handdator

Visa fullständig version : mikuni 45



Bojjan
2013-01-27, 00:35
Hallå, har en mikuni 45 flatside förgasare som sitter monterad på min ultima 113" motor i dagsläget. Men skulle vilja montera påen cv eller s&s. Eftersom flatside förgasaren inte är ultimat i stadskörning. Utan ger en väldigt ryckig gång på låga varv. Så min fråga till er med förgasarkunskaper är, vilken förgasare ska man sikta in sig på för att få ett bra flöde som motorn kräver?

NickeR
2013-01-27, 01:12
Borde inte en justering av ax-pumpen kunna lösa problemet...

Jonasbaggen
2013-01-27, 18:15
Bojjan: En CV51 som är riktigt bestyckad borde funka prima på en 113" maskin. CV förgasaren borde vara betydligt mer förlåtade än en Mikuni 45 och gå mjukare vid lugn körning. Åker själv med en CV44 och är jättenöjd med den. Fast den modellen är kanske lite för liten på din maskin. Någon annan på forat som har erfarenheter av denna fråga?

Lasse.S
2013-01-27, 18:25
Har en cv51a om intresse finns ;)

Broder Dalton
2013-01-28, 09:11
Behåll MIK 45,,,,, Det är sannolikt en justeringsfråga. MIK kommer original fr ULTIMA med 25 eller 27 lågfart
vilket är för stort. Testa m 22,5 ochj gå ner i accpumpsmunstycke fr orig 70 till 60 eller 50
Justera accpumpen enligt MIKUNIS instruktioner i oranga häftet eller kolla nätet för info.
Jag har sett detta ett otal gånger med MIK 42-45-45 som dränker motor med soppa på låg/mellan
vilket ger bludder/oren gång och dåligt gassvar.
Det bästa är att ta detta på bänk. Per Evenson håller till i Tillberga inte långt frå S-viken
Väl investerade pengar, jag lovar!!!!
Det är åxå en fråga om avgassytem, korta raka pipor är aldrig ngn hit... Utom på Kjula kanske..

Keihin CV 44 och 51 ? Kanon båda 2! CV 44 aningen liten till din hoj, CV 51 utmärkt om du kan hitta en....
Likadant, där ,,,, bort m soppa Jag kör 46 lågfart och 220 main + T-nål= 1 snäp snålare än orig S-nål på min 117"S&S
Man måste nästan fixa CV på bänk för att få AFR i mellanregister

S&S G? Hmmmm... kanon på fullgas.... Intressant är att ULTIMA sen ett par år gör en oblyg kopia på S&S G förgasaren!!!
Dock: alla ULTIMA- motorer levereras med MIKUNI!!!........
Eh, inte ens ULTIMA själva tror på S&S G eller???

Du kan ju ta bort den där jävla brödrosten som ULTIMA satt som luftrenare åxå...

O