googla lite och hittar ganska snabbt vad grundproblemet kan vara, frusen vevhusventilation (det var ca -15).
Så jag har väntat tills idag nu när det har vart plusgrader två dagar.
Har fyllt på med olja igen, (den hade skjutit ut oljan i oljestickans rör) sen börjar jag mala lite och nu låter det inte så farligt men inte riktigt ok ändå.
Men jag fortsätter mala å tillslut startar den iaf, men går riktigt dåligt.
Jag måste ha ganska mycket gas för att det ska starta och gå. det finns ingen tomgång på den alls. Oljelampan lyser inte längre och den vekar inte gå tungt heller.
Några tips???
Sorry för all text....
Mercakombi
2013-01-29, 20:58
Kör man så korta sträckor så lär motorn aldrig hinna bli ordentligt varm, och då brukar dessvärre
vevhusventilationen bli helt igenpluggad p.g.a all kondens som bildas vid start.
Antar att du gjort rent vevhusventilationens slangar m.m, för där lär det nog vara fullt med
"majonäs", samt sett till så att motorn verkligen har rätt oljemängd?
Har motorn skjutit olja, vilket kan gå jäkligt fort, så måste den stängas av omgående! Kan dessvärre
vara så att dom där sista metrarna, med tänd oljetryckslampa, kan ha tagit livet ur motorn.
Kör man så korta sträckor så lär motorn aldrig hinna bli ordentligt varm, och då brukar dessvärre
vevhusventilationen bli helt igenpluggad p.g.a all kondens som bildas vid start.
Antar att du gjort rent vevhusventilationens slangar m.m, för där lär det nog vara fullt med
"majonäs", samt sett till så att motorn verkligen har rätt oljemängd?
Har motorn skjutit olja, vilket kan gå jäkligt fort, så måste den stängas av omgående! Kan dessvärre
vara så att dom där sista metrarna, med tänd oljetryckslampa, kan ha tagit livet ur motorn.
Har inte gjort rent grejerna ännu, ska försöka hitta vad felet är först tänkte jag.
Men det var ju inga bekymmer när hon startade bilen efter den stått ett par timma när den hade gått tom på olja.
Men 15-30 sekunder bör väl motorn klara utan olja när den är kall?
Ska försöka felsöka lite mer imorgon om jag hinner, kan ju va det som är nuvaren fel förstås. :)
Tack för svar oxå.. thb;
Du måste göra rent alla vevhusventilationsslangarna noga!, blåsa rent i anslutningskanalerna. Kolla in i insugsslangen och kolla även i spjällhuset så där inte är massa goja där oxå.
Kolla även om tändstiften är ok.
Troligt har den även lagt upp en felkode i ecm vilken du inte kan radera enkelt utan testinstrumentet men du kan hjälpa ecm genom att ta av pluspolen på batteri i minst fem minuter.
Se sen till att Inte ha bilnyckeln i bilen och lägg sen på batteri polen igen vänta några minuter och slå sen till tändningen vänta ngn minut så att spjällmotorn gör sin nollställning.
Starta utan att varva, låt gå några minuter. Som du skrev 15-30 sekunder utan olja borde den klara för helt tom var den nog inte, men har du haft riktigt j-a osis så kan den i absolut
värsta fall pumpat in så mycket oljeskit så den krökt ngn vevstång.
Provade å lossa lite slangar.. då gick den mycket bättre iaf. Så nu har jag plockad av alla slangar å liknade så jag kan göra rent dom ordentligt.
Annars är det inget fel på motorn som jag kan hitta, inga lagerras lr liknade iaf.
Detta är väl ett ganska vanligt problem med flera märken.Bl.a BMW sexorna är ju ökända för detta och har ju en speciell
"cold climate" slangsats som är isolerad.Något som flera direktimporterade bilar kan sakna.Vet inte hur det ser ut på din
men på BMW sitter det en ventslang nere på oljesticks röret.Hålet in till oljesticksröret kan vara igensatt också så det kan vara värt
att kolla om konstruktionen skulle vara liknande.Har varit med om att BMW tryckt ur sej all olja förbi o-ringen som tätar
oljesticksröret i tråget.En del isolerar slangar själv eller tätar kylarmaskeringen vid kallt väder.
Är det någon som vet hur vevhusventilationen fungerar på denna bil? Vilka slangar/rör ska jag göra rent?
Har gjort rent slangen mellan ventilkåpan och spjällhuset utan någon skillnad.
Det måste var täppt någon stans, för när jag varvar bilen mot ca 5000rpm så vill oljestickan pluppa upp.
Är det någon som vet hur vevhusventilationen fungerar på denna bil? Vilka slangar/rör ska jag göra rent?
Har gjort rent slangen mellan ventilkåpan och spjällhuset utan någon skillnad.
Det måste var täppt någon stans, för när jag varvar bilen mot ca 5000rpm så vill oljestickan pluppa upp.
Rätt slang, men du har kanske stopp i ventilkåpan, sitter ett metall labyrint där inne med små passager, blås med tryckluft.
Rätt slang, men du har kanske stopp i ventilkåpan, sitter ett metall labyrint där inne med små passager, blås med tryckluft.
Lyfte bort kåpan och gjorde rent den oxå!
Kan det va packningen mellan cyl å topp som är skrot??
Tog även bort en metallslang imellan insug och toppen å gjorde rent den.. vad har den för funktion? provade även starta utan den och då gick bättre men väldigt orligt, upp å ner i varv.
sitter det inte en slang nertill blocket på dom den brukar bli täppt , Peugeot kallade in alla 206 GTI för byte av insug och modd av slangar det är ett känt problem på den bilen , på vissa Citroen modeller satte dom in värmekabel för att lösa problemet
Adrenaline
2013-02-04, 17:48
Nu har jag inte skruvat 206 på länge, men det ska sitta ett rör mellan blocket och luftrenaren eller insuget.
Googla på crankcase breather så kanske du hittar någon bra bild på din bil.
Vevhusventilationen heter det:D. Det kan även finnas en liten burk i blockänden av slangen.